الأربعاء، 23 أغسطس 2017

ثريا ابراهيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

لما تبقي الموهبة صوت و صورة

زي ما قالت الاسطورة زمان ان التربية بتيجي قبل التعليم هنا هنتكلم ان الصوت ممكن يجي قبل الصورة..صعب انك تبقي موهوب و تقنع الناس بكدة و انت بتمثل صوت و صورة قدامهم بس الاصعب انك تقنع الناس بموهبتك و انت مستخبي ورا ميكروفون..مش سهل انك تفرح و تزعل و تتنطط و تتألم و كل دة و الناس مش سامعة غير صوتك و انك لازم توصلهم كل الاحاسيس دي

مش بس كدة دة انت مهمتك بتبقي اصعب لانك قدام الكاميرا بيبقي ليك زاوية تبص عليها و حركات معينة بتتحركها و دة بيسهل شوية انك تمشي الحوار بتاعك مع خطواتك بس انك تبقي واقف قدام الميكروفون و تعمل كل اللي فات دة ..فدة معناه انك موهوب بشكل غير طبيعي و النهاردة....

ثريا ابراهيم بتثبت ان الموهبة بالصوت بتكون اقوي انك تبقي صوت و صورة...ثريا ابراهيم من الناس اللي موهبتهم برة الصندوق..تخيل معايا انك بتسمع صوت متركب علي شخصية تانية خالص و انت طول ما انت بتتفرج هتفضل رابط الصوت بالشخصية طول عمرك

تخيلت؟؟ لا استني بس شويه متفوقش دلوقتي
زود الخيال شوية ان الشخصية التانية دي هي شخصية كارتونية...اه و الله

ثريا ابراهيم اقادرة انها توصلك صوتها بس بكل انفعالات الشخصية اللي هي بتعملها من غير حتي ما تعرف مين صاحبة الصوت دي

ما تيجوا نسمع صوت ثريا ابراهيم
هتفرحوا و الله

-مدام روز في "شركة المرعبين المحدودة" و جملتها الشهيرة "انا باراقبك و هاراقبك" و ساعتها هتحس ان مدام روز الشخصية الكارتونية اتحولت بقدرة قادر لشخصية لحم و دم حتي لو هتقول جمل قليلة او عادية جدا فالتميز هنا جاي من الصوت اللي تفوق علي الصورة

هتشوفها المديرة الكلاسيكية في جملة "خلصت تقاريرك النهاردة" و هنا ثريا ابراهيم بتحول جملة في فيلم من افلام ديزني العالمية الي طعم مصري خالص بكل تفاصيله و هنا تقدر تقول في وش التخين ان الست دي هي اللي عملت نجاح مدام روز و تفوقت علي الصوت الاساسي للشخصية

مين مضحكش لما قالت "وشوشني دمك خفيف"و ساعتها عمرك ما هتتخيل ان الكلام اللي راكب علي الشخصية قوي كدة ممكن تكون صاحبة الصوت قاعدة علي كرسي و قدامها حتة حديدة اسمها ميكروفون

-في فيلم كارتون اسمه "ابطال خارقين" ...ثريا ابراهيم كانت بتعمل دور "دانة للموضه" و هنا بيصغر صوت ثريا ابراهيم في العمر من مدام روز الكبيرة في السن لدانه للموضه اللي بتتكلم بثقة زيادة تصل الي حد التناكة في اوقات كتير و هي بتقول "دة انت لحوح قوي"

هنقول انك ممكن تتخيل ان اللي فاتوا دول تلاقيهم في ارض الواقع بس ثريا ابراهيم هتخليك تتخيل ان في عربية ممكن تتكلم..قادرة و تعملها

-في فيلم () او سيارات في دور "نظلة" و هنا هتعرف لو العربيات القديمة اتكلمت صوتها هيبقي عاملة ازاي بمزيج من العزة و الفخر و انها مش مصدقة انها راح زمانها للعربيات الجديدة و كل ما تشوف عربية قديمة هتبقي متأكد ان ثريا ابراهيم قاعدة جواها

-دور علي فيلم اسمه "اطلانطس الامبراطورية المفقودة" و اسمع مدام بكار و هي بتتكلم زي ستات البيوت المصرية و هتنسي انه فيلم كارتون انتاج خارجي

يلا فتح عينك من التخيل كدة و تعالي علي ارض الواقع شوية

-ثريا ابراهيم ممكن تضحك علي ضحكتها زي ما عملت مع هنيدي في وش اجرام ...و خلينا مع هنيدي لما عملت ام فوزي و الكلمة المشهورة"هتموتني يا موكوس يا ابن الموكوسة"

-الست دي بتحول انك تتعاطف مع ست كبيرة في العمر سمعها علي قدها لمادة خام للكوميديا زي ما عملت في حريم كريم مع طلعت زكريا و هنا ثريا ابراهيم بتعمل حاجة احلي من الكوميديا اللي هي انك بالبلدي كدة تباصي الافيه للي قدامك عشان يجي حد تاني يشوط و يجيب جول

-و هتلاقيها الام العاقلة قوي اللي خايفة علي بنتها في "احلام عمرنا" مع منة شلبي و جملتها اللي فيها معاني الام المصرية "دماغك ناشفة ..طالعة لابوكي "

صعب انك تأثر علي ناس كبيرة بس الاصعب بكتيير انك تبقي مؤثر علي اطفال بيصدقوا بقلبهم و عشان يصدقوا بقلبهم لازم يصدقوا بودانهم الاول

ثريا ابراهيم عملت اللي كل اب و ام يتمنوا انهم يعملوه مع ولادهم...انهم يخلوهم مرتبطين بيهم حتي بالصوت

الصوت بس كان كفاية انه يخلي ثريا ابراهيم نجمة من نجوم "التتر"

الله يرحمك و شكرا يا مدام روز

#ثريا_ابراهيم
#التتر

#كريم_مجدي  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ahmed zaki part 2

  خير الكلام ما قل و دل و عشان تعرف قيمة المقولة دي لازم تذاكر احمد زكي ...اكبر و اوضح و احلي حاجة في موهبة احمد زكي انه معملش اعمال عددها ك...