رحلة اونطة..عايزين فلوسنا
دي اشهر جملة كانت بتتقال زمان و احنا راجعين
من رحلة احنا حفظناها و بنطلعها كل سنة عشان المدرسة مش بتطلع رحلات غير المتحف
المصري و السندباد و الحديقة اليابانية و كل سنة بنطلعها برضه عشان حبناها من اول
او تاني مرة روحنا فيها الاماكن دي
تعالوا بقي نحكي الحكاية
يا جدعان هاتوا الحياة الحمراء عشان في
مسرحية جديدة تياترو مصر
-ايه تياترو مصر دة يا بني؟
اشرف عبد الباقي(مع حفظ الالقاب) جايبين شباب
جداد مش عارفين اساميهم ايه بس دمهم زي العسل و بيضحكوا جدا..يوم ورا التاني و
مسرحية ورا التانية و موسم يجر التاني..و التتر بعد ما كان مجهول الاسامي و بعد ما
كانوا شوية شباب بقي كل واحد فيهم له جمهوره و كيانه
كتير مننا حبناهم عشان حسينا فيهم نجاح لاي
حد فينا عشان هم شباب زينا و تحس دايما انهم شبهنا و شبه اصحابنا و كان المجهود
باين عليهم عشان يقدروا يقولوا للناس احنا موهوبين اهو خلي بالكوا مننا
-يلا يا عم نروح دي التذكرة ب 75 او 100 جنيه
و مسرحيتين جامدين جدا و نضحك علي ناس بتضحك قوي
ايه دة يا عم يخرب بيت الضحك
-دة علي ربيع فقري بينسي الحوار كل شوية و
اصحابه دايما بيفكروه و يتريقوا عليه...و ويزو اول دخلة ليها بتبقي علي موسيقي و
بتعرف ترقص و لا الريشة و حمدي دة بقي مشكلة عشان بيتريق علي سنته المكسورة و شكله
و كريم بيقول علي نفسه دبدوب و اوس اوس و هو بيقول الافيهات بنرفزة..و خاطر بيقول
افيهات مسرحيات قديمة..او كل واحد يدور علي السوشيال ميديا و يلاقي كوميك يقوله
ايــــــــــــــــــــــــه دة ؟!!!!
استني كدة
هو انا باتكلم علي انهي موسم؟
الاول و لا التاني من تياترو مصر و لا مسرح
مصر؟؟
تصدق كلهم شبه بعض و لا كأني خدت بالي
في المواسم الاولي كان في واحد بيعمل حاجة
طول الموسم انه ميتكلمش و هو ابرام سمير و دايما "يتقاله انت ايه؟" و
لما ابرام بدأ يضحك تفتكر سكتوا؟؟ لا و الله ما ينفع
في اخر موسم ليهم جابوا وائل يقول طول
الموسم(هو انا هاعمل ايه)
و كأن دة لسان حال الفرقة و كلها و كانت لازم
الجملة تبقي "هو احنا هنعمل ايه؟"
و دايما لازم استاذ اشرف عبد الباقي يطلع
صاحب او رئيس المكان بمنطق "انا صاحب الكورة" اللي بيقول الحكمة اللي
بقت زي العادة اللي بتعملها كل يوم عشان اتعودت تعملها مش عشان هي حاجة كويسة
-اه نسيت اقولك بلاش يا عم نروح دي التذكرة
بقت ب 300 جنيه
احنا بقينا داخلين اول مسرحية في اول كل موسم
و عارفين انها هتبقي بالشخصيات الحقيقة و
كأن الممثلين خارجين بعد المسرحية جايين بهدومهم و مروحين علي طول و لازم تكون
تريقة علي مسلسلات رمضان اللي قبلها
و لازم تلاقي ويزو داخلة علي موسيقي و علي
ربيع بينسي الكلام و حمدي .....تصدق زهقت من تكرار الافيهات
مسرح مصر ماشي بمبدأ (الضحك بالسمعة) زي محل
الاكل اللي بني اسمه بأكل جودة عالمية و اسعار علي قد ايد الناس و لما كبر قوي قلل
من جودة الاكل و غلي الاسعار و اعتمد علي اسمه
-يا نجوم مسرح مصر و لكم عبرة في نجوم مسرح
زمان الناس مش فاكرة افيه واحد منهم دلوقتي لانهم حولوا النجاح لسبوبة..مين ينسي
محمد نجم و سيد زيان من ملوك المسارح كاملة العدد لمرحلة انك تعصر دماغك عشان
تفتكر عمل او اتنين ليهم..او الموهوب في علم التوهان يونس شلبي لما حبس نفسه في
نفس الدور و لما حاول يغير فشل
-زمان كان كل اسبوع مسرحية علي التلفزيون بس
دلوقتي عيد يا بني المسرحيات القديمة عشان الاعلانات تزيد بس الناس هتزهق..الاسرة
البسيطة اللي انتوا رجعتوها تتفرج علي مسرح تاني و ياما رسمتوا علي وشوشهم الضحكة
الحلوة و ياريت تعوضوهم بمسرحية جديدة كبيرة تعملوا فيها كوميديا بجد و ترجعوا
للناس الضحكة اللي انتوا كنتوا دايما سبب ليها
*في شخصية في ديزني بالمصري اسمها عم دهب
عم دهب عنده قرش الحظ و دة اول قرش جابه من
تعبه و بيعتبره سبب ثروته و كل يوم بيلمعه و مهتم به اكتر من اي حاجة تانية عشان
عارف انه لو ضاع ثروته كلها هتضيع
حافظوا علي قرش الحظ و متخلوهاش رحلة اونطة و
مش عايزين فلوسنا..احنا عايزينكوا نجوم في التتر
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق