تعرف ترسم فرخة؟ اه دي سهلة قوي
طيب تعرف تأكلها؟ احنا هنهزر بقي
طيب اصعبها عليك اكتر
طيب تعرف بعد ما تأكلها تحس بالشبع؟؟
هشام نزيه..الاسم اللي كل ما هتسمعه لازم يجي في دماغك ابداع في تحويل الامور من صورة لصورة تانية دة مش بس كدة...دة انت لازم متحاولش تتخيل لان اكيد اللي هيعمله هيعدي مرحلة الخيال
هو اللي ممكن يخليك تسمع بودانك الفيلم اللي بتشوفه في ساعات في خلال دقائق
-شايفك ياللي بتقول عادي ما هو لازم لكل فيلم الموسيقي التصويرية بتاعته
بس اللي مش عادي انه يخليك تسمع مشهد مشهد بودانك..صعب انك تحول كلام مكتوب لموسيقي تفكرك به بس الاصعب انك تجيب موسيقي تفكرك بالكلام دة
-هشام نزيه بيشوف الفيلم غير اي حد تاني..بيشوفه بودانه و تخيله..الرجل دة ممكن متاخدش بالك من اسمه علي التتر بس مينفعش متشوفوش جوة الفيلم
-ازاي تخلي الموسيقي تفرح لو البطل فرحان...و ازاي تخليها غامضة في وسط احداث مش واضحة و ازاي زي ما فرحتها تزعلها وقت ما الاحداث تطلب
-كل واحد فينا ممكن يتخيل السيناريو و يعمله فيلم من ابطال و مشاهد بس هشام نزيه بيتخيل السيناريو لابطال و بيحول الابطال لمشاهد
--تعالوا نشوف شوية من الاعمال بحاسة السمع بطريقة هشام نزيه:
-مينفعش تشوف طريقة مشي احمد السقا في خروجه من الملجأ في فيلم تيتو من غير ما يكون وراها موسيقي فيها مزج ما بين التوهان و الضعف انك مش عارف انت خارج ليه او حتي هتعمل ايه...او مينفعش تشوف فرحة احمد السقا بمباركة خالد صالح له من غير ما تحسسك موسيقي هشام نزيه ان البطل قد ايه فرحان
-لما تتفرج علي الفيل الازرق مينفعش الفيلم كله يبقي قائم علي عالم افتراضي و الموسيقي تكون واقعية فأبدع هشام نزيه في الخلط ما بين الموسيقي الكنسية و الابتهالات في الفيلم عموما و في مشهد فتح باب المدينة لما تخيله كريم عبد العزيز بالاخص...و لازم لما يبقي في مشاهد ذكريات هتلاقي موسيقي تعيشك الذكريات دي مع البطل
-لا نوسع شوية كدة عشان هنتكلم عن ابراهيم الابيض و هنا هتشوف من المرات القليلة اللي هتسمع فيها الموسيقي بتلعب اكشن و هتلاقيها اتحولت في مشاهد الوجع
-لازم تحول 4 اخوات بيتشاركوا في الاجرام زي اللي في اولاد رزق لموسيقي تنقلك ليهم كانك ساكن جنبهم و شايف تحركاتهم و انفعلاتهم و اختلافهم...و لازم ساعة تبدل الاحداث يسمعك رتم يخليك مستني المفاجأة اللي جاية
-ما هو برضه ميرضيش هشام نزيه ان فيلم زي اكس لارج يعدي كدة من غير موسيقي تفكرك بالاحداث و التغيرات اللي حصلت في الشخصية ما بين رومانسي لما وقع في الحب و اصرار لما تصدم و حزن ساعة الفراق و فرح ساعة النجاح و موسيقي بترقص ساعة الافيه الحلو
-و زي ما هيبتا محاضرات كان لازم هشام نزيه يعمل الموسيقي التصويريه زي المحاضرات كل جزء شارح نفسه و بيسلم للي جاي بعده
طيب
شوفت مسلسل افراح القبة صعب ازاي في مجهوده؟؟
تخيل بقي معايا ان الرجل دة لازم يكون من عوامل ان تخليك تصدق زمان و مكان المسلسل...يعني لو عملك موسيقي سريعة او جديدة هتلاقي نفسك رافض تسمعها و يعمل هشام نزيه رائعة افراح القبة اللي تحس انها اتألفت و اتعزفت في وقتها
-هاقولها حاضر...السبع وصايا و الموسيقي التصويرية لمسلسل بيشرح حالة من الغموض و حل الالغاز غير طبيعي بطريقة الصوفيه و مزجها بالغموض اللي بيكمل حالة المسلسل
هشام نزيه من العوامل اللي ممكن تخليك تصدق العمل او ترفضه...هو السينما التخيليه كاملة الاركان بس بتتسمع
شكرا هشام نزيه
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق