هو انت يا بني لازم تتسرع كدة و تدبس نفسك في شخصيات تقيلة... ماري منيب هتكتب عليها ايه و لا ايه... و طبعا مهما تكتب مش هتقدر تدي لموهبتها حقها... مالها الشخصيات البسيطة اللي تتكلم عنها بسهولة
طيب اعتذر للناس و اغير الشخصية؟ لا مينفعش
طيب اغير الشخصية من غير ما اعتذر!؟؟ دة انت جاي تهزر بقي
طيب اغير الشخصية من غير ما اعتذر!؟؟ دة انت جاي تهزر بقي
اصل ماري منيب لو ليها إجابة نموذجية للمقدمة بتاعتها كنت ارتحت و كتبت المقال... استني كدة يا عم كريم إجابة نموذجية ايه اللي بتدور عليها و ماري منيب نفسها هي الاجابة النموذجية لاي مشهد كوميدي في تاريخ السينما
لقيتهااااااااااااا
لقيتهااااااااااااا
انسوا بقي الكلام اللي اتقال فوق دة... اهو الواحد بيكلم نفسه ساعات كدة.. و نركز شوية مع بعض الله يكرمكوا
الاجابة النموذجية هي المرجع لاي حاجة في حياتنا بنرجعلها عشان نتأكد من صحة اجابتنا او تصرفاتنا... يعني مثلا اجابتنا في الامتحان بترجع للاجابة النموذجية بتتقارن بيها و علي اساس المقارنة دي بتاخد الدرجة...
"بطني وجعتني لما جيبت سيرة الامتحانات"
و لو موقف انت عملته بترجع للاجابة النموذجية اللي بتقولك اسه الغلط و ايه الصح.. و هنا بنعرف قيمة يعني ايه يبقي في حياتنا اجابة نموذجية... اجابة تثق فيها لدرجة انك توافق انك تقارن تصرفاتك كلها بيها... و الاجابة النموذجية في الكوميديا عموما و الكوميديا النسائية خصوصا هي ماري منيب
"بطني وجعتني لما جيبت سيرة الامتحانات"
و لو موقف انت عملته بترجع للاجابة النموذجية اللي بتقولك اسه الغلط و ايه الصح.. و هنا بنعرف قيمة يعني ايه يبقي في حياتنا اجابة نموذجية... اجابة تثق فيها لدرجة انك توافق انك تقارن تصرفاتك كلها بيها... و الاجابة النموذجية في الكوميديا عموما و الكوميديا النسائية خصوصا هي ماري منيب
ماري منيب مش مجرد موهبة كوميدية غريبة كدة متقدرش تلاقيلها توصيف محدد... ما هو اصل مش ممكن ان في ممثل يقدر يخليك تضحك و هو في وضع السكون او بالبلدي كدة و هو قاعد و هاقولك ازاي كمان كام سطر
لو هتدور علي اجابة نموذجية لدور الحماة في تاريخ الكوميديا كله و عشان تاخد الدرجة كامله لازم تكون اجابتك ماري منيب... لانها الشمس اللي بيدور حواليها الكواكب او بمعني اصح هات اي عروسة او اي ممثلة يعني تعمل دور الزوجة و اي ابن يمثلوا قدامها و اي قصة و اي حاجة في اي حتة و انت هتلاقي الشمس طالعة في كل مشهد بس كل مرة بطعم مختلف و من اصعب ما يمكن ان ممثل يتحط في منطقة واحدة و تلاقيه بيتفوق علي نفسه في كل مرة
خلاص ذاكرنا كتير و سلمنا ورقة الاجابة و جه وقت ايه بقي؟؟ ايوووووة
جه وقت الاجابة النموذجية
جه وقت الاجابة النموذجية
"تعالي نشوفها في فيلم "الناس اللي تحت
لما قالتلها جمالات زايد كلمته بعد ما ضربه سي عبد الخالق فترد ماري منيب بإفيه "ضربه؟ ضربه ازاي؟ و ازاي يضربه و يضربه ليه و ازاي يضربه"
او لما بصت لصورة جوزها و قالتله "اجيبك منين يا بسيوني بيه... يا اخي احيه... يا اخي احيه"
و كملت بعبقرية لما قالت "الله يرحمه و يحسن اليه... اهو راح لحاله جاته نيلة... و مش هتقدر تنسي جاته نيلة بصوتها عشان اكيد و انت بتقرأ سمعتها و هي بتقولها... متنكرش
و في نفس المشهد تقدم ماري منيب مونولوج صامت غريب رهيب وبسيط جدا لما مسكت المرايا عشان تبص لشكلها و تقعد تمسح في المرايا كذا مرة عشان اكتشفت الحقيقة اللي في الفيلم بس الحقيقة اللي في الواقع انها في منتهي جمال الروح.
لما قالتلها جمالات زايد كلمته بعد ما ضربه سي عبد الخالق فترد ماري منيب بإفيه "ضربه؟ ضربه ازاي؟ و ازاي يضربه و يضربه ليه و ازاي يضربه"
او لما بصت لصورة جوزها و قالتله "اجيبك منين يا بسيوني بيه... يا اخي احيه... يا اخي احيه"
و كملت بعبقرية لما قالت "الله يرحمه و يحسن اليه... اهو راح لحاله جاته نيلة... و مش هتقدر تنسي جاته نيلة بصوتها عشان اكيد و انت بتقرأ سمعتها و هي بتقولها... متنكرش
و في نفس المشهد تقدم ماري منيب مونولوج صامت غريب رهيب وبسيط جدا لما مسكت المرايا عشان تبص لشكلها و تقعد تمسح في المرايا كذا مرة عشان اكتشفت الحقيقة اللي في الفيلم بس الحقيقة اللي في الواقع انها في منتهي جمال الروح.
تعالي شوفها في فيلم "اعترافات زوج... في دور نازلي و هنا ماري منيب بتتحدي بموهبتها و بتراهن علي نجاحها قصاد اتنين مش بس من عمالقة الكوميديا دول اتنين من عمالقة السينما علي مر العصور هما المهندس و يوسف وهبي... و تعالي افتكر مشهدها لما شالها المهندس و اداها السماعة ببوقه و قالت" عاذنك كلب... او لما سألها يوسف وهبي انتي تعبانة فترد بمنتهي كيد الحموات" لا دة انا مستريحة خااااالص... او لما كملت و قالتله معاك ترنك في التليفون التاني؟ لا براحتك باقولك مستريحة خالص... و قفلت المشهد بعد كل دة لما قالت "جتك نيلة وجعت صدري
تعالي نشوفها في حماتي ملاك و الافيه الاشهر لماري منيب "اسأليني انا... انا مدوباهم اتنين و كأنها عارفة انها بتحط اجابة نموذجية تعيش بعدها بسنين... و زي ما قولتلك فوق انها ممكن تضحكك و هي قاعدة... الكوميديا مش بس في كلامها... الكوميديا الاكتر تلاقيها في طريقة كلامها و نبرة صوتها اللي ملهاش مثيل.. عمرك شفت حماة عايزة تشوف الدنيا بتولع و مع ذلك بتحبها؟؟ اه و الله تحبها بس اكيد في الافلام بس
و شوفها وهي بتعرف بنتها ازاي تكشف جوزها لما بتقول لها البند الاول '' الرائحة ''.. و لما بنتها قالتلها إن ماينفعش رائحة متسكتش بقي ماري لا مايصحش تقولها خلاص يبقي اللي كان عندها كانت لسه صاحية من النوم ملحقتش تتريح.. و كملت
البند التاني'' لطعة البودرة تفضح'' او جايز اللي كان عندها مالحقتش تتبدر.. هي اي مصيبة و خلاص... مش هتهمد انا عارف
البند التاني'' لطعة البودرة تفضح'' او جايز اللي كان عندها مالحقتش تتبدر.. هي اي مصيبة و خلاص... مش هتهمد انا عارف
و لما لقت المصيبة تلاقيها بمنتهي السعادة كأنها لقت الماظ مثلا... و قالت دلائل الجريمة اهي... اهي... اهيييييي
و طبعا لازم تقفل المشهد بختم ماري منيب لما بتقوله "كل دة يطلع منك يا بتاع الصابون... إما زحلقتك علي ملا وشك و لعبتك علي الشناكل يبقي دة علي رجل
و طبعا لازم تقفل المشهد بختم ماري منيب لما بتقوله "كل دة يطلع منك يا بتاع الصابون... إما زحلقتك علي ملا وشك و لعبتك علي الشناكل يبقي دة علي رجل
تعالوا بقي للمشهد العبقري لما جوز بنتها عمل عفريت و فجأة الجبروت دة كله يقلب خوف عيل صغير خايف من اوضه الفئران و الافيه العبقري لما قالها يا حماتي ياللي مدوباهم اتنين و قالتله انا يا اخويا؟ دول هم دابوا لوحديهم... و تحس بقي ان بقية المشهد و كأنها بتغني راب كوميدي... اه و الله راب كوميدي... لما قالها اركعي قالتله كام ركعة يا اخويا... او لما قالها هزي كمان فترد بتلقائية الا ما هزيت ايام المرحوم في ليلة دخلته هاهز دلوقتي
و محدش يقدر ينسي ضحكتها اللي تعتبر من اشهر ان لم تكن اشهر ضحكة كوميدية نسائية "اهاهاها... و لما قالت الخناق و النقار دول فيتامين الجواز... و النبي ما في شركة ادوية تعمل الوصفة دي
كفاية ان ماري منيب هي اللي حطت امتحان اختيار العروسة لما عملت فيلم هذا هو الحب... و تكسير البندق و شد الشعر و المنهج اللي مشينا عليه سنين كتير و بسببه بنات كتير قوي اتعذبوا
تعالوا شوفوها علي المسرح و شوفوا جبروت الكوميديا في مسرحية تعيش و تاخد غيرها لما عملت مونولوج كله شعر و سجع لوحدها و خلت صوت الضحك في الصالة هو اكبر دليل انها اجابة نموذجية لاي كلام هيتقال منها و بما قالت "الاقيها منين و لا منين... من لعب العيال بيا و لا من العزوبية... و بين كل افيه و افيه بتدي للناس فرصة للناس تضحك و مش اي حد يعرف يعمل كدة علي المسرح اصلها مش افيهات هترميها و تجري
و تكمل ماري" اه ثم اه ثم اه... للراغبين في الجواز حايشكوا عني مين... دة انا وردة و مفتحة بس انتوا مزكومين...
و تكمل ماري" اه ثم اه ثم اه... للراغبين في الجواز حايشكوا عني مين... دة انا وردة و مفتحة بس انتوا مزكومين...
و احنا لسه في المسرح و تعالوا نشوفها و هي بتقول 4 كلمات في مسرحية الا خمسة... ممكن تنسي المسرحية كلها و تفتكرهم" انتي جاية تشتغلي ايه... بس اسمحيلي مدام ماري اقولك انتي جاية تشتغلي ايه؟
انتي جاية تشتغلي ضحكة تترسم علي اي وش زعلان لما يسمع صوتك... عن فرحة تخش القلب اول ما صورتك تطلع علي الشاشة... علي عشم في الضحك طول ما اسمك موجود علي التتر
انتي عملتي ما هو اصعب من ان الناس تفتكر اسم الشخصية بيكي... انتي خليتي ماري منيب يبقي هو اسم كل الشخصيات اللي عملتيها و اللي اتحفرت في عقول اجيال و اجيال... اللي هيدور مش هيهتم قوي بإسم الشخصية بس كل اللي هيشغل باله انه هيضحك يعني هيضحك عشان الاجابة النموذجية هي ماري منيب
#ماري_منيب
#الاجابة_النموذجية
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق