-بابا انا هأدخل هندسة
-يا بني هتدخل هندسة ازاي بمجموعك دة؟؟
-مليش دعوة... "اشمعني" اصحابي؟
-يا بني هتلاقي اصحابك بيذاكروا اكتر منك
-لا يا بابا دة انا اكتر واحد بيذاكر فيهم
-دة اللي انت فاهمه...انت شايف نفسك بس
-هادخل هندسة زيهم حتي لو بفلوس
-عشان توصل لاي هدف في الدنيا لازم تكون عندك شوية حاجات كدة من اهمها انك تبقي عندك ادوات تخليك توصل للهدف دة زي بالظبط المذاكرة يعني انت لو مبتحبش الرياضيات مثلا مينفعش تقول انا عايز ادخل هندسة...و لو حاولت كذا مرة و معرفتش لازم تتأكد انك فيك مشكلة
ما تيجوا نقنع محمد رجب انه يذاكر او ممكن نقنعه ان عنده مشكلة
-محمد رجب بدأ اولي ثانوي بخطوات نقدر نقول عليها مبشرة يعني مثلا دور معتز في ملاكي اسكندرية و دة كان في جرعة تمثيل كانت بتقول اهو في ممثل هيبقي له مستقبل كبير بس مكنتش بتقول لسه انه ممكن يكون نجم صف اول بس بعدها بسنة رجب عمل تمن دستة اشرار و هو فيلم يتحط تحت بند الافلام الترفيهية بس كان في توازن كبير ما بين الافيهات و التمثيل حتي في المشاهد اللي فيها دراما كانت مظبوطة و دة يمكن عشان كان في غول اسمه خالد صالح و ممثلة تقيلة زي ياسمين عبد العزيز
-يلا نجحنا في اول امتحان اهو...نكمل مذاكرة بقي و فعلا محمد رجب كمل مذاكرة و عمل كلاشنكوف و برضه قدر يحافظ علي التوازن ما بين الكوميديا اللي مكانها و التمثيل و حتي في قصة الفيلم مكنتش نهايتها تقليدية ان البطل يتجوز البطلة و كان من اميز حاجات الفيلم انك مكونتش قادر تفرق بين محمد رجب و بطل الفيلم...و من المشاهد اللي هتوريك ان في ممثل كويس بجد موجود في الحالة النفسية للشخصية انه قادر يوصلك كل الصراع الداخلي اللي مش باين يعني بالبلدي انك تحس بالوجع اللي جوة الشخصية
*و هنا محمد رجب بدل ما يفتح دولاب افكاره..فتح دولاب هدومه و قرر انه يرفد اي استايلست يشتغل في اي فيلم له..اصلها ملهاش لازمة ما الهدوم كتيرة و موجودة الحمدلله و محدش هيخاف علي شكله اكتر منه
-و عمل محمد رجب فيلم " المش مهندس حسن" و دي الحاجة الوحيدة "الصادقة" في الفيلم..اصل مفيش كلية هندسة علي مستوي المجرة زي اللي كانت في الفيلم...عرض ازياء طول الفيلم بس الشهادة لله كانت معاهم لوح و مساطر حرف تي عشان مصداقية الفيلم بس...هدوم بطلات الفيلم نفسهم كفيل ان امن الجامعة يقبض عليهم...حتي في طريقة لبس محمد رجب كانت في منتهي التطرف يعني يا فقير قوي جاي من الفلاحين بقفلة اول زرار و النضارة و الشنب يا يلبس علي اخر موضة حتي و هو فقير و دة بيبان في اول مشهد للفيلم و هو بيستعرض هدومه و محتار يلبس ايه...دة غير قصة الفيلم اللي هتعرف نهايتها بعد اول مشهدين
*معلش يا استاذ ...في مسلسل اسمه ادهم الشرقاوي
*مفيش مشكلة ما الدولاب موجود
*لا حضرتك دة ادهم الشرقاوي بتاع زمان و اكيد مش هيلبس شورت يعني
-و جه علي نفسه فعلا و عمل ادهم الشرقاوي بصورة طبيعية جدا و عمل المسلسل بصورة جيدة جدا و كانت الموهبة ظاهرة و التمثيل طبيعي سواء في مشاهد الصراع او حتي مشاهد الحب
-و بدأ محمد رجب ياخد طريق نجمة الجماهير نادية الجندي في اسلوب افلامها بمعني انه لازم يطلع فقير و مظلوم في اول الفيلم و لازم ينتصر في الاخر و كل بنات العمل بيحبوه و بيجروا وراه
-و عمل محترم الا ربع...و طبعا لازم الدولاب يشتغل حتي لو هو رسام كاريكتير يعني اللي جاي علي قد اللي رايح..بس هيتظلم برضه و كل واحدة هيقابلها في الفيلم متاخدش في ايده اكتر من نص مشهد و تبقي بتحبه و بتحلم به...و فجأة يتعرض لصدمة و يبدأ يبني نفسه و سبحان الله يوصل و يقر ينتصر في الاخر و البطل يتجوز البطلة..حتي النقلات اللي في الفيلم مش مفهومة يعني ازاي اتحول من فاشل لناجح فجأة بعد الاغنية..طيب ما هي سهلة اهي
-في مشهد في الفيلم كان مأفور اكتر من مشهد " محدش بينجرح قوي غير لما بيحب قوي" و هو مشهد حبيبته لما جاتله في العربية و قال ايه غلطت في اسمه "بطريقة بلدي قوي" لا و ايه؟ تقوم تقوله "تشرب مياه " فيرد البطل بتأثر شديد لا ما انا شربت
*نتيجة الترم الاول ظهرت و نجح في كل المواد الادبية بس هو مصمم يدخل هندسة اصل كل اصحابه في الفصل نجحوا في المواد العلمية
-و دخل الترم التاني و في اول امتحان نجح في انه يقدم شخصية فاروق عبد الكريم في فيلم الحفلة بخفة دم متوازنة كدة و في مكانها و خصوصا في مشهده في السوبر ماركت مع محمد ممدوح او مع مشاهد استجواب اصحاب البطل عن ايه اللي حصل في الحفلة..حتي تحس ان الشخصية منطقية في كلامهم و طريقة لبسها و انفعالاتها...لا بتفرق برضه يا جماعة و الله
-طيب يلا كمل ادبي بقي و انجح في المجال دة...و الله ما يحصل ابدا و كأن محمد رجب في افلامه "مستكبر" يبقي شخصية عادية...او انا ممكن امثل فقير بس يكون فقير من كونكريت مثلا ...لا برضه مدام نادية الجندي ليها تأثيرها مفيش كلام
-و عمل سالم ابو اخته و للامانه عمل مشهد الختام من اروع ما يكون و قدر يوصل كمية مرارة الظلم اللي جواه في مدة قصيرة جدا بمونولوج لوحده بحرفنة كبيرة تخليك تقول ما اهو في تمثيل في مكانه اهو...طيب ليه بقي دولاب الهدوم؟؟
بس برضه هتلاقي اي ست في الفيلم لازم تحبه
-واحشكوا الدولاب صح؟؟
-ما هو عشان خلبوص عمل شخصية يوسف اللي برضه كل البنات بتحبه و في الفيلم دة غالبا كان جايب كوليكشن جديد و هنا عايزين نقف عند مشكلة خطيرة...انت اول طرق الاقناع بأي شخصية هي لبسها يعني مينفعش تجيب بدلة شيك قوي و تلبسها لشخصية شاب مكافح او مليونير تلبسه بدلة الموظفين الصيفي بتاعت ابو حفيظة...محمد رجب مبيفرقش ما بين المكافح و المليونير في اختيار الهدوم
و النبي ما تزهقوا قربنا نخلص
لسه في رف في الدولاب مجناش جنبه و عشان كدة عمل صابر جوجل و الفيلم بيحكي عن شخص شاطر جدا في اختراق اجهزة الكمبيوتر و بيمثل خطر كبير علي الشركات الكبيرة و طول الفيلم يا مؤمنين متعملش اختراق حتي لصفحة في برنامج الرسام بس مش مهم...المهم ان النجم يطلع في احسن صورة
-مش شرط بطل العمل يكون دمه خفيف و طول الوقت بيرمي افيهات علي الفاضي و المليان و مفيش رجل في الدنيا كل ما ست تشوفه تحبه..حتي شخصية السوبر بطل اللي مفيش حاجة تهزمه دي مش موجودة علي ارض الواقع...لازم تقنعني انك الشخصية اللي في الفيلم مش طول ما انا باتفرج بابقي متأكد اني باتفرج علي ممثل اسمه محمد رجب
-عدم وجود منطق هي من اخطر مشاكل محمد رجب...ازاي اصدق انك فقير و انت لابس ماركات و ازاي هاقتنع انك هتوصل لحلمك مش بس لانك بطل الفيلم اللي لازم ينتصر في الاخر و ازاي اصدق انك نجم تتر من غير ما خرج من الفيلم كلامك محفور في دماغي
-الموضوع مش افيهات و هدوم...الموضوع انك تنزل علي الارض و تفتح عينك قوي و تشوف انت نجحت في ايه؟ و فشلت في ايه؟ و ليه؟
العند من الاخر هيوصلك لمرحلة انك تدخل علي جوجل و تدور علي "ازاي ابقي نجم تتر"
#محمد_رجب
#التتر
#كريم_مجدي
-يا بني هتدخل هندسة ازاي بمجموعك دة؟؟
-مليش دعوة... "اشمعني" اصحابي؟
-يا بني هتلاقي اصحابك بيذاكروا اكتر منك
-لا يا بابا دة انا اكتر واحد بيذاكر فيهم
-دة اللي انت فاهمه...انت شايف نفسك بس
-هادخل هندسة زيهم حتي لو بفلوس
-عشان توصل لاي هدف في الدنيا لازم تكون عندك شوية حاجات كدة من اهمها انك تبقي عندك ادوات تخليك توصل للهدف دة زي بالظبط المذاكرة يعني انت لو مبتحبش الرياضيات مثلا مينفعش تقول انا عايز ادخل هندسة...و لو حاولت كذا مرة و معرفتش لازم تتأكد انك فيك مشكلة
ما تيجوا نقنع محمد رجب انه يذاكر او ممكن نقنعه ان عنده مشكلة
-محمد رجب بدأ اولي ثانوي بخطوات نقدر نقول عليها مبشرة يعني مثلا دور معتز في ملاكي اسكندرية و دة كان في جرعة تمثيل كانت بتقول اهو في ممثل هيبقي له مستقبل كبير بس مكنتش بتقول لسه انه ممكن يكون نجم صف اول بس بعدها بسنة رجب عمل تمن دستة اشرار و هو فيلم يتحط تحت بند الافلام الترفيهية بس كان في توازن كبير ما بين الافيهات و التمثيل حتي في المشاهد اللي فيها دراما كانت مظبوطة و دة يمكن عشان كان في غول اسمه خالد صالح و ممثلة تقيلة زي ياسمين عبد العزيز
-يلا نجحنا في اول امتحان اهو...نكمل مذاكرة بقي و فعلا محمد رجب كمل مذاكرة و عمل كلاشنكوف و برضه قدر يحافظ علي التوازن ما بين الكوميديا اللي مكانها و التمثيل و حتي في قصة الفيلم مكنتش نهايتها تقليدية ان البطل يتجوز البطلة و كان من اميز حاجات الفيلم انك مكونتش قادر تفرق بين محمد رجب و بطل الفيلم...و من المشاهد اللي هتوريك ان في ممثل كويس بجد موجود في الحالة النفسية للشخصية انه قادر يوصلك كل الصراع الداخلي اللي مش باين يعني بالبلدي انك تحس بالوجع اللي جوة الشخصية
*و هنا محمد رجب بدل ما يفتح دولاب افكاره..فتح دولاب هدومه و قرر انه يرفد اي استايلست يشتغل في اي فيلم له..اصلها ملهاش لازمة ما الهدوم كتيرة و موجودة الحمدلله و محدش هيخاف علي شكله اكتر منه
-و عمل محمد رجب فيلم " المش مهندس حسن" و دي الحاجة الوحيدة "الصادقة" في الفيلم..اصل مفيش كلية هندسة علي مستوي المجرة زي اللي كانت في الفيلم...عرض ازياء طول الفيلم بس الشهادة لله كانت معاهم لوح و مساطر حرف تي عشان مصداقية الفيلم بس...هدوم بطلات الفيلم نفسهم كفيل ان امن الجامعة يقبض عليهم...حتي في طريقة لبس محمد رجب كانت في منتهي التطرف يعني يا فقير قوي جاي من الفلاحين بقفلة اول زرار و النضارة و الشنب يا يلبس علي اخر موضة حتي و هو فقير و دة بيبان في اول مشهد للفيلم و هو بيستعرض هدومه و محتار يلبس ايه...دة غير قصة الفيلم اللي هتعرف نهايتها بعد اول مشهدين
*معلش يا استاذ ...في مسلسل اسمه ادهم الشرقاوي
*مفيش مشكلة ما الدولاب موجود
*لا حضرتك دة ادهم الشرقاوي بتاع زمان و اكيد مش هيلبس شورت يعني
-و جه علي نفسه فعلا و عمل ادهم الشرقاوي بصورة طبيعية جدا و عمل المسلسل بصورة جيدة جدا و كانت الموهبة ظاهرة و التمثيل طبيعي سواء في مشاهد الصراع او حتي مشاهد الحب
-و بدأ محمد رجب ياخد طريق نجمة الجماهير نادية الجندي في اسلوب افلامها بمعني انه لازم يطلع فقير و مظلوم في اول الفيلم و لازم ينتصر في الاخر و كل بنات العمل بيحبوه و بيجروا وراه
-و عمل محترم الا ربع...و طبعا لازم الدولاب يشتغل حتي لو هو رسام كاريكتير يعني اللي جاي علي قد اللي رايح..بس هيتظلم برضه و كل واحدة هيقابلها في الفيلم متاخدش في ايده اكتر من نص مشهد و تبقي بتحبه و بتحلم به...و فجأة يتعرض لصدمة و يبدأ يبني نفسه و سبحان الله يوصل و يقر ينتصر في الاخر و البطل يتجوز البطلة..حتي النقلات اللي في الفيلم مش مفهومة يعني ازاي اتحول من فاشل لناجح فجأة بعد الاغنية..طيب ما هي سهلة اهي
-في مشهد في الفيلم كان مأفور اكتر من مشهد " محدش بينجرح قوي غير لما بيحب قوي" و هو مشهد حبيبته لما جاتله في العربية و قال ايه غلطت في اسمه "بطريقة بلدي قوي" لا و ايه؟ تقوم تقوله "تشرب مياه " فيرد البطل بتأثر شديد لا ما انا شربت
*نتيجة الترم الاول ظهرت و نجح في كل المواد الادبية بس هو مصمم يدخل هندسة اصل كل اصحابه في الفصل نجحوا في المواد العلمية
-و دخل الترم التاني و في اول امتحان نجح في انه يقدم شخصية فاروق عبد الكريم في فيلم الحفلة بخفة دم متوازنة كدة و في مكانها و خصوصا في مشهده في السوبر ماركت مع محمد ممدوح او مع مشاهد استجواب اصحاب البطل عن ايه اللي حصل في الحفلة..حتي تحس ان الشخصية منطقية في كلامهم و طريقة لبسها و انفعالاتها...لا بتفرق برضه يا جماعة و الله
-طيب يلا كمل ادبي بقي و انجح في المجال دة...و الله ما يحصل ابدا و كأن محمد رجب في افلامه "مستكبر" يبقي شخصية عادية...او انا ممكن امثل فقير بس يكون فقير من كونكريت مثلا ...لا برضه مدام نادية الجندي ليها تأثيرها مفيش كلام
-و عمل سالم ابو اخته و للامانه عمل مشهد الختام من اروع ما يكون و قدر يوصل كمية مرارة الظلم اللي جواه في مدة قصيرة جدا بمونولوج لوحده بحرفنة كبيرة تخليك تقول ما اهو في تمثيل في مكانه اهو...طيب ليه بقي دولاب الهدوم؟؟
بس برضه هتلاقي اي ست في الفيلم لازم تحبه
-واحشكوا الدولاب صح؟؟
-ما هو عشان خلبوص عمل شخصية يوسف اللي برضه كل البنات بتحبه و في الفيلم دة غالبا كان جايب كوليكشن جديد و هنا عايزين نقف عند مشكلة خطيرة...انت اول طرق الاقناع بأي شخصية هي لبسها يعني مينفعش تجيب بدلة شيك قوي و تلبسها لشخصية شاب مكافح او مليونير تلبسه بدلة الموظفين الصيفي بتاعت ابو حفيظة...محمد رجب مبيفرقش ما بين المكافح و المليونير في اختيار الهدوم
و النبي ما تزهقوا قربنا نخلص
لسه في رف في الدولاب مجناش جنبه و عشان كدة عمل صابر جوجل و الفيلم بيحكي عن شخص شاطر جدا في اختراق اجهزة الكمبيوتر و بيمثل خطر كبير علي الشركات الكبيرة و طول الفيلم يا مؤمنين متعملش اختراق حتي لصفحة في برنامج الرسام بس مش مهم...المهم ان النجم يطلع في احسن صورة
-مش شرط بطل العمل يكون دمه خفيف و طول الوقت بيرمي افيهات علي الفاضي و المليان و مفيش رجل في الدنيا كل ما ست تشوفه تحبه..حتي شخصية السوبر بطل اللي مفيش حاجة تهزمه دي مش موجودة علي ارض الواقع...لازم تقنعني انك الشخصية اللي في الفيلم مش طول ما انا باتفرج بابقي متأكد اني باتفرج علي ممثل اسمه محمد رجب
-عدم وجود منطق هي من اخطر مشاكل محمد رجب...ازاي اصدق انك فقير و انت لابس ماركات و ازاي هاقتنع انك هتوصل لحلمك مش بس لانك بطل الفيلم اللي لازم ينتصر في الاخر و ازاي اصدق انك نجم تتر من غير ما خرج من الفيلم كلامك محفور في دماغي
-الموضوع مش افيهات و هدوم...الموضوع انك تنزل علي الارض و تفتح عينك قوي و تشوف انت نجحت في ايه؟ و فشلت في ايه؟ و ليه؟
العند من الاخر هيوصلك لمرحلة انك تدخل علي جوجل و تدور علي "ازاي ابقي نجم تتر"
#محمد_رجب
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق