بلاش تتكلم مع دة بالذات...دة مسنود و له ضهر
جامد قوي
دايما كل واحد فينا بيبقي محتاج ضهر يسنده
لما يقع و يقويه في ضعفه و يزود نجاحه من غير ما يبقي باصص انه يشاركه في النجاح
دة..الضهر هو انك تطمئن ان النجاح موجود بوجود الشخص الضهر دة...ساعات كتير محدش
بيبقي عارف ضهرك غيرك...يعني في اوقات كتير بيبقي شخص مختفي عن الانظار بس قيمته
موجودة في كل حاجة ليها علاقة بيك...وجوده هو رمانة الميزان لاي تجمع او
قعدة..دايما لو موجود بتبصله قبل ما تقول الكلام عشان تاخد الموافقة من رد
فعله..يعني لو عينيه وافقت تقول و لو حصل العكس يبقي ابلع الكلام قبل ما يطلع...و
لما تحاول تاخد قرار في حياتك هتلاقي نفسك رايحله و بتقوله اعمل ايه؟؟
-دايما هو شغال في كواليس حياتنا بس دوره
بيبقي ساعات اقوي من ابطال العمل نفسهم..الضهر مش لازم يكون شخص بيملك سلطة بس
لازم يكون يملك خبرة و حكمة...خبرة التعامل مع المواقف بمرور الزمن و الحكمة اللي
بينقل بيها الخبرات دي...و لما بتختار شخص يكون ضهرك مش لازم يكون انجح منك بالعكس
دة ممكن يكون يتمنالك النجاح اكتر منك...الضهر دة ممكن يكون ابوك او اخوك او صاحبك
او ممكن يكون " حسن مصطفي "
-حسن مصطفي مينفعش تقول عليه غير انه ضهر
شديد يقدر يتحمل و يشيل اي نجم بيقف قدامه...حتي علي المسرح اللي الممثلين بتتسابق
انها تضحك الناس تلاقي حسن مصطفي في منطقة تانية لوحده كأن عنده الثقة بموهبته
اللي تخليه يسند نجم العمل و بلغة المسرح كدة "يفرش الافيه" عشان اللي
قدامه يجي ياخد ضحك الناس بس بتفضل عيون الناس علي صانع الافيه اللي مكوناته مع
واحد بس اسمه حسن مصطفي...اه هتضحك بوجود نجم المسرحية بس هتحس بفرق بطعم الافيه
في حضرة الاستاذ حسن مصطفي
-و زي ما كلنا عارفين و التتر واجع دماغنا ان
المسرح هو مرحلة الوحش..و اللي هيعمل مسرح يعمل اي حاجة و وجود حسن مصطفي في اي
مشهد في اي عمل بيديله امان
امان؟!!! هو في امان في المشاهد؟؟
طبعا و هاقولك ازاي
-الامان انك
تحس ان اللي هيتقال حاجة مختلفة عن اي حاجة انت هتبقي متوقعها و امان اكتر انك
عمرك ما هتحس ان اللي بيحصل قدامك دة تمثيل بالعكس انت كل معلوماتك عنه و تفتكر بس
اسم الشخصية اللي قدامك...و مبيبقاش امان ليك لوحدك كمتفرج...دة بيبقي امان للممثل
اللي واقف قدامه يعني اكيد لما تلاقي ممثل كبير بيسندك هتبقي متطمئن انك هتمثل
براحتك قدام شخص مش هيحاول يبان اكتر منك...دة بالعكس دة هو اللي هيلمعك اكتر
**اتكلمت كتير عن حسن مصطفي صح؟؟ بس هو
يستاهل
لا استني خلصت كلام ايه؟؟؟ دة احنا لسه بنبدأ
ما تيجي نثبت الكلام دة بأعماله؟؟ موافقين؟؟
طبعا موافقين هي دي فيها كلام
-سهل انك تبقي ضهر لممثلين لسه عايزسن يظهروا
بس صعب جدا انك تبقي ضهر لواحد زي الاستاذ فؤاد المهندس...انك تفرش الافيه" و
اللي ميعرفش يعني ايه يقرأ اول المقال" لواحد من اباطرة المسرح فدة معناه انك
واثق في نفسك و في موهبتك و انك تملك من الادوات اللي تخليك نجم في الكواليس اللي
قايم عليها العمل
-مين ينسي "حسن مفتاح" في سيدتي
الجميلة و هنا حسن مصطفي عمل مزيج ميعملوش غير معلم في شغلانته...مزيج بين تمثيله
كصاحب بيدبس صاحبه في حاجات كتير و بين انه ضهر لكل نجوم العمل و تعالي نفتكر مثلا
الافيه الاشهر " ما انت عارفني يا كمال لما احط مناخيري في حاجة لازم انهيها
كما يجب" لدرجة انه وصل الجمهور انه لما يقول اول حرف من الجملة دي هتلاقي
الناس بتضحك لوحدها و هنا عم حسن مش بس بيفرش الافيه للممثل اللي قدامه بطريقته
اللي بتخلي المهندس لو قال اي حاجة من بعده هتضحك...دة كمان بيفرش الضحك للجمهور
لانه بيخليهم يتعايشوا معاه و ينسوه ان فيه خشبة مسرح.. -و بعدين مينفعش منقولش
" يا اسطي عطا...يا اسطي عطا" و هتلاقي طريقة حسن مصطفي في خوفه بتدي
فرصة لاي كوميديان قدامه حتي لو كان مبتدئ انه ضحك لو عمل اي تصرف صغير
-روحت مصلحة حكومية قبل كدة؟؟؟ لو حظك حلو و
مروحتش حسن مصطفي جبهالك لحد عندك لما عمل دور "عويجة افندي" في ارض
النفاق و قضية الشنكل اشهر مشكلة علي مر الزمان و في الفيلم دة اتولد الافيه
الاشهر اللي ممكن نكون لسه بنستخدمه لحد دلوقتي "لجنة ينبثق عنها لجنة"
و في الفيلم دة تابع اداء حسن مصطفي و ساعتها هتعرف ان من قوة الرجل دة ان كل كلمة
بتطلع منه افيه لوحده بيعيش و متسجل باسمه
-هو فانتوماس السكرتير لفؤاد المهندس في
مطاردة غرامية و حسن مصطفي في الدور دة هو البطل المقابل لبطل العمل الاساسي لانك
دايما هتلاقي ان اي تصرف من المهندس بيقابله موافقه او معارضه من البطل المقابل له
فانتوماس بصفارته
-عرفت بقي انه ضهر لفنان عملاق زي المهندس
يسكت بقي حسن مصطفي...و الله ابدا
-يفضل ضهر بس
المرة دي لشوية العيال اللي في مدرسة المشاغبين...و من اول مشهد في المسرحية
هتكتشف ان حسن مصطفي عمود من الاعمدة اللي شايلة المسرح بالمسرحية...من اول افيه
" بقي ابنك انت يضحك عليا انا و يبيعلي البتاعة دي و يقولي بتقشر بطاطس"
و افيه "دة تلف اخلاقي انا يا محترم" و عبقرية حسن مصطفي مكنته انه يعمل
حاجتين من اخطر ما يمكن انه يساعد ممثلين صغيرين انهم يظهروا و انه في نفس الوقت
يحافظ علي الميزان انه ميجيش عليهم و يفرشلهم افيهات تعليهم و تفضل افيهاته حاضرة
علي مر الاجيال...يعني مين ينسي "في الصف يا اهبل يا ابن الاهبل" او
"مقدمة ابن خلدون" او لما قال "يا حبيبي يجيلك و يحط عليك يا حبيبي
عيب" او لما قال للاستاذ الملواني بعد ما دوخه "يخرب بيت اهلك"
-و لما العيال تكبر لازملهم اب و مفيش اجمل
من بابا رمضان السكري في المسرحية الخالدة " العيال كبرت" و بيمارس حسن مصطفي
هوايته المفضلة انه يبقي سند لكل ابطال العمل...بس المرة دي هو اب مش ناظر فكان
الاحتواء اكبر...من اول " بط و وز و فراخ و لحمة...فلوسي يا ولاد الرفدي
فلوسي" او حتي " ابقي سلملي علي جوزك يا اسماعيل بيه" و حتي هزاره
مع ماما كريمة مختار لما قالها " يا زينب الام مدرسة...لعب و فن و
هندسة" او لما قالها "في الخزنة يا زينب"
-و هتشوف تمثيل قوي منه في مشاهد العتاب مع
ولاده سحر و سلطان و هنا عمرك ما هتقدر تفرق بين الممثل حسن مصطفي و بابا رمضان
السكري و دة يبان اكتر في اخر مشهد لما قالهم " قولولها بابا مش موجود...تعبان..مش
هيسافر" و لازم تحس بوجع و حنين الاب في نقطه ضعفه اللي هي عياله
-كفاية دراما و نرجع نضحك تاني عشان نسيت
اقولك علي الافيه العالمي بتاع " عليا الطلائع ما انتوا نافعين ابدا"
**خلصنا من السينما و المسرح اهو...ندخل بقي
علي التلفزيون
-هو دان رابينوفيتش في رأفت الهجان القائد
العسكري القوي جدا في شغله و الضعيف جدا قدام مراته و لازم لما تشوف مشاهده في
الدور دة تركز في انه ازاي عرف يعمل كدة...يبقي قوي جدا لما يتكلم في شغله و فجأة
تلاقيه ضعيف ضعف الاطفال اول ما يبدأ يتكلم عن مراته و علي فكرة التحول دة مش بيحصل
في نفس المشهد دة ممكن يحصل في نفس الجملة
-هو عم طاهر الجار الفضولي او بالبلدي الحشري
في عباس الابيض في اليوم الاسود و هو جار موجود في كل حارة مصرية اللي عايز يعرف
كل تفاصيل عن حياة جيرانه و هو حاسس ان دة من حقه و جملته الشهيرة بعد ما بيفشل
انه يعرف اي حاجة و يقول "عيلة غجر"
حسن مصطفي هو نجم بكل ما تحمل الكلمة من معني
...اه صحيح النجم بالمقاييس التجارية هو اللي بيتحط اسمه الاول علي الافيش بس
بمقاييس التتر مش هالاقي احسن من عم حسن نقوله انك ضهر اي مقال يتكلم عنك
شكرا يا عم حسن
#حسن_مصطفي
#الضهر
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق