الست دي ب 100 رجل...اكيد سمعت الجملة دي قبل كدة و في حياتنا كلنا في ستات ب 100 رجل مش بس بالكلام لا دة بالفعل كمان ...هتلاقي ستات شقيانة علي لقمة العيش و لا اجدعها رجل ممكن يكون قاعد علي القهوة...حتي في وعدها للناس عمرها ما تخلفه ابدا و زي ما بنقول كلمتها بتبقي سيف علي رقبتها ...ست و انت واقف بتتكلم معاها الاحترام يكون سابق كلامك عشان عارف انك واقف بالبلدي كدة قدام ست ميضحكش عليها بكلمتين و لو حبيت تهزر معاها متحاولش بالبلدي كدة تروش عليها او تعمل عليها نمرة عشان ممكن تعمل منك و لا اجدع فقرة كوميدية في مسارح درجة رابعة من كتر خفة دمها.
-وجودها في المكان بيعمل بهجة و لا رائحة لبس العيد الجديد عشان هي بتبقي عاملة زي قريبتنا اللي جاية من برة و جايبة معاها الهدايا و الحاجات اللي عمرنا ما شوفناها غير علي ايديها...هي الست اللي ربت اخواتها و طلعتهم رجالة ...هي اللي صرفت علي ابوها من غير ما تشتكي...هي اللي لو قعدت تشكيلك همها هتضحك من كتر خفة دمها اللي تغلب احلي نكتة في قهوة موجودة علي الناصية
-اصل مينفعش تبقي سناء يونس موجودة و ندور علي اي ست...اصلها الست المصرية بكل تفاصيلها...هي اللي تقدر تشوفها في المطبخ متبهدلة وسط الاكل و هي اللي هتلاقيها علي ترابيزة الاجتماعات في اكبر شركات البلد بتاخد قرارات مصيرية
-عارف لما حد يهددك و يقولك متلعبش مع الكبار...اهي سناء يونس مبتلعبش غير مع الكبار
مش فاهم صح؟؟
-صعب انك تدور في وسط سيدات السينما علي نجمة كوميدية دمها خفيف بالفطرة...لكن من الحالات النادرة انك تلاقي ست خفة دمها ممكن تنافس بيها نجوم عمالقة في الكوميديا و اقولك علي حاجة كمان دي ممكن تاكلهم
-من بدري و احنا بنشوف ممثلين علي خشبة المسرح ممكن يعملوا مونولوج لوحدهم بس قليل لما تلاقي ست تعمل كدة سواء كوميديا او تراجيديا...سناء يونس من الستات "الحريفة" اللي بالبلدي كدة ممكن ترمي عليها حمل اي مشهد في المسرحية عايز تعمل منه ضحك حتي لو البطل اللي قدامها واخد اجازة
اهدي علي نفسك يا عم كريم؟؟؟ واخد كام عشان تقول كدة؟ :D
هاثبتلك هو انت اول مرة معانا في التتر و لا ايه؟؟
كل حاجة عندنا بالدليل و المنطق
-بس المرة دي سناء يونس سهلت الموضوع عليا علي الاخر لانها مش محتاجة شرح...كل اللي محتجاه كوباية شاي و سيجارة و ياريت تبطل تدخين
و متسرحش عشان هنثبت الكلام دة سوا دلوقتي
-بص يا سيدي ممكن تلاقي ستات كتير شاطرين في التلفزيون و السينما بس صعب جدا انك تلاقي ست تبقي غول مسرح...في الدراما بيكون فيه اعادة للمشاهد لو الاداء مكنش قد كدة بس علي المسرح حسابك بيبقي في لحظتها و عمره ما هيستني و لو مش قادر تضحك او تقنع الجمهور هيبقي عمرك علي خشبة المسرح من عمر اللي المشهد اللي هتعمله...يعني عشان تبقي قد المسرح لازم تبقي واثق من نفسك و من موهبتك او تبقي زي سناء يونس
يلا قوم صب كوباية الشاي عشان نتكلم
-فاكر لما قولنا ان وقفة المسرح مرعبة صح؟؟
طيب ايه رأيك في وقفة علي مسرح فؤاد المهندس
لا دي صعبة قوي
دة بالنسبة لك انت يا باشا
بالنسبة لسناء يونس هي حاجة سهلة جدا ...لان معاها من الادوات اللي يخليها قادرة تخطف الكاميرا و ضحك الناس من اي حد...خفة دم و تلقائية و سرعة بديهة غير طبيعية
-تعال نشوف عطية مديرة الملجأ في مسرحية "هالة حبيبتي" و افيهاتها اللي عمرها ما هتتنسي علي مر الزمن و في المسرحية دي بيبان قد ايه ان سناء يونس ممكن تقعد شايلة المشهد او المونولوج الكوميدي لوحدها و دة بيبقي واضح قوي في مشهدها مع دلال عبد العزيز في بداية المسرح لما قالتلها " داري جمالك و لا وزعيه علي الغلابة اللي زيينا" او مين ينسي "صورة يا فؤاد" في كل ما تديها حاجة من هدايا الملجأ
-اول لما دلال عبد العزيز سألتها مين دول قالتلها"دة الفريق القومي بتاع المغرب" و حتي لما بدأت تتكلم في التاريخ لما قالت"شيد في عهد السلطان عبد الباسط" و هنا هتلاقي ان الضحك كله جاي من شخص واحد...اكتر من 20 دقيقة الضحك له مصدر واحد...او لما بتقول للبنت الصغيرة" ام احمد انتي عندك دم؟ طيب ماعندك دم مبتتبرعيش به لييييييييييييه؟ " و دايما هتلاقي سناء يونس ترد علي الاسئلة المنطقية و الجد جدا باجابات توقعك من الضحك زي السؤال بتاع دلال عبد العزيز "انا نفسي اعرف من اللي عينك هنا" فردت سناء يونس برد خارج كل التوقعات " القوي العاملة بس كانت الرغبة الاولي سجن الرجال"
-و زي ما ضحكتك عندها القدرة الغريبة انها تبكيك في نفس المشهد لما قالت انها ضحية المجتمع و انها تابت عشان خلاص زهقت من اللي بتعمله
شايفك ياللي بتقول ما هي تألقت عشان قدام ممثلة مش كوميدية
-طيب مين ينسي مشهدها مع الاستاذ فؤاد المهندس و الافيه الاشهر "شعااااااااااااااااااااااااااع" و هنا هتلاقي بدون مبالغة ماتش في الكوميديا متبقاش عايزه يخلص
-من غيرها مينفعش تسك علي بناتك ما هي فوزية و من اول مشهد ليها في المسرحية بيجيلك يقين ان اللي جاية دي هي بطلة المسرحسة بدون شك و منافس قوي جدا للاستاذ فؤاد المهندس
-من اول مشهد و هي ماشية علي رجل و رجل بتضحكك حتي من غير ما تقول و لا حرف و مع اول افهاتها لشريهان " هو انا هاعمل حاجة...هاروح اغسل هدمتين حنفي و اغسل المواعين و اغسل رجليا بالحجر و اصلي التروايح و انام"
-و عشان دايما الحريف بيحب الماتشات الكتير فسناء يونس بتعشق الماتشات مع العملاق المهندس و كفاية اني افكرك باول مشهد ليهم و هي بتشرحله عملت ايه في حنفي و لما قالتله "قولنا سوري بقي ما تقرفوناش في عيشتنا" او لما المهندس سألها " لا هو من ساعة ما خطبك من سبع سنين مكنش مسك ايديك" فترد "يستجري دة انا كنت قاطعتهاله " او الافيه الكنز "قال ايه بيعديني"
-او المشهد العذاب كل يوم ساعة الضرب و لما قالت "بابا ..و ليكن في معلومك و ليكن في معلومك...احذر هذه المنطقة...ممنوع الاقتراب او التصوير" او لما قالت لحنفي "اسكت يا ابن الوارمة "
-سناء يونس مش بد خلت ماتش في المسرحية دي مع المهندس..دي بدأت بلغة المسرح تعلي الافيه عليه و الدليل لما قالتله " ماله فؤاد المهندس برقبتك..فؤاد كان قاعد هنا و ام المهندس قاعدة هناك "...او لما قالتله كلم يا مسهوك او بيت الشعر اللي قالته كأنها بترسم لوحة الانسان المعاصر بتاعت عادل امام لما قالت " ماذا اري يا هل تري و بمقلتيا هنا اري الانوف تدلدلت و كأنها اصبحت ورا و عجبي" و في الاخر بتمضي بمنتهي الثقة فوزية رأفت
-و شوف حنية البنت لما قالت للمهندس "دة انت بابا" بعد ما كانت كوكو واوا
- و عشان سناء يونس عملت اصعب حاجة و هي المسرح فهي ممكن تعمل اي حاجة زي اللي دخل هندسة و طلبوا منه يذاكر منهج ابتدائي
-تعالي شوفها في "الدنيا علي جناح يمامة" و القلقاس الشهير او الاكلة الغامقة بينها و بين الرائع محمود عبد العزيز لما عملت دور طمطم ...او شوف "استر" في العميل 1001 و التركيبة العجيبة للست اليهودية البخيلة و الحادة مع اهل الحارة و في نفس الوقت اللي فيها حنية الدنيا كلها لما شافت ابن اخوها و تتفرج علي سناء يونس او استر و هي بترفض تسيب مصر
-دور علي سهرة تمثيليه اسمها الوريث و هتتفرج علي تركيبة غريبة لسناء يونس و خط تمثيل مختلف عن الكوميديا و هتلاقيها حريفة قوي فيها و عشان اقربلك الموضوع شوية اتفرج علي فيلم الجوع و دور زينب الست الغلبانة اللي راضية بحالها لما قالت الجملة لما جوزها اتجوز عليها واحدة غنيه" لو دة اللي هيغنيني انا راضية بفقري" و ساعتها هتلاقي قدامك موهبة تبهرك
-من الاخر كدة سناء يونس من الستات الحريفة بجد اللي هتلاقيها بتعمل حاجات دايما برة الصندوق...و عشان تتفرج عليها من برة هتبقي ضامن انك هتشوف حاجة تقول بعدها الله
#سناء_يونس
#الحريفة
#التتر
#كريم_مجدي
-وجودها في المكان بيعمل بهجة و لا رائحة لبس العيد الجديد عشان هي بتبقي عاملة زي قريبتنا اللي جاية من برة و جايبة معاها الهدايا و الحاجات اللي عمرنا ما شوفناها غير علي ايديها...هي الست اللي ربت اخواتها و طلعتهم رجالة ...هي اللي صرفت علي ابوها من غير ما تشتكي...هي اللي لو قعدت تشكيلك همها هتضحك من كتر خفة دمها اللي تغلب احلي نكتة في قهوة موجودة علي الناصية
-اصل مينفعش تبقي سناء يونس موجودة و ندور علي اي ست...اصلها الست المصرية بكل تفاصيلها...هي اللي تقدر تشوفها في المطبخ متبهدلة وسط الاكل و هي اللي هتلاقيها علي ترابيزة الاجتماعات في اكبر شركات البلد بتاخد قرارات مصيرية
-عارف لما حد يهددك و يقولك متلعبش مع الكبار...اهي سناء يونس مبتلعبش غير مع الكبار
مش فاهم صح؟؟
-صعب انك تدور في وسط سيدات السينما علي نجمة كوميدية دمها خفيف بالفطرة...لكن من الحالات النادرة انك تلاقي ست خفة دمها ممكن تنافس بيها نجوم عمالقة في الكوميديا و اقولك علي حاجة كمان دي ممكن تاكلهم
-من بدري و احنا بنشوف ممثلين علي خشبة المسرح ممكن يعملوا مونولوج لوحدهم بس قليل لما تلاقي ست تعمل كدة سواء كوميديا او تراجيديا...سناء يونس من الستات "الحريفة" اللي بالبلدي كدة ممكن ترمي عليها حمل اي مشهد في المسرحية عايز تعمل منه ضحك حتي لو البطل اللي قدامها واخد اجازة
اهدي علي نفسك يا عم كريم؟؟؟ واخد كام عشان تقول كدة؟ :D
هاثبتلك هو انت اول مرة معانا في التتر و لا ايه؟؟
كل حاجة عندنا بالدليل و المنطق
-بس المرة دي سناء يونس سهلت الموضوع عليا علي الاخر لانها مش محتاجة شرح...كل اللي محتجاه كوباية شاي و سيجارة و ياريت تبطل تدخين
و متسرحش عشان هنثبت الكلام دة سوا دلوقتي
-بص يا سيدي ممكن تلاقي ستات كتير شاطرين في التلفزيون و السينما بس صعب جدا انك تلاقي ست تبقي غول مسرح...في الدراما بيكون فيه اعادة للمشاهد لو الاداء مكنش قد كدة بس علي المسرح حسابك بيبقي في لحظتها و عمره ما هيستني و لو مش قادر تضحك او تقنع الجمهور هيبقي عمرك علي خشبة المسرح من عمر اللي المشهد اللي هتعمله...يعني عشان تبقي قد المسرح لازم تبقي واثق من نفسك و من موهبتك او تبقي زي سناء يونس
يلا قوم صب كوباية الشاي عشان نتكلم
-فاكر لما قولنا ان وقفة المسرح مرعبة صح؟؟
طيب ايه رأيك في وقفة علي مسرح فؤاد المهندس
لا دي صعبة قوي
دة بالنسبة لك انت يا باشا
بالنسبة لسناء يونس هي حاجة سهلة جدا ...لان معاها من الادوات اللي يخليها قادرة تخطف الكاميرا و ضحك الناس من اي حد...خفة دم و تلقائية و سرعة بديهة غير طبيعية
-تعال نشوف عطية مديرة الملجأ في مسرحية "هالة حبيبتي" و افيهاتها اللي عمرها ما هتتنسي علي مر الزمن و في المسرحية دي بيبان قد ايه ان سناء يونس ممكن تقعد شايلة المشهد او المونولوج الكوميدي لوحدها و دة بيبقي واضح قوي في مشهدها مع دلال عبد العزيز في بداية المسرح لما قالتلها " داري جمالك و لا وزعيه علي الغلابة اللي زيينا" او مين ينسي "صورة يا فؤاد" في كل ما تديها حاجة من هدايا الملجأ
-اول لما دلال عبد العزيز سألتها مين دول قالتلها"دة الفريق القومي بتاع المغرب" و حتي لما بدأت تتكلم في التاريخ لما قالت"شيد في عهد السلطان عبد الباسط" و هنا هتلاقي ان الضحك كله جاي من شخص واحد...اكتر من 20 دقيقة الضحك له مصدر واحد...او لما بتقول للبنت الصغيرة" ام احمد انتي عندك دم؟ طيب ماعندك دم مبتتبرعيش به لييييييييييييه؟ " و دايما هتلاقي سناء يونس ترد علي الاسئلة المنطقية و الجد جدا باجابات توقعك من الضحك زي السؤال بتاع دلال عبد العزيز "انا نفسي اعرف من اللي عينك هنا" فردت سناء يونس برد خارج كل التوقعات " القوي العاملة بس كانت الرغبة الاولي سجن الرجال"
-و زي ما ضحكتك عندها القدرة الغريبة انها تبكيك في نفس المشهد لما قالت انها ضحية المجتمع و انها تابت عشان خلاص زهقت من اللي بتعمله
شايفك ياللي بتقول ما هي تألقت عشان قدام ممثلة مش كوميدية
-طيب مين ينسي مشهدها مع الاستاذ فؤاد المهندس و الافيه الاشهر "شعااااااااااااااااااااااااااع" و هنا هتلاقي بدون مبالغة ماتش في الكوميديا متبقاش عايزه يخلص
-من غيرها مينفعش تسك علي بناتك ما هي فوزية و من اول مشهد ليها في المسرحية بيجيلك يقين ان اللي جاية دي هي بطلة المسرحسة بدون شك و منافس قوي جدا للاستاذ فؤاد المهندس
-من اول مشهد و هي ماشية علي رجل و رجل بتضحكك حتي من غير ما تقول و لا حرف و مع اول افهاتها لشريهان " هو انا هاعمل حاجة...هاروح اغسل هدمتين حنفي و اغسل المواعين و اغسل رجليا بالحجر و اصلي التروايح و انام"
-و عشان دايما الحريف بيحب الماتشات الكتير فسناء يونس بتعشق الماتشات مع العملاق المهندس و كفاية اني افكرك باول مشهد ليهم و هي بتشرحله عملت ايه في حنفي و لما قالتله "قولنا سوري بقي ما تقرفوناش في عيشتنا" او لما المهندس سألها " لا هو من ساعة ما خطبك من سبع سنين مكنش مسك ايديك" فترد "يستجري دة انا كنت قاطعتهاله " او الافيه الكنز "قال ايه بيعديني"
-او المشهد العذاب كل يوم ساعة الضرب و لما قالت "بابا ..و ليكن في معلومك و ليكن في معلومك...احذر هذه المنطقة...ممنوع الاقتراب او التصوير" او لما قالت لحنفي "اسكت يا ابن الوارمة "
-سناء يونس مش بد خلت ماتش في المسرحية دي مع المهندس..دي بدأت بلغة المسرح تعلي الافيه عليه و الدليل لما قالتله " ماله فؤاد المهندس برقبتك..فؤاد كان قاعد هنا و ام المهندس قاعدة هناك "...او لما قالتله كلم يا مسهوك او بيت الشعر اللي قالته كأنها بترسم لوحة الانسان المعاصر بتاعت عادل امام لما قالت " ماذا اري يا هل تري و بمقلتيا هنا اري الانوف تدلدلت و كأنها اصبحت ورا و عجبي" و في الاخر بتمضي بمنتهي الثقة فوزية رأفت
-و شوف حنية البنت لما قالت للمهندس "دة انت بابا" بعد ما كانت كوكو واوا
- و عشان سناء يونس عملت اصعب حاجة و هي المسرح فهي ممكن تعمل اي حاجة زي اللي دخل هندسة و طلبوا منه يذاكر منهج ابتدائي
-تعالي شوفها في "الدنيا علي جناح يمامة" و القلقاس الشهير او الاكلة الغامقة بينها و بين الرائع محمود عبد العزيز لما عملت دور طمطم ...او شوف "استر" في العميل 1001 و التركيبة العجيبة للست اليهودية البخيلة و الحادة مع اهل الحارة و في نفس الوقت اللي فيها حنية الدنيا كلها لما شافت ابن اخوها و تتفرج علي سناء يونس او استر و هي بترفض تسيب مصر
-دور علي سهرة تمثيليه اسمها الوريث و هتتفرج علي تركيبة غريبة لسناء يونس و خط تمثيل مختلف عن الكوميديا و هتلاقيها حريفة قوي فيها و عشان اقربلك الموضوع شوية اتفرج علي فيلم الجوع و دور زينب الست الغلبانة اللي راضية بحالها لما قالت الجملة لما جوزها اتجوز عليها واحدة غنيه" لو دة اللي هيغنيني انا راضية بفقري" و ساعتها هتلاقي قدامك موهبة تبهرك
-من الاخر كدة سناء يونس من الستات الحريفة بجد اللي هتلاقيها بتعمل حاجات دايما برة الصندوق...و عشان تتفرج عليها من برة هتبقي ضامن انك هتشوف حاجة تقول بعدها الله
#سناء_يونس
#الحريفة
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق