-الو يا اسامة...اسماعيل عندك يا بني؟؟
-اه يا عمي دة كان عندي و نزل من دقيقة واحدة...معلش اصل تليفونه فصل شحن و نزل جري عشان يروح
----------------------------------------------------------------
-ايوة يا اسماعيل ابوك سأل عليك...مش تقولي يا بني عشان اعرف هاقوله ايه؟؟
-و اقولك ليه يا اسامة ما انا عارف انك هتتصرف
-مفيش حد فينا معداش بالزنقات دي و مكنش له صاحب تشيله الليله و و تخليه يتصرف و تبقي متأكد انه مش بس هينقذك دة ممكن يقلب الموقف لصالحك...و مش بعيد في موقف زي اللي فوق دة تلاقي ابوك يقولك انت تعبت يا بني من كتر المذاكرة اخرج شم هواء شوية
-الصاحب اللي دايما قبل ما تقول اول كلمة في الجملة يكون فاهمك و مكمل بقية الجملة...تلاقيه بينصحك اول ما يشوفك من زنقة حتي قبل ما تحكيله...حتي لما بتنزلوا تشتروا هدوم تلاقيه بيقولك ايه بيليق علي ايه...الصاحب دة مش بس بيكملك لا دة "بيجملك"..يعني لو لقاك بتلخبط في الكلام قدام حد يلحقك بأي اشارة بس المهم انه يشيل من عليك الاحراج...او يشيل من عليك "الاخراج" صاحب لما تبقي مش موجود و محتاج "تألف" اي حوار بيبقي قدها و قدود و يألفلك حوار و لا اسامة انور عكاشة في زمانه....
استني كدة...وسعت مني صح؟؟
لا انا سحبت كلمتي اصل مفيش زي عمنا اسامة انور عكاشة في التأليف او بمعني اصح في النسج...عارف شغل التريكو بتاع زمان؟؟؟
كان بيبقي مرهق جدا انك تحط فتلة جنب فتلة عشان في الاخر يطلع شكل رائع ممكن يكون برة كل التوقعات بس انت بتبقي الوحيد اللي شايف شكله في الاخر هيبقي عامل ازاي...او زي السجاد اليدوي اللي ناس كتير بتعتبره تحفة فنيه..اه هو اسمه سجاد و ممكن تلاقيه معروض جنب السجاد العادي بس من اول نظرة بتعرف ان دة جمال مختلف عن اللي حواليه...زي بالظبط في مسلسلات كتير بتتعرض تأليفها جيد جدا بس يوم ما بينزل اسم اسامة انور عكاشة علي التتر بيبقي عامل زي السجاد اليدوى يختلف عن اي حاجة تانية و من حق اي حد يتفرج عليه بس مش اي حد يملكه لانه ملكية خاصة لمبدعه اسامة انور عكاشة
-من عبقرية عكاشة انه بيقدملك منهج فيزياء ثانوية عامة في محتويات مجلة ميكي...فعلا انا مبهزرش يعني هتلاقي مسلسلاته فيها معاني و قيم و معاني فلسفية عميقة في صورة حوار بسيط مع كلمات ابسط يفهمها الصغير قبل الكبير...سهل انك تكتب حوار مسلسل لو كانت عندك الموهبة بس الاسهل لما تبقي عندك موهبة عكاشة في انك تنقل حقائب زمنية كاملة بتفاصيل صغيرة جدا و تحولها لنص تلفزيوني ناس تتفرج عليه و لما دة بيحصل لازم يقولوا دة احنا نعرف واحد زي اللي في المسلسل دة...او هو ايه دة ؟!!!
هو الرجل دة عرف يجيب الشخصية دي ازاي
-دايما تلاقي في مسلسلات عكاشة معني الكبير سواء في النصيحة و التوجيه او الحكمة و الفلسفة و صعب جدا انك تلاقي كومبارس في نص عكاشة...زي المدير اللي بيبقي عايز كل اللي عنده يشتغلوا...هو عكاشة كدة...معندوش حد مالوش لازمة في المسلسل...تخيل انا باقولك قولي كل اسامي الناس اللي عرفتهم اخر 10 سنين؟؟؟ اكيد هتنسي ناس و لو افتكرت الكل مش هتقدر تتكلم و تدي كل واحد فبهم حقه بالعدل...فما بالك بقي كمية العائلات و الافراد اللي بتبقي موجودة في نصوص عكاشة بكل تفاصيلهم
-قلم اسامة انور عكاشة من النوع الباركر بتاع زمان و اللي لسه في ناس بتستخدمه لحد دلوقتي لانه مش بس مفيش زيه...لا دة عشان كمان هو مناسب لكل العصور عشان كان دايما بيكتب عن الانسان فمهما اتغير الزمان و المكان بيفضل الانسان موجود و طول ما الانسان موجود هيفضل قلم عكاشة محفور في كل زمان و مكان ..اهو الورق خلص يلا بقي نصوره؟ ؟
و هو واحد بس اللي هينفع يطلع الكلام دة زي ما اللي كاتبه عايز و يمكن احسن...اصل مفيش غيره...فاكر الصاحب اللي هيخرجك من اي احراج؟؟
هو اسماعيل عبد الحافظ اللي هيحول كلمات اسامة انور عكاشة لناس لحم و دم و مشاعر...و لصورة جميله بتتعرض قدامك
-ما هي برضه حاجة مش سهلة
-ايه يا عم خضيتنا...ايه هو اللي مش سهل؟
-مش سهل انك تحول تفاصيل حياة كاملة مكتوبة علي ورق لتفاصيل مرئية بتتحرك و تتكلم قدامك...يعني ايه ترسم شخصيات ميكي عشان تشرح منهج الفيزياء المعقد
-اه دي سجادة جميلة جدا بس مكانه مش مبين جمالها و هي في وسط الزحمة...هاتولنا بقي عم اسماعيل عبد الحافظ عشان هو مش بس هيختار احسن مكان عشان يبين مكان السجادة اليدوي...لا دة كمان هيرتبلك بقية السجاد العادي عشان يطلعوا كمان بشكل جميل
-تخيل معايا انك مطلوب منك تحول ناس مختلفة في الزمان و المكان و المستوي الاجتماعي علي ورق لواقع متشاف من ناس لو كانت قرأت الرواية كانت هتتخيل حاجة تانية خالص...صعبة صح؟؟
عم اسماعيل بقي عمل ما هو اصعب
-انه مش سايبلك فرصه انك تتخيل حاجة تانية غير اللي هو بيعمله يعني بيخليك تشوف بعنيه هو يعني اي عمل لاسماعيل عبد الحافظ هتلاقي نفسك مستسلم قدام انك تختار ابطال غير اللي اختارهم هو
-مش اي حد يوضب شنطة العربية ساعة السفر و يخلي كل الشنط جنب بعض كدة في شكل يفتح نفسك علي السفر و يخلي كمان الشنطة تقفل و محدش يشيل حاجة علي رجله...زي ما تدخل محل انتيكات جميل و تلاقي طريقة توزيعها متوجعش عينك و تبقي عايز تشتريهم كلهم بس برضه هتلاقيك بترصهم زي اللي في المحل بالظبط عشان انت مش شايف اجمل من كدة ترتيب
-تعالوا بقي نشوف الصديقان لما بيحطوا دماغهم في دماغ بعض بيعملوا ايه؟؟
**في مسلسل اسمه "امرأة من زمن الحب" و هنا هتلاقي تفاصيل و كل طبقات المجتمع سواء في الثقافة او في طريقة الكلام و في العادات و التقاليد بين اهل الصعيد و اهل القاهرة...عكاشة في المسلسل دة بيشرح موضوع من اخطر مواضيع المجتمع و هي مبادئ التربية الصحيحة و ازاي تفهم الاجيال اللي بعدك و دي حاجة بتدرس في كليات متخصصة فهو يشرحها في 30 حلقة ممكن يشوفهم و يتابعهم اي حد...و هتلاقي الحوار خالي من اي تعقيدات سواء الحوار اللي بيدور بين "وفية" سميرة احمد مع "وجدي" احمد خليل و طريقة المناقشة في طرق التربية للحوار الممتع مع "لبيبة" عبلة كامل سواء مع سميرة احمد او مع الجيل الجديد اللي جه بعدها
- في المسلسل دة لازم كل مشهد يكون موجود فيه "خضر" اللي قام بالدور القدير رشوان توفيق هتلاقي فيه خبرة و عاطفة مش طبيعية و هيكون موجود فيه تفاصيل مش متشافة في شهامة اهل الصعيد...و لازم هتلاقي ان لكل جيل مفردات و كلام يليق عليه في اسلوب الحوار و دة بيبان قوي في تقسيمة المشاهد بين الجيل الجديد اللي كان بيمثله كريم و ياسمين عبد العزيز و جيهان فاضل و الاجيال القديمة اللي بتضم سميرة احمد و انعام سالوسة و هنا روعة عم اسماعيل و هو بيبدل علي كل حالة شوية بشكل ميخلكش تزهق و دايما تربط الاحداث ببعض ...دة كمان قدر يدي لكل شخصية حقها في الكاميرا زي الحوار و دة هيبان في المشاهد الاولي بين صبري فواز "فتوح" و تحس ان الصورة مهتمه به زي بطلة العمل بالظبط
-مش بس كدة عايزك تفتكر حركة الكاميرا في اي مشهد بيجمع الشباب بعمتهم و ازاي الفواصل بين كل بطل و التاني بيكمل جمال النص...نيجي بقي للجزء الاهم...لما تتفرج علي المسلسل عمرك ما هتتخيل حد مكان ابطاله...انا معاك ان اداء الممثل هو عامل مهم بس الاختيار هو الاساس و طول ما الاساس طلع كويس بيبقي سهل انك تقدم عمل حلو يعيش
**مش اي حد يقدر يدخل في العلاقات الانسانية و ينقلها بالظبط مع شخصيات من وحي الخيال بس في "الشهد و الدموع" يقدر الصديقان اسامة و اسماعيل انهم يقدموا وجبة درامية فيها كل العناصر الغذائية المتكاملة لاي حد...
-حلو قوي انك تشوف نفسك واحد من ابطال المسلسل او تشوف ابوك مكان البطل الكبير...او تاخد عظة من نهاية الظلم او تأمن اكتر بمبدأ الخير و انه دايما هو الرهان الكسبان...و الاحلي انك تعيش جوة المسلسل متقدرش تفصل نفسك منه حتي لو كان علي جزأين يعني لو اتفرجت علي جزء اول و جيت بعد سنة اتفرجت علي الجزء التاني هتلاقي نفسك عايش احداثه كأنها حصلت امبارح
-اصل مين فينا ينسي حافظ و شوقي رضوان و الصراع اللي موجود في كل بيت و ازاي بعد ما شوقي مات تلاقي "زينب" الام المصرية اللي حاضرة في كل شبر بحلوها بتربيتها لعيالها لجدعنتها في تحملها المسئوليه او حتي انها دايما بتفكرهم ياخدوا حق ابوهم...و لازم تندمج في التركيبة اللي ما بين ولاد العم و علاقتهم ببعض...هتلاقي منهم اللي عايز ينتقم و اللي مسامح
-و برضه مينفعش تتخيل الشهد و الدموع من غير يوسف شعبان و هو حافظ و لا محمود الجندي في دور شوقي و ابنه او خالد زكي و انطلاقه في شخصية احمد شوقي او حتي عفاف شعيب في دور "زينب"...و تركز في مشاهد الصراع في الاختلاف بين الاخوات و هتلاقي نفسك قدام كلام و تمثيل مقطوع من الواقع مش مجرد كاميرات بتصور و ناس بتقول كلام و خلاص
***و مين فينا معشقش الحلمية و لياليها و من تفاصيلها و ابطالها و من السنين اللي عدت علينا في 5 اجزاء مليانين بتفاصيل مصر اللي بجد من عهد الملك لاول التسعينات...و مع كل التغيرات اللي حصلت في السنين دي كلها قدر الصديقان بمنتهي العبقرية انهم يعملوا ملحمة تتحط تحت بند اعظم الاعمال الوثائقية علي مر التاريخ و بتصمم تعيش ليالي الحلمية كلها
-العبقرية في ليالي الحلمية مش بس في طريقة عرض بتفاصيل كتير جدا سواء في تعدد الشخصيات او ترابطهم ببعض..العبقرية الاكتر انك مخلي كل شخصية ليها اهميتها و بتكمل التابلوه الرائع اللي اسمه ليالي الحلمية...ليالي الحلمية هي رحلة عبر الزمن بيقوم بيها الصديقان و معاهم عشرات من اللي عايشين معاهم جوة الحلمية و ملايين بيتفرجوا عليهم برة الحلمية
-شوف الصراع الرائع اللي بتبقي بتقول يارب ما يتصالحوا عشان تفضل مستمتع بيهم و هو صراع سليم البدري و العمدة سليمان غانم و برغم من الاختلاف الطبقي بين ابن الباشوات اللي في الحضر و اللي في القري و كفاية ان صلاح السعدني مشهور لحد دلوقتي بلقب العمدة..او اتفرج مثلا علي مشهد انتصار حد علي التاني و شوف حركة الكاميرا و التدوير ما بينهم و كأن الكاميرا عارفة مين ظالم و مين مظلوم...او التركيبة الغريبة الراقية في شخصية "نازك السلحدار" و الجميلة صفية العمري..و الاختلاف الانساني اللي هتلاقيه في كل الاخوات موجود في الحلمية ما بين علي و عادل سليم البدري
-المعلمة في ليالي الحلمية بتتجسد في كمية العائلات اللي موجودة في كل الاحداث و كل عائلة ليها شجرتها و تركيتبها المختلفة عن اللي العائلة التانية و الشخصيات دي كلها رسمها قلم اسامة انور عكاشة و اخرجتها عيون اسماعيل عبد الحافظ...احاسيس انيسة" محسنة توفيق" لازم توصلك من كلامها و من طريقة تصوير مشاهدها...و حتي في مشهد للفنان الكبير محي الدين عبد المحسن و هو بيعاتب سليمان غانم علي بيع ارضه و ساعتها هتتأكد ان اي دور في المسلسل دة له اهميته...او يعني ايه متضحكش و تبكي في نفس الوقت من شخصية وصيفة "انعام سالوسة"
-الجمال في الحلمية و لياليها ان كل مشهد في المسلسل هتلاقي قدامه نفس المشهد علي ارض الواقع بكل تفاصيله...مش بس كدة اي مشهد بيبقي عبارة عن حصة تاريخ منفصلة بتحكيلك تاريخ مصر و مفيش احلي انك تتكلم عن تاريخ البلد غير من خلال اهل البلد
-و لكل واحد فيهم اعمال منفصلة متميزة بس لما تلاقي اسم اسامة انور عكاشة و اسماعيل عبد الحافظ علي التتر هتتأكد انك هتشوف عمل كتبه متفرد و اخرجه زرقاء اليمامة..و من اول مشهد هيبدأ من العمل دة هيتوقف الزمن اللي حواليك عشان في زمن تاني هيبدأ اسمه "زمن الصديقان"
#اسامة_انور_عكاشة
#اسماعيل_عبد_الحافظ
#الصديقان
#كريم_مجدي
-اه يا عمي دة كان عندي و نزل من دقيقة واحدة...معلش اصل تليفونه فصل شحن و نزل جري عشان يروح
----------------------------------------------------------------
-ايوة يا اسماعيل ابوك سأل عليك...مش تقولي يا بني عشان اعرف هاقوله ايه؟؟
-و اقولك ليه يا اسامة ما انا عارف انك هتتصرف
-مفيش حد فينا معداش بالزنقات دي و مكنش له صاحب تشيله الليله و و تخليه يتصرف و تبقي متأكد انه مش بس هينقذك دة ممكن يقلب الموقف لصالحك...و مش بعيد في موقف زي اللي فوق دة تلاقي ابوك يقولك انت تعبت يا بني من كتر المذاكرة اخرج شم هواء شوية
-الصاحب اللي دايما قبل ما تقول اول كلمة في الجملة يكون فاهمك و مكمل بقية الجملة...تلاقيه بينصحك اول ما يشوفك من زنقة حتي قبل ما تحكيله...حتي لما بتنزلوا تشتروا هدوم تلاقيه بيقولك ايه بيليق علي ايه...الصاحب دة مش بس بيكملك لا دة "بيجملك"..يعني لو لقاك بتلخبط في الكلام قدام حد يلحقك بأي اشارة بس المهم انه يشيل من عليك الاحراج...او يشيل من عليك "الاخراج" صاحب لما تبقي مش موجود و محتاج "تألف" اي حوار بيبقي قدها و قدود و يألفلك حوار و لا اسامة انور عكاشة في زمانه....
استني كدة...وسعت مني صح؟؟
لا انا سحبت كلمتي اصل مفيش زي عمنا اسامة انور عكاشة في التأليف او بمعني اصح في النسج...عارف شغل التريكو بتاع زمان؟؟؟
كان بيبقي مرهق جدا انك تحط فتلة جنب فتلة عشان في الاخر يطلع شكل رائع ممكن يكون برة كل التوقعات بس انت بتبقي الوحيد اللي شايف شكله في الاخر هيبقي عامل ازاي...او زي السجاد اليدوي اللي ناس كتير بتعتبره تحفة فنيه..اه هو اسمه سجاد و ممكن تلاقيه معروض جنب السجاد العادي بس من اول نظرة بتعرف ان دة جمال مختلف عن اللي حواليه...زي بالظبط في مسلسلات كتير بتتعرض تأليفها جيد جدا بس يوم ما بينزل اسم اسامة انور عكاشة علي التتر بيبقي عامل زي السجاد اليدوى يختلف عن اي حاجة تانية و من حق اي حد يتفرج عليه بس مش اي حد يملكه لانه ملكية خاصة لمبدعه اسامة انور عكاشة
-من عبقرية عكاشة انه بيقدملك منهج فيزياء ثانوية عامة في محتويات مجلة ميكي...فعلا انا مبهزرش يعني هتلاقي مسلسلاته فيها معاني و قيم و معاني فلسفية عميقة في صورة حوار بسيط مع كلمات ابسط يفهمها الصغير قبل الكبير...سهل انك تكتب حوار مسلسل لو كانت عندك الموهبة بس الاسهل لما تبقي عندك موهبة عكاشة في انك تنقل حقائب زمنية كاملة بتفاصيل صغيرة جدا و تحولها لنص تلفزيوني ناس تتفرج عليه و لما دة بيحصل لازم يقولوا دة احنا نعرف واحد زي اللي في المسلسل دة...او هو ايه دة ؟!!!
هو الرجل دة عرف يجيب الشخصية دي ازاي
-دايما تلاقي في مسلسلات عكاشة معني الكبير سواء في النصيحة و التوجيه او الحكمة و الفلسفة و صعب جدا انك تلاقي كومبارس في نص عكاشة...زي المدير اللي بيبقي عايز كل اللي عنده يشتغلوا...هو عكاشة كدة...معندوش حد مالوش لازمة في المسلسل...تخيل انا باقولك قولي كل اسامي الناس اللي عرفتهم اخر 10 سنين؟؟؟ اكيد هتنسي ناس و لو افتكرت الكل مش هتقدر تتكلم و تدي كل واحد فبهم حقه بالعدل...فما بالك بقي كمية العائلات و الافراد اللي بتبقي موجودة في نصوص عكاشة بكل تفاصيلهم
-قلم اسامة انور عكاشة من النوع الباركر بتاع زمان و اللي لسه في ناس بتستخدمه لحد دلوقتي لانه مش بس مفيش زيه...لا دة عشان كمان هو مناسب لكل العصور عشان كان دايما بيكتب عن الانسان فمهما اتغير الزمان و المكان بيفضل الانسان موجود و طول ما الانسان موجود هيفضل قلم عكاشة محفور في كل زمان و مكان ..اهو الورق خلص يلا بقي نصوره؟ ؟
و هو واحد بس اللي هينفع يطلع الكلام دة زي ما اللي كاتبه عايز و يمكن احسن...اصل مفيش غيره...فاكر الصاحب اللي هيخرجك من اي احراج؟؟
هو اسماعيل عبد الحافظ اللي هيحول كلمات اسامة انور عكاشة لناس لحم و دم و مشاعر...و لصورة جميله بتتعرض قدامك
-ما هي برضه حاجة مش سهلة
-ايه يا عم خضيتنا...ايه هو اللي مش سهل؟
-مش سهل انك تحول تفاصيل حياة كاملة مكتوبة علي ورق لتفاصيل مرئية بتتحرك و تتكلم قدامك...يعني ايه ترسم شخصيات ميكي عشان تشرح منهج الفيزياء المعقد
-اه دي سجادة جميلة جدا بس مكانه مش مبين جمالها و هي في وسط الزحمة...هاتولنا بقي عم اسماعيل عبد الحافظ عشان هو مش بس هيختار احسن مكان عشان يبين مكان السجادة اليدوي...لا دة كمان هيرتبلك بقية السجاد العادي عشان يطلعوا كمان بشكل جميل
-تخيل معايا انك مطلوب منك تحول ناس مختلفة في الزمان و المكان و المستوي الاجتماعي علي ورق لواقع متشاف من ناس لو كانت قرأت الرواية كانت هتتخيل حاجة تانية خالص...صعبة صح؟؟
عم اسماعيل بقي عمل ما هو اصعب
-انه مش سايبلك فرصه انك تتخيل حاجة تانية غير اللي هو بيعمله يعني بيخليك تشوف بعنيه هو يعني اي عمل لاسماعيل عبد الحافظ هتلاقي نفسك مستسلم قدام انك تختار ابطال غير اللي اختارهم هو
-مش اي حد يوضب شنطة العربية ساعة السفر و يخلي كل الشنط جنب بعض كدة في شكل يفتح نفسك علي السفر و يخلي كمان الشنطة تقفل و محدش يشيل حاجة علي رجله...زي ما تدخل محل انتيكات جميل و تلاقي طريقة توزيعها متوجعش عينك و تبقي عايز تشتريهم كلهم بس برضه هتلاقيك بترصهم زي اللي في المحل بالظبط عشان انت مش شايف اجمل من كدة ترتيب
-تعالوا بقي نشوف الصديقان لما بيحطوا دماغهم في دماغ بعض بيعملوا ايه؟؟
**في مسلسل اسمه "امرأة من زمن الحب" و هنا هتلاقي تفاصيل و كل طبقات المجتمع سواء في الثقافة او في طريقة الكلام و في العادات و التقاليد بين اهل الصعيد و اهل القاهرة...عكاشة في المسلسل دة بيشرح موضوع من اخطر مواضيع المجتمع و هي مبادئ التربية الصحيحة و ازاي تفهم الاجيال اللي بعدك و دي حاجة بتدرس في كليات متخصصة فهو يشرحها في 30 حلقة ممكن يشوفهم و يتابعهم اي حد...و هتلاقي الحوار خالي من اي تعقيدات سواء الحوار اللي بيدور بين "وفية" سميرة احمد مع "وجدي" احمد خليل و طريقة المناقشة في طرق التربية للحوار الممتع مع "لبيبة" عبلة كامل سواء مع سميرة احمد او مع الجيل الجديد اللي جه بعدها
- في المسلسل دة لازم كل مشهد يكون موجود فيه "خضر" اللي قام بالدور القدير رشوان توفيق هتلاقي فيه خبرة و عاطفة مش طبيعية و هيكون موجود فيه تفاصيل مش متشافة في شهامة اهل الصعيد...و لازم هتلاقي ان لكل جيل مفردات و كلام يليق عليه في اسلوب الحوار و دة بيبان قوي في تقسيمة المشاهد بين الجيل الجديد اللي كان بيمثله كريم و ياسمين عبد العزيز و جيهان فاضل و الاجيال القديمة اللي بتضم سميرة احمد و انعام سالوسة و هنا روعة عم اسماعيل و هو بيبدل علي كل حالة شوية بشكل ميخلكش تزهق و دايما تربط الاحداث ببعض ...دة كمان قدر يدي لكل شخصية حقها في الكاميرا زي الحوار و دة هيبان في المشاهد الاولي بين صبري فواز "فتوح" و تحس ان الصورة مهتمه به زي بطلة العمل بالظبط
-مش بس كدة عايزك تفتكر حركة الكاميرا في اي مشهد بيجمع الشباب بعمتهم و ازاي الفواصل بين كل بطل و التاني بيكمل جمال النص...نيجي بقي للجزء الاهم...لما تتفرج علي المسلسل عمرك ما هتتخيل حد مكان ابطاله...انا معاك ان اداء الممثل هو عامل مهم بس الاختيار هو الاساس و طول ما الاساس طلع كويس بيبقي سهل انك تقدم عمل حلو يعيش
**مش اي حد يقدر يدخل في العلاقات الانسانية و ينقلها بالظبط مع شخصيات من وحي الخيال بس في "الشهد و الدموع" يقدر الصديقان اسامة و اسماعيل انهم يقدموا وجبة درامية فيها كل العناصر الغذائية المتكاملة لاي حد...
-حلو قوي انك تشوف نفسك واحد من ابطال المسلسل او تشوف ابوك مكان البطل الكبير...او تاخد عظة من نهاية الظلم او تأمن اكتر بمبدأ الخير و انه دايما هو الرهان الكسبان...و الاحلي انك تعيش جوة المسلسل متقدرش تفصل نفسك منه حتي لو كان علي جزأين يعني لو اتفرجت علي جزء اول و جيت بعد سنة اتفرجت علي الجزء التاني هتلاقي نفسك عايش احداثه كأنها حصلت امبارح
-اصل مين فينا ينسي حافظ و شوقي رضوان و الصراع اللي موجود في كل بيت و ازاي بعد ما شوقي مات تلاقي "زينب" الام المصرية اللي حاضرة في كل شبر بحلوها بتربيتها لعيالها لجدعنتها في تحملها المسئوليه او حتي انها دايما بتفكرهم ياخدوا حق ابوهم...و لازم تندمج في التركيبة اللي ما بين ولاد العم و علاقتهم ببعض...هتلاقي منهم اللي عايز ينتقم و اللي مسامح
-و برضه مينفعش تتخيل الشهد و الدموع من غير يوسف شعبان و هو حافظ و لا محمود الجندي في دور شوقي و ابنه او خالد زكي و انطلاقه في شخصية احمد شوقي او حتي عفاف شعيب في دور "زينب"...و تركز في مشاهد الصراع في الاختلاف بين الاخوات و هتلاقي نفسك قدام كلام و تمثيل مقطوع من الواقع مش مجرد كاميرات بتصور و ناس بتقول كلام و خلاص
***و مين فينا معشقش الحلمية و لياليها و من تفاصيلها و ابطالها و من السنين اللي عدت علينا في 5 اجزاء مليانين بتفاصيل مصر اللي بجد من عهد الملك لاول التسعينات...و مع كل التغيرات اللي حصلت في السنين دي كلها قدر الصديقان بمنتهي العبقرية انهم يعملوا ملحمة تتحط تحت بند اعظم الاعمال الوثائقية علي مر التاريخ و بتصمم تعيش ليالي الحلمية كلها
-العبقرية في ليالي الحلمية مش بس في طريقة عرض بتفاصيل كتير جدا سواء في تعدد الشخصيات او ترابطهم ببعض..العبقرية الاكتر انك مخلي كل شخصية ليها اهميتها و بتكمل التابلوه الرائع اللي اسمه ليالي الحلمية...ليالي الحلمية هي رحلة عبر الزمن بيقوم بيها الصديقان و معاهم عشرات من اللي عايشين معاهم جوة الحلمية و ملايين بيتفرجوا عليهم برة الحلمية
-شوف الصراع الرائع اللي بتبقي بتقول يارب ما يتصالحوا عشان تفضل مستمتع بيهم و هو صراع سليم البدري و العمدة سليمان غانم و برغم من الاختلاف الطبقي بين ابن الباشوات اللي في الحضر و اللي في القري و كفاية ان صلاح السعدني مشهور لحد دلوقتي بلقب العمدة..او اتفرج مثلا علي مشهد انتصار حد علي التاني و شوف حركة الكاميرا و التدوير ما بينهم و كأن الكاميرا عارفة مين ظالم و مين مظلوم...او التركيبة الغريبة الراقية في شخصية "نازك السلحدار" و الجميلة صفية العمري..و الاختلاف الانساني اللي هتلاقيه في كل الاخوات موجود في الحلمية ما بين علي و عادل سليم البدري
-المعلمة في ليالي الحلمية بتتجسد في كمية العائلات اللي موجودة في كل الاحداث و كل عائلة ليها شجرتها و تركيتبها المختلفة عن اللي العائلة التانية و الشخصيات دي كلها رسمها قلم اسامة انور عكاشة و اخرجتها عيون اسماعيل عبد الحافظ...احاسيس انيسة" محسنة توفيق" لازم توصلك من كلامها و من طريقة تصوير مشاهدها...و حتي في مشهد للفنان الكبير محي الدين عبد المحسن و هو بيعاتب سليمان غانم علي بيع ارضه و ساعتها هتتأكد ان اي دور في المسلسل دة له اهميته...او يعني ايه متضحكش و تبكي في نفس الوقت من شخصية وصيفة "انعام سالوسة"
-الجمال في الحلمية و لياليها ان كل مشهد في المسلسل هتلاقي قدامه نفس المشهد علي ارض الواقع بكل تفاصيله...مش بس كدة اي مشهد بيبقي عبارة عن حصة تاريخ منفصلة بتحكيلك تاريخ مصر و مفيش احلي انك تتكلم عن تاريخ البلد غير من خلال اهل البلد
-و لكل واحد فيهم اعمال منفصلة متميزة بس لما تلاقي اسم اسامة انور عكاشة و اسماعيل عبد الحافظ علي التتر هتتأكد انك هتشوف عمل كتبه متفرد و اخرجه زرقاء اليمامة..و من اول مشهد هيبدأ من العمل دة هيتوقف الزمن اللي حواليك عشان في زمن تاني هيبدأ اسمه "زمن الصديقان"
#اسامة_انور_عكاشة
#اسماعيل_عبد_الحافظ
#الصديقان
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق