الأربعاء، 18 يوليو 2018

جمال عبد الحميد

-يا كريم ...يا بني التلاجة باظت مش هتشوفها...اومال انت داخل هندسة علي ايه؟؟
-يا ماما انا بتاع اتصالات
-يا كـــــــــــــــريم تعالي يا بني شوفلي الدش ...فالحة بس ام المهندس جت و ام المهندس رايح
-يا ماما يا حبيبتي انا بتاع اتصالات
-بتاع موبايلات يعني
-اه يا حبيبتي بانزل نغمات

***اول ما دخلت الجامعة اتعلمت يعني ايه مهندس...و انها مش شغلانة انت هتشتغلها بشهادتك و خلاص ...الهندسة طريقة تفكير...انك تعمل افضل نتائج بأقل المعطيات و الامكانيات...المهندس حرفيا ممكن يعمل اي حاجة ...هتلاقيه محاسب...هتلاقي بيخنق الدكاترة لما يجي يسألهم...هتلاقي كهربائي ....هتلاقيه سباك...و هتلاقيه مخرج
**هو عشان انت مهندس يا عم كريم بقي هتبقي في صف المهندسين؟؟؟
انا عمري قولتلكوا حاجة من غير ما اقنعكوا؟؟ شفتوا؟؟؟ اديكوا قولتوا لا

-المهندس ربنا بيديله رخصة في عقله انه يحول العدم لعمار...و الخراب لخضرة....و الاطلال لابراج ....و الاحلام لحقيقة...و زي ما لكل تخصص مهندس في الاخراج برضه مهندس اسمه جمال عبد الحميد

-جمال عبد الحميد مش مجرد مجرج بيجي اسمه في اخر التتر اللي انت ممكن متصبرش لحد ما توصله...جمال عبد الحميد بيخرج بشكل هندسي و زي ما قولتلك فوق "لو انت مركز يعني " ان المهندس الشاطر بيطلع افضل نتائج بأقل معطيات و امكانيات سواء بشرية او مادية...الرجل دة بقي طلع افضل نتائج في كل انواع الفنون و دة يأكد كلامي "يا سلام عليا و الله " ان المهندس ممكن يشتغل اي حاجة

-سامعك ياللي بتقولي الورق هو الاساس و ان الممثل بيؤدي الحوار بتاع المؤلف...لازمته ايه بقي المخرج يا عم كريم؟؟
-لا تعالي بقي اقولك...الورق صحيح هو الاساس بس تعالي قولي الفرق بين لما تيجي تعمل رياضة لوحدك او تستعين بمدرب...و انت لوحدك ممكن تكون عندك المؤهلات اللي تخليك تلعب رياضه بس معندكش المعرفة في ان ازاي و امتي و فين...اهو جمال عبد الحميد بقي هو ازاي و امتي و فين

-توهت مني...اوعي
-يلا بيننا نمشي مع معطيات جمال عبد الحميد عشان نوصل للبرهان اللي عايز اقوله

-ريا و سكينة...طبعا اول ما قولت الاسمين دول دماغك جت علي طول في المسرحية و عظمة مدبولي و تألق سهير البابلي و روعة شادية...بس ايه علاقة جمال عبد الحميد بالناس دي؟؟
مالوش اي علاقة بس جمال عبد الحميد قدر يخلق مساحة من الابداع في مسلسل تفتكره مع المسرحية...صعب انك تنافس المسرحية بعمل كوميدي تاني و الاصعب انك تقلب المسرحية اللي معظمها كوميديا لمسلسل درامي بحت و مش بس كدة دة عامله بمعادلة "نجوم – 2" ايوة نجوم ناقص اتنين...يعني لو عملنا استثناء لصلاح عبدالله و عبلة كامل هتلاقي بقية الممثلين ميقدروش يخلقوا منافسة من تفكيرك لما تفتكر ريا و سكينة....مع جمال عبد الحميد قدر يخلق نوع من الدراما اللي تخليك شايف ان الناس دي كلها متألقة و لايقين في ادوارهم...زي لما تنظم وقتك في المذاكرة لانك لو ذاكرت بشكل عشوائي مهما كنت عبقري الدنيا هتفلت منك ...و جمال عبد الحميد عشان اشتغل علي المعطيات اللي في ايده بشكل متوازن جدا في ترتيب المشاهد و نقل الحوار قدر يحفر في دماغك حالة اسمها مسلسل ريا و سكينة...و تشوف تأثيره في معظم مشاهد المواجهة بين العصابة اللي فيها تهديد او خناق هتحس ان اللي بيقول اكشن بيقولها بعقله قبل ما يقولها بصوته



-تسمع عن الافلام التسجيلية صح؟؟؟ ايوة اللي بتبقي مملة دي و مبتكملش نصها و اللي في الخلفية صوت واحد بيكلمك بلغة عربية فصحي كدة
ايه رأيك بقي لو حد عملك مسلسل تسجيلي مليان شخصيات و ازمنة و تقلبات في الشخصيات كمان؟؟؟ بذمتك مش هتبقي حاجة حلوة؟
اهو جمال عبد الحميد بقي عمل مسلسل طويل تقدر تقول انه من افضل و احلي الاعمال الوثائقية اللي حكت تاريخ اسكندرية...الرجل دة صاحب زيزينيا...متخيل عبقرية التفكير الهندسي في انك تنقل واقع محافظة كاملة هي نفسها غنية بالشخصيات و الاحداث في عصر انت ممكن متكونش عيشته و لا هو شخصيا ممكن يكون شافه لعمل درامي ضخم في الباشا و سيدي بشر و الانفوشي و كل شبر في اسكندرية الماريا...اتفرج علي المسلسل و هتلاقي كل شخصية واخدة حقها في انها تحكي واقع اسكندرية اليونانية الجميلة زي المهندس اللي مخلي شقتك يدخلها نسمة هوا ساعة المغربية في وقت الفضفضة
-العبقرية في زيزنيا انها مش بس وثائقية ...لا دي كمان تجربة نفسية غير طبيعية انه ازاي قدر يقسملك المشاهد انه يوريك نفسية اللي في سيدي بشر عن الانفوشي ...ازاي اليوناني اللي شغال في الشارع الشعبي بيحب اسكندرية اكتر من بلده...الست الاسكندرانية الجدعة...الشاب الاسكندراني الشهم اللي ساعات بيبقي متهور و ساعات البحر يهديه...جمال عبد الحميد في زيزينيا قدر يحكي حدوتة بحر اسكندرية...اسكندرية العشق


-قضينا يومين حلوين في اسكندرية؟؟ ليك قرايب في الصعيد؟
-يا باشا و ماله تعالي لو عايز تصميم ينفع لدرجات الحرارة العالية...يبقي لازم هتشوف حلم الجنوبي و تشوف التركيبة الغريبة اللي عملها مع صلاح السعدني في دور المدرس الشهم الصعيدي علي حق...و قدر يخلق التوازن بينه و بين النقيض محمود الجندي الصعيدي الشرير و مشاهده مع حسن حسني "اللي له موال مع جمال عبد الحميد" و انه ازاي قدر ينقلك الصراع دة و يوضحلك الفرق بين الصعيد و اسكندرية في العادات و التقاليد و يحطه في برواز موضوع مهم و هو سرقة الاثار...حلم الجنوبي هو حلم لاي مهندس انه يصممه بنفس تصميم جمال عبد الحميد


***نرجع القاهرة بقي و نشوف التصميم الرائع لمسلسل يعتبر من المسلسلات اللي تقول عليها ميتزهقش منها و الحالة العظيمة اللي عملها في ارابيسك...و هنا هاقف معاك في كام حاجة كدة بس اصبر عليا عشان هارغي ...صعب انك تعمل مسلسل كل اللي فيه يبقوا منورين بس فعليا كل اللي عمل ارابيسك كان منور و دة مالوش غير معني واحد ان ترابيزة التحضير كان في وسطها مهندس عارف هو بيعمل ايه...في المسلسل دة قرر جمال عبد الحميد انه يعمل دويتوهات عبقرية...دويتو بيجمع هدي سلطان بصلاح السعدني...و تلاقي هدي سلطان في منتهي القوة و الحنية في نفس الوقت...دويتو صلاح السعدني مع هشام سليم ...يعني ايه تطلع ممثل كوميدي بشكل شرير زي ما عمل مع محمد شرف بشكل احترافي عجيب...انك تقدر تطلع محمد متولي في دور مصطفي بطاطا بالشكل دة فأنت عارف كويس قوي انت بتعمل ايه
-و العبقرية الاكبر في المسلسل دة الدويتو اللي مفيش زيه كتير ...دويتو الحوار الفلسفي بين كرم مطاوع و حسن حسني ...و تحس ان تقسيم المشاهد بينهم زي اللي بيقطعلك الحتة المقرمشة في صينية بسبوسة ...تحس انك بعد كل جملة و ردها انك عايز تقوم تسقف للتلاته...كرم مطاوع و حسن حسني و جمال عبد الحميد


-بيعمل ايه يعني المهندس يعني في تصميم العمارة...ما هي كل العمارات شبه بعض
-لا ماسمحلكش
-جمال عبد الحميد صمم حاجة بعيدة خالص عن الدراما الواقعية...دة عمل فوازير حاجات و محتاجات للجميلة شريهان...عارف يعني ايه انك تغير جلدك كل شوية سواء عملت ايه الاول...انت متخيل ان دماغك مستوعبة انها تفكر في الاستعراض زي بالظبط ما هي بتفكر و تقدر تبدع في الدراما...يعني تقدر تحل فيزياء و تجاوب علي التاريخ بنفس الكفاءة و الذكاء...فوازير شريهان مكنتش مجرد استعراضات و بس...دة مجهود مجاميع و كل يوم بحكاية مختلفة و انك تطلع شريهان بشكل مختلف في منطقتها فدي حاجة ميعملهاش غير مهندس فاهم

-اللي منكوا شاف الملك لير للتقيل قوي يحيي الفخراني احب اقولك ان مخرج العرض كان جمال عبد الحميد " مش باقولك المهندس بيشتغل اي حاجة" و رواية الملك لير مش بس صعبة في قراءتها ...دي صعبة جدا جدا انها اتعملت في كل العالم بكل الاشكال و الالوان...فانك تقدر تعملها بشكل متوازن و مصري خالص فهي تركيبة عبقرية بين الفخراني و جمال عبد الحميد

اقتنعت؟؟ شكلك لسه؟
-تعالي بقي اقولك علي حاجة تانية
-ايه اللي بيشدك في اي تتر مسلسل؟ الاغنية و كلماتها صح؟؟
-اهو الرجل دة عمل حاجة جديدة جدا عمل تتر "يتشاف" يعني مثلا هو اللي نفذ تتر رأفت الهجان اللي عمرك ما تنساه و اول ما يشتغل لحن الاغنية ان شاء الله حتي نغمة في نوكيا 3310 هتلاقي علي طول عقلك ادي امر لعينك تتخيل شكل الوشوش اللي مبتكملش في التتر

-بتحب ليالي الحلمية...اه يا عم دة انا حافظها من اول التتر لاخره
اهو برضه هو اللي صمم و نفذ تتر ليالي الحلمية اللي برضه بمجرد ما تسمع الاغنية بيجي في دماغك شكل التتر و دي حالة غريبة عملها جمال عبد الحميد انك مهما تكون مش فاكر مشاهد المسلسل كلها الا انك لازم تكون فاكر شكل التتر عشان هو عمل تتر يتشاف مش يتسمع و بس

**المهندس يعمل اي حاجة و جمال عبد الحميد بيخرج اي حاجة

#جمال_عبد_الحميد
#المهندس
#التتر
#كريم_مجدي
#لو_عاجبك_المقال_شير


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ahmed zaki part 2

  خير الكلام ما قل و دل و عشان تعرف قيمة المقولة دي لازم تذاكر احمد زكي ...اكبر و اوضح و احلي حاجة في موهبة احمد زكي انه معملش اعمال عددها ك...