ها الفتحة دي فوق و لا تحت...يمين و لا شمال
؟؟ طيب تعرف تقولي الرقم اللي في الوسط دة ايه؟؟
اكيد سمعنا الجملتين دول و غيرهم عند دكتور
العيون..و اللي برضه اكيد ان كتير مننا و انا اولكوا بنخاف من الدكاترة عموما و
دكاترة العيون بالاخص اصله معلش يعني لو الغلطة جت في العين هاشوفك فين تاني عشان
اطلع عينك؟؟ يعني لازم تروح لدكتور متجرب عشان تضمن انه دكتور كويس و موهوب
كمان...و طبعا عارف هتقولولي ما كل دكتور لازم يكون شاطر عشان تروحله...اشمعني
يعني دكتور العيون؟؟؟ صح؟ اصل خلاص حفظنا بعض
لسببين...اول سبب ان دكتور العيون ربنا جعله
سبب انه يخليك تشوف حاجات احلي و احلي و انه بيدخل جوة عينك و يشوف اللي ناقصها عشان
تجيب زوايا مكنتش بتقدر تشوفها قبل ما تروحله سواء بالعلاج او هو اللي بيديك
مقاسات النضارة اللي هتشوف بيها احسن و اوضح...و لو كنت مش محتاج علاج فهو يطمنك
انك شايف كويس و ماشي تمام
*و تاني سبب ...هاقوله اخر المقال معلش
-و زي ما في دكتور عيون في مجال الطب...في
كمان دكتور عيون في الفن و دكتور موهوب قوي كمان اسمه عبد الفتاح القصري...و كل ما
تروح للرجل دة في عيادته ...ايوة تروحله يا سيدي اصل اللي زي القصري لازم انت اللي
تدور عليه و تروحله...موهبة الرجل دة انه بينورلك زوايا في المشهد عمرك ما كنت
هتلاقيها لوحدك ...و بيوقع عينك علي افيهات مكنتش هتبقي متخيل انها هتتقال في
الموقف دة حتي لو كنت متأكد انك بتتفرج علي فيلم كوميدي بس برضه في مناطق انت يا
سيدي مش هتشوفها لوحدك بس القصري دارسها كويس قوي و عارف يروحلها امتي و ازاي
-دايما
هتلاقيه واقف ورا البطل في كل مشهد بيبقي مشارك فيه ...هتلاقيه زي ما يكون بياخد
مقاسات النضارة بتاعت البطل عشان يخلي الرؤية قدامه بعد كدة...هتلاقيه يا بيمهد
لافيه و عايزك تركز قوي في النقطة دي عشان القصري بيملك حاجة عبقرية انه بيمهد
للافيه بافيه و بيعمل لعبة كدة انه بيعلي سقف طموحك في الضحك لما بيقول افيه انك
تلاقي اللي قدامه لازم يقول حاجة توقعك من الضحك...يا هتلاقيه بيقفل المشهد بافيه
مفيش حد هيقدر يقول من بعده حاجة و كأنه خلاص خد مقاسات النضارة و خلص الكشف
***لا مش هنخش علي الادوار دلوقتي...مش معني
اني قولت انه خلص الكشف اني خلصت ...محدش يستعجلني
-القصري عمل مش بس عيادة صغيرة...دة حولها
لمركز علاجي متكامل...غير صوته اللي مستحيل تتلخبط فيه حتي لو سمعته بيقول كلمة
واحدة بس فهتعرف مين اللي قالها و هتحفظها و تفضل مرسومة في دماغك...بس انت مخدتش
بالك انا ليه كتبت مرسومة و مش محفورة؟؟؟ حويط انا مش سهل
مرسومة لان اداء القصري الحركي بيكمل نسبة
كبيرة جدا من افيهاته...يعني لازم هتكون رابط نص افيهاته بحركة او مشيته او طريقة
ايده و كأنه ماسك الافيه في ايده او كأنه بيعزف الافيه...اه يمكن تكون مشيته
جلابيه بلدي بس افيهاته بدلة من حفلات ام كلثوم
--خلاص خلصت عشان متقولش عليا رغاي ...يلا
بيننا ندخل عيادته و نشوف كل كشف بيعمله
-تعالي شوفه في "اسماعيل ياسين في متحف
الشمع" لما عمل دور الحانوتي ساعة لما واحد معدي في الشارع و سلم عليه فيرد
القصري بمنتهي السرعة " و عليكم السلام...اتفضل مقاسك موجود" و ساعتها
هتسأل نفسك هو جابها منين...اول لما صحي اسماعيل ياسين و قاله حي فيرد القصري
" حي حي هو مفيش ميت ابدا" و لما جابوا سيرة عزرائيل فتلاقي وصف القصري
له مش موجود في كل كتب البشر لما قال عليه " اومال رجل قلبه حامي بتاع
شغل" و ساعة لما سمعوا صوت حادثة عربية و راح يشوف و رجع بيقول لاسماعيل
ياسين " طلع عدم اختصاص...فيه الروح و الاسعاف جت شلته" و لما اتريق علي
اسماعيل ياسين و قاله " ربنا يجعل في بوقك القبول" و في المشهد دة
هتلاقي اسماعيل ياسين نجم الشباك وقتها مالوش وجود في وجود القصري
-تعالي شوف مرافعته في فيلم "الاستاذة
فاطمة" لما قال بمنتهي الثقة مرافعة لو قرأتها بالكلام بس ممكن متكملش نصها
بس لما تشوفها بطريقة القصري هتفضل تعيد فيها و تزيد...لما قال "يا حضرات
المستشارين...يا سيادة الرئيس" فيرد القاضي المحكمة مفيهاش مستشارين فيرد
القصري " و ماله يا حضرة القاضي كل شئ فضلتك" ...و يكمل القصري "
قضيتنا اليوم هي قضية الحق و قد ظهر الحق و زيهأ الباطل (هو اللي قالها كدة مش
كاتبها غلط يعني) ...ان المتهم الواقف امامكم خلف القضبان الحديدة مجرم اثيم و
قاتل لئيم اعتدي علي الشرف و الفضيلة الذي و التي يحميهن القانون" و لما
القاضي قاله ايه الفصاحة دي يا حاج دة انت شكلك متعلم قوي قال" و النبي قوله
عشان مش مصدقني" و هو صاحب الاهتمام الاغرب في تاريخ السينما لما قال
"قتل حقوق الانسان"
-و لو انت موظف و عايز علاوة اتفرج عليه في
فيلم " لو كنت غني" لما بيقول لمديره " اللحمة اللي ب 4 صاغ بقت ب
8 و بناكلها بكماشة ...علبة السجائر اللي بصاغ بقت بصاغين و من غير كبريت...و
الارز بنسمع عليه سمع" و لما مديره قاله يعني ايه علاوة فيرد القصري بسخرية
ولاد البلد " اع ال اوه" و
ساعتها هتلاقي الافيه في حتة مستخبية ميعرفش طريقها غيره...و انت خارج من الشغل
بقي و ملقتش علاوة و عايز تعاكس القصري في نفس الفيلم له اشهر معاكسة في تاريخ
الابيض و الاسود لما بيقول " يا صفايح الزبدة السايحة...يا براميل القشطة
النايحة...يا حلو يا لوز" و لازم تعمل زيه لما بيقول لبشارة واكيم اغمض عيني
اليمين و اغمزلها بالشمال"
-حتي لما بيجي يشتم لازم يضحكك لما تشوفه في
فيلم "سكر هانم" لما بيقول فكيهة يا بنت الوارمة...الولعة يا بنت
المجعلصة...حاسبي يا بنت المبطرخة...كفاية يا بنت المكعبرة" ....او لما قال
لعبد المنعم ابراهيم " ست!!! انا مش شايف ايتها ست...دة انا جنبك ابقي مارلين
مونرو" او لما قاله مش شايف القوام فيرد القصري " هو فعلا قوام عايزله
بردعة و لجام " او لما قال " تقوليلي خرجوا و تضحكي عليا يا مرضعة
كليوباترا " ...و مين ينسي نومته و هو بيهز رجله و هو بيسمع المكالمة
-و الله يسامحه بقي طلع علي كل الرجالة انهم
كلهم حنفي في "ابن حميدو" و كلمته المشهورة و المرسومة بحركات ايده
" انا كلمتي لا ممكن تنزل الارض ابدا" ...حنفي..."خلاص هتنزل المرة
دي بس اعملي حسابك المرة الجاية لا ممكن تنزل ابدا" ...او لما راح للباز
افندي و قاله "بعتلهم نورماندي...اصلي باحب اشجع الشباب الناهض" ...و
لما الباز افندي قاله " افندي!!! خلاص خليته افندي زيه زيي كدة" فيرد
القصري بافيه مستخبي من بتوعه و قاله "لامؤاخذة يا باز افندي اصل دلوقتي
بقينا جمهورية "
و من اول ظهوره في الفيلم هتتأكد انه اللي
هينور مناطق مختلفة لما مراته قالتله الحق بناتك قاله "مالهن...حد اعتدي
عليهن" ...او لما قالتله يعني انا مقدرش اشتمك فيرد حنفي بقي " انتي!!!
و حياة شرف ابوكي لو فتحتي بوقك بكلمة هاقطم رقبتك" و لما اتشخط فيه قال
"ايوة كدة اتعدلي" ...او لما قال للباز افندي استني بقي لما نلاقي عريس
لحميدة...هي دي حاجة سهلة يا حبيبي
-و تعالي اضحك معاه في فيلم "مليون
جنيه" لما مراته بتقوله انا عاملالك كوارع فيقولها " جتك روماتيزم في
كوارع اللي خالفوكي " و كمل قالها "و رحة شنب جدي الماظ باشا اوغلو
لاعمل تطهير للعائلة و و اطلعك برة التطهير"
-او دور علي فيلم اسمه "البنات
شربات" و شوفه و هو بيقول سجع كوميدي حلمنيشي كدة مالوش وجود اساسا لما بيقول
" الفرح و المرح و الهيصة و الميصة و الدخلة و المخلة...بس اوعي يحصل فركشة و
مركشة و اطلع من المولد بلا حمص و ممص"
--اخر كشف كدة حاجة صغيره تقدر تقول عليها
استشارة...في الدقيقة 11 من فيلم " حماتي قنبلة ذرية " في جمله قالها
عدي مرحلة العبقرية و التلقتئية لما قاله لماري منيب " تصدقي باللي خلقك و
صورك رجل" و تحس انه بيقول جملة عادية جدا يعني
***دلوقتي بقي هاقولك علي السبب التاني لموضوع
دكتور العيون ؟؟؟ هتلاقيك نسيت و مش مركز
---عزيزي العبقري عبد الفتاح القصري ...اوعي
تفتكر انك فقدت بصرك...اه صحيح في اخر ايامك مكونتش بتشوف بس خليت اجيال و اجيال
من بعدك تشوف زاوية جديدة من الكوميديا ...مفيش حاجة اسمها فاقد الشئ لا
يعطيه...انت غيرتها لفاقد الشئ يعطيه بقوة ...بقيت دكتور العيون اللي بيفتح كل عين
علي كل ضحكة حلوة
شكرا يا قصري
#عبد_الفتاح_القصري
#دكتور_العيون
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق