يـــــــــــــــــــــــاه فين ايام سي السيد...و حلاوة و جمال سي السيد..شخصية كدة تحس انك قدام معادله صعب انك تحلها..الكلمة المسموعة في البيت و اللي محدش يعرف يكسرها او حتي يعترض عليه...لما يتكلم الكل يسمع و في اوقات كتير عشان يتعلم و لما بيغيب احترامه موجود و تلاقي كلمته لسه بتتقال في كل مكان في البيت...لما يقول علي حاجة تتعمل اعتبرها اتعملت و لو اعترض علي حاجة...
لا استني كدة...يعترض علي ايه؟!!!
هو حد يقدر يقول اقتراح من غير ما يحس انه هيتقبل عند سي السيد...في عز الشدة هتلاقيه وتد يتسند عليه و في وقت العواطف مفيش احن منه...مراعي بيته و محافظ عليه و برة بيته ناجح في شغله و كلمته اللي جوة البيت مسموعه فهي برة البيت متقدرة بشكل يخليك تتمني ان احترام الناس للرجل دة يكون من نصيبك...الهيبة اللي في كل جملة بتتقال...الجملة الي بتبقي مناسبة لاي موقف لا فيها زيادة و لا نقصان حتي في وقت البصبصة و الدلع فهو حريف انه يتنقل من مرحلة الجد قوي لمرحلة الهلس قوي...و مش اي حد يعرف يعمل كدة انك حتي و انت بتهزر لك هيبة
**بيني و بينك كدة...مين فينا متمناش في يوم من الايام انه يبقي زي سي السيد؟؟
بس من غير كذب و كلام افلام
-اه ممكن تبقي سي السيد في حياتك او حتي لو بتشتغل اي شغلانه بس انت لو ممثل مستحيل تكون سي السيد عشان التمثيل بيحكمه سي السيد واحد اسمه خالد صالح
-خالد صالح زيه زي اكتشافات ناسا كدة...اه و الله فعلا...انك لازم تدرسه قبلها بسنين عشان تعرف توصل لاكتشاف مفيش منه في العالم و مش بس كدة دة بيبقي مطلوب منك انك تقول لباقي العالم عن الاختراع دة في صورة بسيطة جدا يفهموها و تفضل موجودة و مؤثرة في حياتهم لاخر يوم بس هم شايفنها سهلة جدا بس ميعرفوش ان المجهود اللي وراها يهد جبال
-هو دة بقي يا سادة خالد صالح ...موهبة تكتشف كل يوم فيها حاجة و كل دور بيعمله تلاقيه بيمثله و ينسجه بمنتهي السهولة و في اخر كل عمل هتلاقي خالد صالح بيصحيك من حلم هو راسمهولك زي ما هو عايز...دنيا افتراضية هو اللي غزل تفاصيلها و لون جدرانها
-صعب انك تلاقي سي السيد في زماننا بس خالد صالح خلي انك تلاقي سي السيد في التمثيل سهل جدا كأنه بيقولك هو في حد غيري و لا ايه؟؟!!!
مهما كان اللي واقف قدامه في المشهد هتلاقيه باصصله كأنه سي السيد...ما هو محدش يقدر يعدل عليه او حتي يناقشه لان القرار محسوم عنده...انه سي السيد المشهد و هو اللي يقول للمشهد امتي يهدأ و امتي يثور
-يلا بينا علي العالم الافتراضي المملوك فقط لسي السيد خالد صالح...البس النضارة بقي و استعد
-هو كمال بك الفولي في عمارة يعقوبيان و مش هتلاقي كمال الفولي غيره...و احب اقولك ان كل مشاهده في الدور دة هو سي السيد فيها...يعني الكاميرا لازم تاخد اذنه قبل ما تروح علي الممثل اللي قدامه...
عارف هتقول ايه؟؟
حتي لو كان اللي قدامه نور الشريف بكل جبروته بس لو مش مصدفني...هاخلي كمال الفولي يثبتلك
-شوف اول مشهد بينه و بين نور الشريف لما بيقوله"انت عارف احنا مسميين دائرة قصر النيل ايه في المجلس؟ حتة الجاتوه" و شوف الثقة لما قاله "ايه رأيك في الرسم"....و تعالي شوف المبدأ اللي بيحطه كمال الفولي لما قال "اي حد عايز يرشح نفسه يرشح نفسه مش هنقوله لاء بس ينجح ازاي؟ مش تزوير لا سمح الله" و هنا هتلاقي النفوذ الكوميدي...او اشهر جمل الفيلم لما قال" الشعب المصري ماسك في ديل الحكومة كأنها امه اللي خلفته حتي لو امه دي ماشية علي حل شعرها" و لما بيكمل مشاهد الثقة لما قال " انت بتكلم رجل يعرف يوقف البلد و يقعدها"
-صعب انك تبقي بطل في 5 مشاهد...بس الاصعب انك تبقي سي السيد في الفيلم في نفس ال 5 مشاهد و ان من وسط مليون بطل كلامك يفضل محفور
-و نكمل مع رفعت السكري في تيتو و مين فينا هينسي شرح الخرارة اللي في اول الفيلم و حتي لما سأله الظابط الصغير علي معناها...خالد صالح عمل الافيه دة انه يقفل الجاكيت و رد فعل يخليك تستغرب ان هو نفس الشخص اللي كان بيتكلم جد قوي...و مينفعش نقول السكري من غير ما نفتكر اشهر جمل اتقالت "انا بابا يالا" و فعلا هو بابا اي مشهد بيظهر فيه...يا رجل و الله تحب فساد السلطة منه...و تحب الفلوس قوي لما قال " عايز تبقي محترم بجد...الفلوس هي اللي هتخليك محترم" ...دة وصل لمرحلة انه يمثل بالغمزة و حتي لما بيغمز ليها طعم تاني في التمثيل مش طبيعي لما قال لاحمد السقا علي اسمه الحقيقي
**خد نفسك بقي شوية
-فاكر لما قولنا انه صعب تبقي سي السيد في مشهد قدام ممثل تقيل...طيب ايه رأيك ان كاميرا يوسف شاهين بكل جبروته سمعت كلام و اوامر خالد صالح في دور حاتم في هي فوضي...و انك تلاقي شاهين اللي طول عمره بيركز بالكاميرا علي جوانب و اركان المشهد انه يتحول فجأه انه يركز مع خالد صالح في كل مشاهده فدة معناه انه سي السيد و محدش قده
-مين فينا ينسي "اللي مالوش خير في حاتم مالوش خير في مصر" او لما ضرب حرامي اللوحة و قاله " و حياة امك مانت شايف نور الشمس تاني" و علي قد الجبروت اللي انت شايفه قدر خالد صالح انه يغير جلده 180 درجة في مشاهد ضعفه و هو بيشوف منه شلبي و هي بتختار حد غيره و هنا بس تحس ان الدور مهما كان ايه هو بيجي قدام سي السيد و يستني يشوف هيتعمل ازاي؟؟؟
-حتي لما عمل بكر الرويعي في حرب اطاليا عمله بشكل يخليك تعشقه حتي و هو شرير...يعني ازاي متضحكش لما قال "اهرب اهرب يا ياسين ربنا معاك" او لما قال " و حيــــــــــــــــــــــــــاة امك ما هارحمك حتي لو جيتلي شايل كفنك" او الافيه لما ضرب خالد ابو النجا و قال " بيان علي المعلم"
-و شوفه و هو بيسلم علي السقا و هو مجبر و هتلاقي ساعتها ان وش خالد صالح تحول لاداة سهلة جدا يقول بيها كل اللي جواه و مش بس كدة دي توصلك كمان زي ما هو عايز
-هو دكتور حسن في فبراير الاسود و شوف مشهده العبقري لما قال " وصل ان الحياة في البلد لمرحلة البي البي و ان اي كلام عن الامل هو نوع من الوقاحة" و عايزك تركز قوي بقي لما بدأ يشرح مين هم الطبقات اللي من حقهم يعيشوا كويس في البلد و لما جه ناحية الطبقة الثرية قال " و دي ممكن تشتري اللي فوقها" و عايزك تركز قوي في تحويجة اداء خالد صالح اللي هتكون احلي من افخم تحويجة بن من البرازيل...مونولوج لوحده فيه كوميديا و وجع و خوف من اللي جاي...و يوصلك لمرحلة انك تحتار ما بين انك تضحك او تبص في الارض مكسوف ان دة الواقع...و في وسط الاداء الممتع دة تحس انه هينصب نفسه سي السيد بجد علي التمثيل
-تبقي عايز تحضنه في كل مشهد بتشوفه من الحرامي و العبيط و هو بيعمل فتحي...اداء كدة تحس انك عايش في وسط اطفال البراءة ملياهم في جنينة كلها زهور و ورد و لازم تدمع لما بيقول لخالد الصاوي "انت اخويا" و هتقع من الضحك لما بيقوله "مبعرفش اسوق ورا" ...عمل الدور و غلفه بلفة هدايا مكتوب عليها انك تحس بقلبك قبل ما تشوف بعينك
-و عشان يلمس قلبك قوي عمل بعد الفراق و هتعيش حالة اجتماعية غريبة مع خالد صالح ...خصوصا خالد صالح و مع كل حلقة هتلاقي نفسك بتتعلق به اكتر...و كل ما تنزل جامعة الدول هتفتكره في اداؤه السهل اللي لما تشوفه تتمني انك تبقي عيل من عياله
-عايزك تركز معاه في عن العشق و الهوي و الحوار اللي مليان خبرة و وجع رجل في منتهي القوة لما قال لمني زكي "ينفع اخلي الناس تغنيلي بس صعب قوي يغنوا عليا" و لما قال " كل اللي محتاجه شوية حنية" و تحس في نفس الوقت ان الجملة نفسها فيها كل حنية الدنيا
-هو القنصل و الكوميديا اللي عملها صالح في الدور دة حاجة كدة علي نار سبرتايه في عز البرد تدفيك و تديك احلي فنجان قهوة...فاكرين لما قال "انا قولت 1 ش الشهيد اوتومان" او لما قال وجع قلبنا كلنا لما صدق ان عصام دة ابنه و مات منه في المقابر
-قولنا انه بيمثل بالغمزة و بالوش و بقفلة الجاكيت صح؟؟
-طيب ايه رأيك لما يمثل بصباعين لما سأله احمد عز في ملاكي اسكندرية خدت كام فيشاورله في مشهد مش باين فيه حتي وشه بس محفور في دماغنا كلنا
-حتي مشهد الموت علي المسرح اللي عمله بتلقائية شديدة جدا...تخيل معايا كدة بيمثل بالاداء دة من غير اي ادوات تساعده غير اداه واحدة بس اسمها خالد صالح
**عمنا نجيب محفوظ اكيد لما كتبت الثلاثية و شخصية سي السيد انه كانت واقع من الحارة المصرية...بس احنا كنا محظوظين مرتين اننا قرأينا الثلاثية و محظوظين اكتر اننا شوفنا سي السيد التمثيل في شخص يدعي خالد صالح
**اسمحلي بس في اخر المقال اني اقولك ان دة من المقالات القليلة اللي كل مشهد اكتبه و كل حرف اقوله عنك عيني بتدمع و باقول الله يرحمك و اكيد كل ما حد هيفتكر المقال هيفتكر مشهد ليك هيبقي و يلوم الموت انه حرمنا منك...تعيش فينا يا سي السيد و نعيش بيك
#خالد_صالح
#سي_السيد
#التتر
#كريم_مجدي
لا استني كدة...يعترض علي ايه؟!!!
هو حد يقدر يقول اقتراح من غير ما يحس انه هيتقبل عند سي السيد...في عز الشدة هتلاقيه وتد يتسند عليه و في وقت العواطف مفيش احن منه...مراعي بيته و محافظ عليه و برة بيته ناجح في شغله و كلمته اللي جوة البيت مسموعه فهي برة البيت متقدرة بشكل يخليك تتمني ان احترام الناس للرجل دة يكون من نصيبك...الهيبة اللي في كل جملة بتتقال...الجملة الي بتبقي مناسبة لاي موقف لا فيها زيادة و لا نقصان حتي في وقت البصبصة و الدلع فهو حريف انه يتنقل من مرحلة الجد قوي لمرحلة الهلس قوي...و مش اي حد يعرف يعمل كدة انك حتي و انت بتهزر لك هيبة
**بيني و بينك كدة...مين فينا متمناش في يوم من الايام انه يبقي زي سي السيد؟؟
بس من غير كذب و كلام افلام
-اه ممكن تبقي سي السيد في حياتك او حتي لو بتشتغل اي شغلانه بس انت لو ممثل مستحيل تكون سي السيد عشان التمثيل بيحكمه سي السيد واحد اسمه خالد صالح
-خالد صالح زيه زي اكتشافات ناسا كدة...اه و الله فعلا...انك لازم تدرسه قبلها بسنين عشان تعرف توصل لاكتشاف مفيش منه في العالم و مش بس كدة دة بيبقي مطلوب منك انك تقول لباقي العالم عن الاختراع دة في صورة بسيطة جدا يفهموها و تفضل موجودة و مؤثرة في حياتهم لاخر يوم بس هم شايفنها سهلة جدا بس ميعرفوش ان المجهود اللي وراها يهد جبال
-هو دة بقي يا سادة خالد صالح ...موهبة تكتشف كل يوم فيها حاجة و كل دور بيعمله تلاقيه بيمثله و ينسجه بمنتهي السهولة و في اخر كل عمل هتلاقي خالد صالح بيصحيك من حلم هو راسمهولك زي ما هو عايز...دنيا افتراضية هو اللي غزل تفاصيلها و لون جدرانها
-صعب انك تلاقي سي السيد في زماننا بس خالد صالح خلي انك تلاقي سي السيد في التمثيل سهل جدا كأنه بيقولك هو في حد غيري و لا ايه؟؟!!!
مهما كان اللي واقف قدامه في المشهد هتلاقيه باصصله كأنه سي السيد...ما هو محدش يقدر يعدل عليه او حتي يناقشه لان القرار محسوم عنده...انه سي السيد المشهد و هو اللي يقول للمشهد امتي يهدأ و امتي يثور
-يلا بينا علي العالم الافتراضي المملوك فقط لسي السيد خالد صالح...البس النضارة بقي و استعد
-هو كمال بك الفولي في عمارة يعقوبيان و مش هتلاقي كمال الفولي غيره...و احب اقولك ان كل مشاهده في الدور دة هو سي السيد فيها...يعني الكاميرا لازم تاخد اذنه قبل ما تروح علي الممثل اللي قدامه...
عارف هتقول ايه؟؟
حتي لو كان اللي قدامه نور الشريف بكل جبروته بس لو مش مصدفني...هاخلي كمال الفولي يثبتلك
-شوف اول مشهد بينه و بين نور الشريف لما بيقوله"انت عارف احنا مسميين دائرة قصر النيل ايه في المجلس؟ حتة الجاتوه" و شوف الثقة لما قاله "ايه رأيك في الرسم"....و تعالي شوف المبدأ اللي بيحطه كمال الفولي لما قال "اي حد عايز يرشح نفسه يرشح نفسه مش هنقوله لاء بس ينجح ازاي؟ مش تزوير لا سمح الله" و هنا هتلاقي النفوذ الكوميدي...او اشهر جمل الفيلم لما قال" الشعب المصري ماسك في ديل الحكومة كأنها امه اللي خلفته حتي لو امه دي ماشية علي حل شعرها" و لما بيكمل مشاهد الثقة لما قال " انت بتكلم رجل يعرف يوقف البلد و يقعدها"
-صعب انك تبقي بطل في 5 مشاهد...بس الاصعب انك تبقي سي السيد في الفيلم في نفس ال 5 مشاهد و ان من وسط مليون بطل كلامك يفضل محفور
-و نكمل مع رفعت السكري في تيتو و مين فينا هينسي شرح الخرارة اللي في اول الفيلم و حتي لما سأله الظابط الصغير علي معناها...خالد صالح عمل الافيه دة انه يقفل الجاكيت و رد فعل يخليك تستغرب ان هو نفس الشخص اللي كان بيتكلم جد قوي...و مينفعش نقول السكري من غير ما نفتكر اشهر جمل اتقالت "انا بابا يالا" و فعلا هو بابا اي مشهد بيظهر فيه...يا رجل و الله تحب فساد السلطة منه...و تحب الفلوس قوي لما قال " عايز تبقي محترم بجد...الفلوس هي اللي هتخليك محترم" ...دة وصل لمرحلة انه يمثل بالغمزة و حتي لما بيغمز ليها طعم تاني في التمثيل مش طبيعي لما قال لاحمد السقا علي اسمه الحقيقي
**خد نفسك بقي شوية
-فاكر لما قولنا انه صعب تبقي سي السيد في مشهد قدام ممثل تقيل...طيب ايه رأيك ان كاميرا يوسف شاهين بكل جبروته سمعت كلام و اوامر خالد صالح في دور حاتم في هي فوضي...و انك تلاقي شاهين اللي طول عمره بيركز بالكاميرا علي جوانب و اركان المشهد انه يتحول فجأه انه يركز مع خالد صالح في كل مشاهده فدة معناه انه سي السيد و محدش قده
-مين فينا ينسي "اللي مالوش خير في حاتم مالوش خير في مصر" او لما ضرب حرامي اللوحة و قاله " و حياة امك مانت شايف نور الشمس تاني" و علي قد الجبروت اللي انت شايفه قدر خالد صالح انه يغير جلده 180 درجة في مشاهد ضعفه و هو بيشوف منه شلبي و هي بتختار حد غيره و هنا بس تحس ان الدور مهما كان ايه هو بيجي قدام سي السيد و يستني يشوف هيتعمل ازاي؟؟؟
-حتي لما عمل بكر الرويعي في حرب اطاليا عمله بشكل يخليك تعشقه حتي و هو شرير...يعني ازاي متضحكش لما قال "اهرب اهرب يا ياسين ربنا معاك" او لما قال " و حيــــــــــــــــــــــــــاة امك ما هارحمك حتي لو جيتلي شايل كفنك" او الافيه لما ضرب خالد ابو النجا و قال " بيان علي المعلم"
-و شوفه و هو بيسلم علي السقا و هو مجبر و هتلاقي ساعتها ان وش خالد صالح تحول لاداة سهلة جدا يقول بيها كل اللي جواه و مش بس كدة دي توصلك كمان زي ما هو عايز
-هو دكتور حسن في فبراير الاسود و شوف مشهده العبقري لما قال " وصل ان الحياة في البلد لمرحلة البي البي و ان اي كلام عن الامل هو نوع من الوقاحة" و عايزك تركز قوي بقي لما بدأ يشرح مين هم الطبقات اللي من حقهم يعيشوا كويس في البلد و لما جه ناحية الطبقة الثرية قال " و دي ممكن تشتري اللي فوقها" و عايزك تركز قوي في تحويجة اداء خالد صالح اللي هتكون احلي من افخم تحويجة بن من البرازيل...مونولوج لوحده فيه كوميديا و وجع و خوف من اللي جاي...و يوصلك لمرحلة انك تحتار ما بين انك تضحك او تبص في الارض مكسوف ان دة الواقع...و في وسط الاداء الممتع دة تحس انه هينصب نفسه سي السيد بجد علي التمثيل
-تبقي عايز تحضنه في كل مشهد بتشوفه من الحرامي و العبيط و هو بيعمل فتحي...اداء كدة تحس انك عايش في وسط اطفال البراءة ملياهم في جنينة كلها زهور و ورد و لازم تدمع لما بيقول لخالد الصاوي "انت اخويا" و هتقع من الضحك لما بيقوله "مبعرفش اسوق ورا" ...عمل الدور و غلفه بلفة هدايا مكتوب عليها انك تحس بقلبك قبل ما تشوف بعينك
-و عشان يلمس قلبك قوي عمل بعد الفراق و هتعيش حالة اجتماعية غريبة مع خالد صالح ...خصوصا خالد صالح و مع كل حلقة هتلاقي نفسك بتتعلق به اكتر...و كل ما تنزل جامعة الدول هتفتكره في اداؤه السهل اللي لما تشوفه تتمني انك تبقي عيل من عياله
-عايزك تركز معاه في عن العشق و الهوي و الحوار اللي مليان خبرة و وجع رجل في منتهي القوة لما قال لمني زكي "ينفع اخلي الناس تغنيلي بس صعب قوي يغنوا عليا" و لما قال " كل اللي محتاجه شوية حنية" و تحس في نفس الوقت ان الجملة نفسها فيها كل حنية الدنيا
-هو القنصل و الكوميديا اللي عملها صالح في الدور دة حاجة كدة علي نار سبرتايه في عز البرد تدفيك و تديك احلي فنجان قهوة...فاكرين لما قال "انا قولت 1 ش الشهيد اوتومان" او لما قال وجع قلبنا كلنا لما صدق ان عصام دة ابنه و مات منه في المقابر
-قولنا انه بيمثل بالغمزة و بالوش و بقفلة الجاكيت صح؟؟
-طيب ايه رأيك لما يمثل بصباعين لما سأله احمد عز في ملاكي اسكندرية خدت كام فيشاورله في مشهد مش باين فيه حتي وشه بس محفور في دماغنا كلنا
-حتي مشهد الموت علي المسرح اللي عمله بتلقائية شديدة جدا...تخيل معايا كدة بيمثل بالاداء دة من غير اي ادوات تساعده غير اداه واحدة بس اسمها خالد صالح
**عمنا نجيب محفوظ اكيد لما كتبت الثلاثية و شخصية سي السيد انه كانت واقع من الحارة المصرية...بس احنا كنا محظوظين مرتين اننا قرأينا الثلاثية و محظوظين اكتر اننا شوفنا سي السيد التمثيل في شخص يدعي خالد صالح
**اسمحلي بس في اخر المقال اني اقولك ان دة من المقالات القليلة اللي كل مشهد اكتبه و كل حرف اقوله عنك عيني بتدمع و باقول الله يرحمك و اكيد كل ما حد هيفتكر المقال هيفتكر مشهد ليك هيبقي و يلوم الموت انه حرمنا منك...تعيش فينا يا سي السيد و نعيش بيك
#خالد_صالح
#سي_السيد
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق