الجمعة، 12 يناير 2018

خالد صالح 2

-لا مش كفاية مقال واحد يا كريم...انت ازاي تكتب كل دة و تنسي دوره في الفيلم دة...بص هو المقال حلو بس مش كفايه عليه...هو يستاهل اكتر من كدة علي فكرة...المقال دة يعتبر مقدمة عنه دة يستحق يتكتب عنه مقالات اكتر بكتير...لا يا عم كريم فلتت منك المرة دي ...يعني يوم ما تجيب الرجل دة في التتر تنسي الدور دة

**دة كلامكوا انتوا فبلاش تتعشم ان المقال بدأ عشان لسه بافكركوا بس

-بصوا انا عارف اني جيبتوا لنفسي بس هأقولكوا علي سر ...هو فعلا يستاهل اكتر من مقال...حتي لو هاستغني عن مبدأ اساسي عن مبادئ التتر و هي التركيز علي الموهبة اكتر بس عشان كل دور له هو موهبة لوحدها...و انا هاكون باعمل ايه يعني؟؟ كل اللي باعمله اني باكتب عنه و دي متعة بس المتعة الاكبر اني قبل ما اكتب اي دور باتفرج عليه و هو بيمثل و دي بالنسبة لي بصراحة مكافأة لوحدها ...و اقعد اقول لنفسي دوس يا عم كريم هو مديك الاذن و موهبته بتعمل من الكتابة وسيلة من وسائل الراحة بعد تعب طويل...و لقيت نفسي بعد المقال الاولاني بالاقي زاوية مختلفة يمكن حتي في نفس الدور فسكت كدة و قولت يلا اكتب الجزء التاني من سي السيد خالد صالح


-خالد صالح هو التعريف الحرفي لنظرية احساس الاعمي "اه و الله باكلمك بجد" و خليني اقولك ازاي ما اصل انا مش باذاكر كدة علي الفاضي يعني :D  ...بمعني انك لو تخيلت نفسك اعمي في مدة اي مشهد لخالد صالح هيقدر هو يوصلك المشهد بعين المخرج اللي قال اكشن و باحساس خالد صالح و برؤية الكاميرا اللي مركزة معاه في المشهد...حتي هو مبيديش الفرصة انك تتخيل حاجة اعلي من اللي هو بيعمله لان اداؤه بيكسب اي رهان مهما كان خيالك واسع


-الرائع بقي في موهبة خالد صالح انه لما بيبقي عايز يعمل حاجة بيعملها يعني لو كوميدي سهلة...عايز دراما و الله موجود...نصاب معانا برضه...كلام يتعمل قانون لا بقي دة عندنا منه كتير و كل دور عن التاني بيخليك تحس ان اللي قدامك دة موهبته متجدده و حاطط في كل دور منهج...اه الدور و المنهج ثابت بس ممكن اكتر من جيل يستفيد منه

-كفاية كلام بقي و تعالي نتكلم بالدليل و محدش يخاف هنقول حاحات متقالتش في الجزء الاول :

-تعالي غمض عينك و تعالي نسمع مسلسل الريان و نشغله علي الصوت بس و هنجيبه علي مشهد و احمد الريان بيعاتب اخوه علي انه بقي مدمن و اسمع حواره لما بيقوله "مينفعش الناس تسيب البنوك و بتيجي تشيل فلوسنا معانا و بلاش بدل ما يشوفوا زبيبة الصلاة يشوفوا عيون مكسورة و ناس مدمنة" و هتحس هنا بطاقة وجع و خوف كأنك شايف المشهد بيمتثل قدامك و فجأة تلاقي الضعف دة اتحول لقوة غير طبيعية لما باسم سمرة قاله هتضرب اخوك يا احمد فيرد احمد الريان الشهير بخالد صالح و يقوله لو علي الضرب هاعملها او لو حتي هاغيرلك دمك بس دة مش هتشوفه تاني" و هنا هتلاقي ان خالد صالح بيلعب و هو بيستمتع بلعبة المشاعر انه ممكن يتنقل من الضعف الي القوة في شوية ثواني انت مبتلحقش تفتح عينك فيهم عشان تكون الصورة حتي...او تعالي شوفه و هو بيقول "البلد دي فيها احلي شغل " و بيقول حتة مبدأ اقتصادي بطريقة عبقرية لما قال "الحكومة مديونه عشان بتخلص شغل الساعة 2 و تروح ننام " لدرجة انك تتمني انك لو موظف حكومة تستقيل و تشتغل معاه


-تعالي نشوفه في دور ابراهيم فيلم احلي الاوقات و هتستمع بدور الرجل التقليدي قوي في بيته بس بخفة دم ممثل كوميدي مش طبيعي و مع ان دوره مكنش كبير بس مجرد وجود سي السيد في عمل فالترجمة الحرفيه انه بقي بطل من ابطال العمل و مين ينسي الافيه المشهور " الحب من غير امل اسمي معاني الحاجات يا يسرية" و بيقولها بمنتهي العمق اللي في العالم ...و حتي لما سألته هند صبري هو ممكن حد يدور علي حد بيحبه من 14 سنة فيرد ابراهيم باجابة منطقية جدا و في نفس الوقت توقعك من الضحك " اه لو فاضي" و دة حقيقي 14 سنة و لسه هندور او لما قالتله "اطلع ارمي نفسي من فوق السطوح يا ابراهيم" و يرد عليها بافيه اقوي بقي بكتير "تفتكري كدة هاشبع يا يسرية"


-هو الريس عمر حرب و هنا كان هو الحاجة اللي منورة في الفيلم كله و خلينا نفتكر لما شرح الناس لهاني سلامة و قاله "الناس هنا نوعين يا خالد...ناس معدومين الموهبة و كل طموحهم لقمة العيش و دول اللي يتحطلهم القانون...القانون سور يحميهم و يقيدهم في نفس الوقت ...النوع التاني...الموهوبين..اصحاب الاحلام و القدرات الخاصة...اللي يعرفوا معني الحرية...دول يتحطلهم متحطلهمش القانون غير عشان يكونوا فوقيه" و الله لازم تسقف بعد الكلمتين دول و خصوصا لما كمل و قاله " لو بس جاتلك الجرأة انك تحلم و تصدق حلمك "...في الدور دة خالد صالح كان بيعمل مشاهد بطرقة وان مان شو " one man show " كأنه واحد واقف لوحده علي المسرح و كل الممثلين يومها خدوا اجازة و هو طلع و عمل مونولوج لوحده يستاهل انه يبقي سي السيد...في مشهد عبقري لما قال لهاني سلامة "انا مدير كل الموظفين و الفاسدين ...الاتنين...و مش لازم كلهم فاسدين ...غلط...مش في مصلحتي حتي ...بس اذا قررت تبقي فاسد مينفعش ترجع تبقي برئ " و كل مونولوج تقدر تصنفه زي القوانين كدة و تبقي عايز تسمعه اكتر من مرة و هتلاقي نفسك حافظ الكلام بنفس تقسيم سي السيد


**ما تقوم كدة تفتح عينك و تعيش الواقع شوية عشان اللي الدور اللي جي دة محتاج ذهن صافي و عيون مرتاحة


-هو جعفر الرحالة في الجزيرة 2 و في الدور دة خالد صالح بيعمل كل حاجة و عكسها في دور واحد بمنتهي السهولة هتلاقيه في منتهي درجات السلطة و القوة لما بيتفاوض مع خالد الصاوي الممزوج بالثقة لما قاله "في دبور ما هتقدر تخلص منه ه الحين...خلينا في الدبور اللي سهل تخلص منه" و لما خالد الصاوي بيقوله ما تطلعوا بقي من تحت الارض و اعملوا حزب فيرد جعفر بسرعة و مصداقية غريبة و قاله " الرجالة اللي تحت ايدي مينفعش اتحكم فيهم غير تحت الارض" و شوفه و هو بيقول الخطبة بتاعت الطاعة و تشوف الثقة المصطنعة و كأنه بيمثل انه بيمثل عشان مع اول سؤال بيتقاله بيرد عليه بطريقة مختصرة قوي كأنه عايز يخلص من الاجابة و خلاص...و عايز تشوف سي السيد بجد شوفه في اخر مشهد في الفيلم و هو بيحاول يتفق مع الاتنين مع بعض و هم كلهم في صورة واحدة لما قال لخالد الصاوي " لا دي اول مرة و لا اخر مرة نتفق فيها " و لما ملقاش امل راح لافف للسقا و قاله " يا منصور انا و انت قوة غاشمة محدش هيقدر علينا اسمع كلامي و نتفق " و ساعتها هتتاكد ان الرجل اللي قدامك دة ممكن يعمل اي حاجة في اي وقت


**يلا فتح عينك و عيد المشاهد دي تاني صوت و صورة و اراهنك انك مش هتحتاج عينك في حاجة تاني.
شكرا يا سي السيد لان مهما اتكتب عنك  هتلاقي القلم حبره بيزيد و الورق بيجوع اكتر

#سي_السيد_2
#خالد_صالح
#التتر
#نجم_الشهر
#كريم_مجدي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ahmed zaki part 2

  خير الكلام ما قل و دل و عشان تعرف قيمة المقولة دي لازم تذاكر احمد زكي ...اكبر و اوضح و احلي حاجة في موهبة احمد زكي انه معملش اعمال عددها ك...