انا مش هاشيل من ورا حد ...كل واحد يشيل اللي بهدله
مين فينا مسمعش الجملة من اي ام في مجتمعنا لما بتزعق في عيالها و تقولهم انه كل واحد يشيل اللي عمله في المكان اللي قاعد فيه
"بلد بتاعت شهادات صحيح" و باشده عشان يلسعني" دول كانوا من اشهر الافيهات في المسرح في فترة الستينات و كانوا ابطالهم لسه صغيرين بس بسبب الافيهين دول بدأ الناس تعرف اساميهم او علي الاقل تحفظ افيهاتهم
-لو قولنا ان البداية الحقيقية مع الانقلاب اللي حصل في المسرح لما شوية شباب عرضوا مسرحية "مدرسة المشاغبين" و هنا حتي من غير ما تعرف اسماء الابطال لازم هتشاور علي اتنين بس هم مرسي الزناتي و بهجت الاباصيري و شهرتهم سعيد صالح و عادل امام
-بعد ما تتفرج علي مدرسة المشاغبين لازم هتلاقي نفسك قدام نجمين كوميديا لمرحلة ما بعد الاستاذ فؤاد المهندس و هم الاحق انهم يكونوا فرس الرهان الناجح في الكوميديا طول ما هم عايشين و حتي بعد ما يرحلوا...و برضه لازم تفصل بين طريقة سعيد صالح في الكوميديا و طريقة عادل امام
-لو هنبدأ بسعيد صالح فانت هتشوف الكوميديان اللي ممكن يعملك مسرحية لوحده بارتجال مختلف كل مرة و من غير ما تزهق و ممكن ميعرفش يكرر نفس الافيه و عنده القدرة انه ميعديش مشهد من غير 3 او 4 افيهات بس سعيد صالح عامل زي اللي بيدخل بيته بيرمي كل هدومه في كل مكان و ساعة لما بيحتاج حاجة بيفضل يدور عليها و ممكن كمان "تضيع منه"
-تعالي بقي لعادل امام اللي عنده ميزة مش موجودة عند معظم جيله و هي "الذكاء"
الذكاء في اختيار الافيه و العبقرية في اختيار الوقت المناسب عشان يقوله و دة بقي اللي هتلاقي اوضته مرتبة و يوم ما يبقي عايز حاجة هيعرف يجيبها بمنتهي السهولة لانه عارف هو حاطط حاجته فين و ازاي
-يلا بقي مستنيين الاتنين يطلعوا و يكسروا الدنيا
بس تعالي نعمل زي الافلام كدة و نقول "بعد مرور كام سنة"
-يطلع علينا سعيد صالح بعبقرية كوميدية حية ليوم القيامة اسمها "العيال كبرت" و اللي اثبت فيها سعيد صالح انه قادر يبقي فرس الرهان في الكوميديا و دة مجاش من فراغ...دة جه من ضحك الناس اللي مستنية سلطان السكري هيقول ايه و مهما شافوه برضه هيفضلوا يضحكوا...و بالتزامن مع المسرحية قدم عادل امام فيلمين هم "رمضان فوق صفيح ساخن" و "خلي بالك من جيرانك" اللي فيهم اكيد جرعة ضحك كبيرة بس اكيد مش زي العيال كبرت
ما هي واضحة اهي اكيد سعيد صالح هو اللي هيسبق
لا اتقل متبقاش متسرع احنا لسة مخلصناش
-عادل امام كان عارف كويس قوي هو عايز ايه عشان في فرق انك تشتغل كتير و انك تشتغل "صح" و دة اللي ميز الزعيم في فترة التسعينات انه كان عارف بيختار ايه و امتي
مش فاهم حاجة صح؟؟ طيب ما تيجي نتكلم بالارقام و زي ما احنا عارفين ان الارقام مبتكدبش
-تعالي ناخد سنة 1992 و نشوف الاتنين عملوا ايه؟؟
نبدأ بمين؟!!!
نقول سعيد صالح
-خد نفس عميق كدة و متزهقش عشان سعيد صالح السنة دي تقمص دور بيومي فؤاد...عم سعيد عمل "الفلاحين اهم-الطريق الي مستشفي المجانين-كله بيلعب علي كله-المشاغبون في نويبع-غزو الارانب"اه و الله اسمه كدة" -الدلالة-خلي بالك من عزوز-زكريات الندم-ازواج في ورطة"
و الله تعبت و انا باكتب و انتوا بتنهجوا و انتوا بتقروا صح؟؟
و التفسير الوحيد للاعمال دي انها تتعمل في سنة واحد ان الفيلم كان بيتصور في 3 ايام
-و عادل امام؟؟
ايه اخد نفس برضه؟؟؟
لا مش هتحتاج عشان هو عمل الارهاب و الكباب و هنا نبدأ المقارنة انك تبقي فاكر عمل واحد اتعمل عن انك مش فاكر مشهد من وسط 10 اعمال تقريبا و دة لان الزعيم عارف بيعمل ايه و امتي
-با عم دي سنة واحدة احنا هنهزر...اكيد سعيد صالح عمل حاجات احسن
طيب ما تيجي ناخد بعدها بسنتين هتلاقي سعيد صالح عمل فيلمين "مكنش العشم" و فعلا مكنش العشم يا عم سعيد و فيلم "اللص و الثعلب" و دة طبعا مش متاخد من اللص و الكلاب خاااااااالص لان اكيد الثعلب مش زي الكلاب
طيب و عادل امام؟؟
عمل طيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــور الظلام ...بس خلاص
-و فضل عادل امام كل ما يحتاج مفاتيح يلاقيها في مكانها بس سعيد صالح لما ملقاش مفتاحه بدأ يجمع كل المفاتيح اللي بتقابله حتي لو كلها متلزموش و دة الفرق الواضح بين الاتنين و هو "قوة الرفض" انك تبقي محتاج الانتشار و قدامك الدنيا و الفلوس جيالك من كل المنتجين بس في نفس الوقت انك متقولش اه علي كل اللي بيتقدملك بغرض انك تبقي نجم و خلاص
-عادل امام بعد الارهاب اللي حصل في الصعيد عمل فيلم الارهابي و دة ذكاء غير طبيعي في الاختيار..لانه زي ما احنا قولنا بقي عارف هيعمل ايه و امتي غير انك تقول افيه سياسي مكشوف في مسرحية في وقت كانت البلد كلها تحت المراقبة فانت مش عارف حتي تقول الافيه امتي و ازاي و دة اللي عمله سعيد صالح و دي من الحاجات اللي خلت سعيد صالح يتأخر كتير عن عادل امام و هي "ذكاء اختيار وقت الافيه و العمل "
-عرفتوا المقارنة في ايه؟؟
لا اصبروا شوية عشان قدامن شوية حلوين
عادل امام اشتغل علي نفسه و بدأ يختار الاسماء اللي عليها الرهان كسبان زي شريف عرفة و وحيد حامد و محمد عبد العزيز...و دة اللي معملوش سعيد صالح ان مكنش بيختار الاسامي اللي تساعده و بالعكس ان اي اسماء كانت هي اللي بتختاره
-ممكن تعمل افلام كتير جدا محدش يعرف عنها حاجة بس تعمل فيلم واحد يفضل عايش باسمك طول ما في اجيال فيها نفس..الموهبة لوحدها مش كفايه...الشغل علي الموهبة اهم من الموهبة بكتييير
-عايز تنجح؟؟؟
اشتغل علي نقط القوة عندك و اعرف امتي تقول و امتي متقولش و اوعي تفتكر ان اي نجاح هو النجاح الاخير عشان لسه في كتير
-النهاية كانت مرسومة من البداية لما عادل امام قال لمرسي الزناتي "انا المخ و انت العضلات" و المخ دايما كسبان يا عم سعيد
و اترسمت اكتر في "زهايمر" لما قال لعادل امام "ابقي زورني يا محمود و متعملش زي ولادي " و كأن اولاد سعيد صالح هو جمهوره و نجاحاته و كأن سعيد صالح برضه استسلم للمرض و الزهايمر في الوقت اللي عادل امام رفض انه يبقي مريض و قرر انه يكمل
#سعيد_صالح_الكوميديان_العظيم
#عادل_امام_الزعيم
#تظبيط_الشغل_اهم_من_الشغل
#التتر
#كريم مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق