انت نسيت تقول دوره في المسلسل دة يا عم
ايه دة؟!!! انت ازاي متكتبش عنه في الفيلم دة؟؟ دة كان اجمد واحد فيهم...و كاتب كل دة يعني و مكتبتش عنه لما عمل كذا...اصل يا جماعة ما انا مش هاقدر اكتب و اعمل كل حاجة اصلي مش احمد راتب عشان اعمل كل حاجة
ما اصلها قدرات يا جدعان...هي الدنيا كدة شوية قدرات عند الناس و خصوصا الممثلين..يعني في اللي يقدر يعمل كوميدي و في اللي يقدر يعمل دراما و في اللي يقدر يعمل تراجيدي و في احمد راتب و دة اللي يقدر يعمل حاجة.
-هوة الترزي اللي يقدر يفصل اجدع جلابية بلدي لفرح في الصعيد و يقدر يعمل اشيك بدلة لحفلة في الاوبرا...اللي لما تدخل محله هتلاقي فساتين الاميرات في الزمن الملكي و جنبها ممكن تلاقي بلوزة موديل السنة
-لما بتدور في وسط المواهب بتقسمهم في دماغك علي حسب اعمالهم و موهبتهم لو انت هتركز اكتر...بس احمد راتب صعب انك تحطه في اي تقسيمة عشان هتلاقي نفسك حاطط اسمه في كل تقسيمة هتعملها...هو ابن البلد الكوميدي..و هو الشرير المعقد...و هو الطالب المكافح...و هو القوي علي خشبة المسرح قدام فطاحل تترعب انت بمجرد ظهورهم علي الخشبة فما بالك لو مثلت قدامهم
-الترزي الشاطر هو اللي يعرف زبونه عايز ايه من غير ما يتكلم و دة بيعمله راتب في معظم شخصياته انه بيبقي عارف كويس قوي الشخصية في الفيلم هتعمل ايه؟؟؟و هيبقي تأثيرها ايه علي الناس
-حتي لما يجي ياخد مقاسات الشخصية و عشان هو ترزي حريف و صنايعي لازم يقيس الدور و يفصله علي مقاسه بالظبط لا سم زيادة و لا مللي ناقص عشان يلغي عندك لعبة الاحتمالات في انك تتخيل ان ممكن حد تاني يعمل الدور مكانه
-تعالوا بقي ندخل محل الترزي احمد راتب و نتفرج علي اعماله
نبدأ بايه الاول؟؟؟ خلينا في المسلسلات و يلا نشوف بدلة بدلة كدة
-هو القصبجي في ام كلثوم و صعب انك تمثل شخصية موجودة علي ارض الواقع بس الاصعب ان الشخصية دي ميبقاش ليها لقاءات و ملهاش ظهور غير في الحفلات...يعني مطلوب منك يا احمد يا راتب انك تخلي الناس تشوف فيك القصبجي..و فعلا فصل راتب دور القصبجي علي مقاسه هو بس...عشان كدة لو شوفت القصبجي الحقيقي في حفلة لام كلثوم هتلاقي نفسك بتقول ايه دة؟؟!! دة شبه احمد راتب بالظبط مش العكس
-مين ينسي حلقات احمد رجب و مصطفي حسين و هنا برضه مطلوب منك يا راتب "معلش يعني خليها عليك" انك تحول شخصية مرسومة و ناجحد لشخصية لحم و دم
تفتكروا هيغلب؟؟
و الله ابدا عمل الكحيت الفقير المتعالي اللي عمره ما اقتنع انه مش لاقي ياكل و لما بيقعد مع عزيز بك الاليت متلاقيش فرق كبير بينهم غير الهدوم
-انت ازاي تنسي المال و البنون؟؟
ما انت لو صبرت هتلاقيني باقولك سيد السحت اللي بيجمع بين صفتين ممكن يكونوا عكس بعض بس اداء راتب خلاهم ينفعوا يبقوا لشخصية واحدة...انك يبقي عندك اصرار و عزيمة انك تعلي بمستواك و في نفس الوقت جواك طاقة انتقام مش مخلياك حتي تفرح بنجاحك لغاية ما تنتقم و دة يبان في نهاية الجزء الاول لما قال" هارجع بس ساعة لما ارجع مش هتعرفوني "
و هنا تحس ان سيد السحت هو محور اساسي من محاور المسلسل يعني هو كمان جزأين زي المسلسل لان اداؤه و هو فقر مغلوب علي امره غير و هو سيد السحت المليونير
-و انت بتتفرج علي هاشم الدهبي في الاب الروحي اكيد هتنسي ان دة احمد راتب...قوة و عقل و جبروت الشخصية هي المقاسات اللي خدها راتب عشان يخلي هاشم الدهبي يطلع بالجبروت دة...مشهد الشطرنج و قدرة راتب انه يستغل كل مواهبه في خدمة المشهد دة من صوته و تنقلاته ما بين كل جملة و التانية في انك ازاي تكسب عدوك لحركة ايده خلوا مشهد كلامه كتير الي كلام سهل هتحفظه بعد المشهد ما يخلص
تعبت من السلم و لا ايه؟؟
اصلنا طالعين اوضة المقاسات و دي من الاصعب المراحل عند الترزي عشان انك تاخد مقاسات الجلابية غير البدلة
-انك تفصل دورك و تبدع فيه قدام اسم زي فؤاد المهندس فدة معناه انك حريف و حريف قوي كمان و اللي هيتفرج عليه هيحس انه قدام موهبة واثقة من نجاحها
-هو سامح عبد الشكور بتاع كلية العلوم في "سك علي بناتك" و يعني ايه و انت في حضرة استاذ المسرح تبقي قادر انك تتضحك الناس و تخطف انظار اللي بيتفرج
مين ينسي " انا سامح عبد العلوم بتاع كلية الشكور" او لما قال لفؤاد المهندس " حاجات بتشر و انا باهر" او لما طلب حاجة ساقعة لما قال "العالم يشرب الان حاجة ساقعة حاجة ساقعة"
سيبك من اللي فات دة
مين فينا مقالش افيه "بلاها نادية و بلاها سوسو" لما يحب بالبلدي كدة يخلع من زنقة هو مش حاببها..في المسرحية دي برغم انه كان من اصغر الادوار بس كان من اكثرهم تأثيرا
-و نصيحة لله اتفرجوا علي مسرحية اسمها "روحية اتخطفت" و هتلاقوا راتب فيها كوميديان في حتة لوحده و صاحب مدرسة الافيه السريع يعني بيقول الافيه بسرعة جدا و يضحكك في نفس الوقت
-شوفتوه و هو مغلوب علي امره ...تعالوا شوفوه بقي و هو رستم صاحب السلطة في "الزعيم" و افيه لما قال لعادل امام "دة مش عشان تكتب عليه...دة عشان تمسح اللي انت كتبته"
-تألق في دور المحامي في "جحا يحكم المدينة" مع سمير غانم ...و دة يثبتلنا حاجة انك عشان تبقي قوي لازم تقيس قدراتك مع الاقوي منك و دة اللي عمله راتب في المسرح اصل الفنون لما وقف قدام وحوش المسرح و كان له تأثير بيوازي تأثير بطل العمل و كفايه اني اقولك انه وقف قدام يوسف بك وهبي في "كرسي الاعتراف"
خد نفسك كدة عشان احنا داخلين علي مرحلة الفاترينة يعني حتة الالماظ اللي بتتحط اخر قطعه علي التاج...السينما
-هو شلبي في الارهاب و الكباب و هنا راتب بيضحك علينا في اول الفيلم انه غلبان و علي باب الله و انه عايز يعيش بس هو مخبي الشخصية جوة لحد ما هتلاقي واحد تاني خالص لما سأله عادل امام انت واقف جنبي ليه فيرد شلبي بحوار عمرك ما هتنساه "16 سنة قدام المحاكم و مخدش حقي و في 90 يوم تطير رقبتي...المحاكم عندينا ايديها خفيفة قوي و هي بتدي حكم بالسجن و الاعدام و ايديها تقيلة قوي و هي بترجع الحقوق لاصحابها"
تخيل انت بتلخص حال البلد في 17 كلمة باداء تحس انك عايز تقول كدة بالظبط بس هو قاله علي لسانك بمنتهي وجع الظلم و مرار القهر
-هو محسن في طيور الظلام و دة هتلاقيه دايما في وسطنا في اي شغل او حتي في الكلية او علي القهوة و حتي لو انت فاسد هيجيلك وقت تتمني تبقي زيه..شوفه و هو بيرفض الوظيفة اللي جبهاله عادل امام بمنتهي الكرامة مع انه كان محتاجلها جدا...او لما قال لعادل امام زمان كنت بالف الشعارات عشان احنا مؤمنين بيها هنيجي نبيعها دلوقتي...محسن هو مثل في الاخلاق و المبادئ اللي تبقي عايز من جواك انك توصله
-عيسوي في "يارب ولد" الكائن البوهيمي الذي يعمل ما يحلو له و يلبس ما يحلو له
ركزوا معاه و هو قدام فريد شوقي لما قاله تسمع عن عيسوي السادس عشر دة كان حاجة منيلة بنيلة...او لما قال عايز احفر حمام سباحة "في الحتة دي" و هو مصمم قوي
و تضحك عليه جدا لما بيفتخر قدام سمير غانم لما قاله "انا طظين" لما فريد شوقي شتمهم الاتنين
و لازم تشجع التروماي لما عيسوي يشجعه قدام لاعيبة الاهلي :D
حبيته في كل اللي فات صح؟
-برضه ممكن يخليك تكرهه لما عمل الاخ سيف في الارهابي و هو بيقول اموالهم و نساءهم غنيمة لنا و مين فينا مقالش "لا تناقش و لا تجادل يا اخ علي و الا وقعت في المحظور " بس عشان اداء راتب فيها
سواء كنت السحت او عيسوي ؛ هاشم الدهبي او شلبي
فانت ابتكرت في كل شخصية عملتها...عشان الابتكار هو انك تعمل شئ كبييير قوي بادوات بسيطة
احمد راتب عمره ما هيتنسي...مش سهل ابدا انك تشتغل مع نجوم ساحة بس الاصعب و الاجمل انك تكون سبب انهم يبقوا علي الساحة نجوم
شكرا احمد راتب
#احمد_راتب
#الترزي_الحريف
#التتر
#كريم_مجدي
ايه دة؟!!! انت ازاي متكتبش عنه في الفيلم دة؟؟ دة كان اجمد واحد فيهم...و كاتب كل دة يعني و مكتبتش عنه لما عمل كذا...اصل يا جماعة ما انا مش هاقدر اكتب و اعمل كل حاجة اصلي مش احمد راتب عشان اعمل كل حاجة
ما اصلها قدرات يا جدعان...هي الدنيا كدة شوية قدرات عند الناس و خصوصا الممثلين..يعني في اللي يقدر يعمل كوميدي و في اللي يقدر يعمل دراما و في اللي يقدر يعمل تراجيدي و في احمد راتب و دة اللي يقدر يعمل حاجة.
-هوة الترزي اللي يقدر يفصل اجدع جلابية بلدي لفرح في الصعيد و يقدر يعمل اشيك بدلة لحفلة في الاوبرا...اللي لما تدخل محله هتلاقي فساتين الاميرات في الزمن الملكي و جنبها ممكن تلاقي بلوزة موديل السنة
-لما بتدور في وسط المواهب بتقسمهم في دماغك علي حسب اعمالهم و موهبتهم لو انت هتركز اكتر...بس احمد راتب صعب انك تحطه في اي تقسيمة عشان هتلاقي نفسك حاطط اسمه في كل تقسيمة هتعملها...هو ابن البلد الكوميدي..و هو الشرير المعقد...و هو الطالب المكافح...و هو القوي علي خشبة المسرح قدام فطاحل تترعب انت بمجرد ظهورهم علي الخشبة فما بالك لو مثلت قدامهم
-الترزي الشاطر هو اللي يعرف زبونه عايز ايه من غير ما يتكلم و دة بيعمله راتب في معظم شخصياته انه بيبقي عارف كويس قوي الشخصية في الفيلم هتعمل ايه؟؟؟و هيبقي تأثيرها ايه علي الناس
-حتي لما يجي ياخد مقاسات الشخصية و عشان هو ترزي حريف و صنايعي لازم يقيس الدور و يفصله علي مقاسه بالظبط لا سم زيادة و لا مللي ناقص عشان يلغي عندك لعبة الاحتمالات في انك تتخيل ان ممكن حد تاني يعمل الدور مكانه
-تعالوا بقي ندخل محل الترزي احمد راتب و نتفرج علي اعماله
نبدأ بايه الاول؟؟؟ خلينا في المسلسلات و يلا نشوف بدلة بدلة كدة
-هو القصبجي في ام كلثوم و صعب انك تمثل شخصية موجودة علي ارض الواقع بس الاصعب ان الشخصية دي ميبقاش ليها لقاءات و ملهاش ظهور غير في الحفلات...يعني مطلوب منك يا احمد يا راتب انك تخلي الناس تشوف فيك القصبجي..و فعلا فصل راتب دور القصبجي علي مقاسه هو بس...عشان كدة لو شوفت القصبجي الحقيقي في حفلة لام كلثوم هتلاقي نفسك بتقول ايه دة؟؟!! دة شبه احمد راتب بالظبط مش العكس
-مين ينسي حلقات احمد رجب و مصطفي حسين و هنا برضه مطلوب منك يا راتب "معلش يعني خليها عليك" انك تحول شخصية مرسومة و ناجحد لشخصية لحم و دم
تفتكروا هيغلب؟؟
و الله ابدا عمل الكحيت الفقير المتعالي اللي عمره ما اقتنع انه مش لاقي ياكل و لما بيقعد مع عزيز بك الاليت متلاقيش فرق كبير بينهم غير الهدوم
-انت ازاي تنسي المال و البنون؟؟
ما انت لو صبرت هتلاقيني باقولك سيد السحت اللي بيجمع بين صفتين ممكن يكونوا عكس بعض بس اداء راتب خلاهم ينفعوا يبقوا لشخصية واحدة...انك يبقي عندك اصرار و عزيمة انك تعلي بمستواك و في نفس الوقت جواك طاقة انتقام مش مخلياك حتي تفرح بنجاحك لغاية ما تنتقم و دة يبان في نهاية الجزء الاول لما قال" هارجع بس ساعة لما ارجع مش هتعرفوني "
و هنا تحس ان سيد السحت هو محور اساسي من محاور المسلسل يعني هو كمان جزأين زي المسلسل لان اداؤه و هو فقر مغلوب علي امره غير و هو سيد السحت المليونير
-و انت بتتفرج علي هاشم الدهبي في الاب الروحي اكيد هتنسي ان دة احمد راتب...قوة و عقل و جبروت الشخصية هي المقاسات اللي خدها راتب عشان يخلي هاشم الدهبي يطلع بالجبروت دة...مشهد الشطرنج و قدرة راتب انه يستغل كل مواهبه في خدمة المشهد دة من صوته و تنقلاته ما بين كل جملة و التانية في انك ازاي تكسب عدوك لحركة ايده خلوا مشهد كلامه كتير الي كلام سهل هتحفظه بعد المشهد ما يخلص
تعبت من السلم و لا ايه؟؟
اصلنا طالعين اوضة المقاسات و دي من الاصعب المراحل عند الترزي عشان انك تاخد مقاسات الجلابية غير البدلة
-انك تفصل دورك و تبدع فيه قدام اسم زي فؤاد المهندس فدة معناه انك حريف و حريف قوي كمان و اللي هيتفرج عليه هيحس انه قدام موهبة واثقة من نجاحها
-هو سامح عبد الشكور بتاع كلية العلوم في "سك علي بناتك" و يعني ايه و انت في حضرة استاذ المسرح تبقي قادر انك تتضحك الناس و تخطف انظار اللي بيتفرج
مين ينسي " انا سامح عبد العلوم بتاع كلية الشكور" او لما قال لفؤاد المهندس " حاجات بتشر و انا باهر" او لما طلب حاجة ساقعة لما قال "العالم يشرب الان حاجة ساقعة حاجة ساقعة"
سيبك من اللي فات دة
مين فينا مقالش افيه "بلاها نادية و بلاها سوسو" لما يحب بالبلدي كدة يخلع من زنقة هو مش حاببها..في المسرحية دي برغم انه كان من اصغر الادوار بس كان من اكثرهم تأثيرا
-و نصيحة لله اتفرجوا علي مسرحية اسمها "روحية اتخطفت" و هتلاقوا راتب فيها كوميديان في حتة لوحده و صاحب مدرسة الافيه السريع يعني بيقول الافيه بسرعة جدا و يضحكك في نفس الوقت
-شوفتوه و هو مغلوب علي امره ...تعالوا شوفوه بقي و هو رستم صاحب السلطة في "الزعيم" و افيه لما قال لعادل امام "دة مش عشان تكتب عليه...دة عشان تمسح اللي انت كتبته"
-تألق في دور المحامي في "جحا يحكم المدينة" مع سمير غانم ...و دة يثبتلنا حاجة انك عشان تبقي قوي لازم تقيس قدراتك مع الاقوي منك و دة اللي عمله راتب في المسرح اصل الفنون لما وقف قدام وحوش المسرح و كان له تأثير بيوازي تأثير بطل العمل و كفايه اني اقولك انه وقف قدام يوسف بك وهبي في "كرسي الاعتراف"
خد نفسك كدة عشان احنا داخلين علي مرحلة الفاترينة يعني حتة الالماظ اللي بتتحط اخر قطعه علي التاج...السينما
-هو شلبي في الارهاب و الكباب و هنا راتب بيضحك علينا في اول الفيلم انه غلبان و علي باب الله و انه عايز يعيش بس هو مخبي الشخصية جوة لحد ما هتلاقي واحد تاني خالص لما سأله عادل امام انت واقف جنبي ليه فيرد شلبي بحوار عمرك ما هتنساه "16 سنة قدام المحاكم و مخدش حقي و في 90 يوم تطير رقبتي...المحاكم عندينا ايديها خفيفة قوي و هي بتدي حكم بالسجن و الاعدام و ايديها تقيلة قوي و هي بترجع الحقوق لاصحابها"
تخيل انت بتلخص حال البلد في 17 كلمة باداء تحس انك عايز تقول كدة بالظبط بس هو قاله علي لسانك بمنتهي وجع الظلم و مرار القهر
-هو محسن في طيور الظلام و دة هتلاقيه دايما في وسطنا في اي شغل او حتي في الكلية او علي القهوة و حتي لو انت فاسد هيجيلك وقت تتمني تبقي زيه..شوفه و هو بيرفض الوظيفة اللي جبهاله عادل امام بمنتهي الكرامة مع انه كان محتاجلها جدا...او لما قال لعادل امام زمان كنت بالف الشعارات عشان احنا مؤمنين بيها هنيجي نبيعها دلوقتي...محسن هو مثل في الاخلاق و المبادئ اللي تبقي عايز من جواك انك توصله
-عيسوي في "يارب ولد" الكائن البوهيمي الذي يعمل ما يحلو له و يلبس ما يحلو له
ركزوا معاه و هو قدام فريد شوقي لما قاله تسمع عن عيسوي السادس عشر دة كان حاجة منيلة بنيلة...او لما قال عايز احفر حمام سباحة "في الحتة دي" و هو مصمم قوي
و تضحك عليه جدا لما بيفتخر قدام سمير غانم لما قاله "انا طظين" لما فريد شوقي شتمهم الاتنين
و لازم تشجع التروماي لما عيسوي يشجعه قدام لاعيبة الاهلي :D
حبيته في كل اللي فات صح؟
-برضه ممكن يخليك تكرهه لما عمل الاخ سيف في الارهابي و هو بيقول اموالهم و نساءهم غنيمة لنا و مين فينا مقالش "لا تناقش و لا تجادل يا اخ علي و الا وقعت في المحظور " بس عشان اداء راتب فيها
سواء كنت السحت او عيسوي ؛ هاشم الدهبي او شلبي
فانت ابتكرت في كل شخصية عملتها...عشان الابتكار هو انك تعمل شئ كبييير قوي بادوات بسيطة
احمد راتب عمره ما هيتنسي...مش سهل ابدا انك تشتغل مع نجوم ساحة بس الاصعب و الاجمل انك تكون سبب انهم يبقوا علي الساحة نجوم
شكرا احمد راتب
#احمد_راتب
#الترزي_الحريف
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق