نص
الشعب المصري عيبه انه طيب و نصه التاني نفسه في هدية و عشان تجيب هدية لحد لازم
تجيبله هدية تعجبه او بمعني تاني احلي انك تجيبله اللي هو محتاجه ...و كل مناسبة عن التانية و سنة تيجي وراها سنة
اختيار الهدية بيبقي اصعب و اصعب و رمز الهدايا في العالم كله هو بابا نويل او
سانتا كلوز بس خلينا نقول بابا نويل عشان هيتغير كمان شوية "متستعجلش لسه
المقدمة...انت نسيت و لا ايه يا عم "
-من
الحاجات اللي ارتبطت برأس السنة و احتفالاتها ان في شخص اسمه بابا نويل بينزل يوزع
هدايا علي الناس و بيكون سبب انه يفرحهم و ينشر بهجة مرتبطة بسنة جديدة مليانه
طموح يتحقق في السنة الجديدة و امنيات ماليه الدنيا و ما فيها...و لو هتسأل 10
اشخاص عن تصورهم لشكل بابا نويل هيقولولك 10 شخصيات مختلفين في الشكل بس المضمون
واحد ...مضمون الفرحة و الهدية ...مش مهم الشكل ايه ... المهم الفرحة اللي بيتجي
معاه....حتي هدومه اللي معروفة الروب الاحمر و الذقن بتبقي مختلفة علي التخين غير
الرفيع او الطويل او حتي القصير ...المهم هيجيب ايه معاه و المهم انه يجي اساسا
-هدية
بابا نويل بتبقي غالية علي الواحد لانها دايما بتجيله في توقيت واحد ...نفس احساس
قعدتك في صالة الوصول في المطار مستني حد غالي عندك و اول ما تشوفه قلبك هيدق من
الفرحة و عينك هتلمع من اشتياقك لقعدته و كلامه...لما تيجي تغمض عينك و تقول لنفسك
هو ايه اللي بيميز بابا نويل في الهدايا يعني؟؟ يفرق ايه عن طقم الكوبايات بتاع
عيد الام؟
-يفرق
ان عبقريته تتلخص في ان هديته مناسبة للغني و الفقير و بتفرح المحتاج و اللي شبعان
و مش عايز حاجة ...ازاي تختار هدايا لناس متعرفهاش و تعجبهم ...حاجة صعبة مش كدة؟؟
-ممكن
تبقي صعبة لو هتجيب هدايا لناس متعرفهاش و بتبقي اصعب لما تقدم فن يعجب معظم و
يعيش مع كتير من الناس ...صعب تبقي بابا نويل و الاصعب انك تكون يحيي الفخراني
-من
زمان وارتبط تاريخ الدراما بلقب الفخراني و دة عايش من زمان و عدي علي اجيال و
اجيال بابا نويل الدراما بالنسبة لهم هو يحيي الفخراني ...نركز سوا بقي شوية عشان
هنشرح شوية حاجات حلوة
-دراما
يحيي الفخراني هي دراما رائحة المطر علي كورنيش البحر في اسكندرية...اللسان في رأس
البر ....قعدة المشربية في الحسين...بركة السيد البدوي في طنطا...دراما منك ...يعني
متحسهاش غريبة عنك...و الدراما هما هي اداء الفخراني نفسه اللي هنشرحه كمان كام
جملة
-من
زمان و مسلسلات الفخراني طبق رئيسي علي سفرة رمضان يعني تقدر تقول عليها قطايف
رمضان ...القطايف اللي بجد مش اللي محشية ورق جرايد بتاع اليومين دول ....بس عشان
تقف قدام موهبة الفخراني او بمعني ادق عشان تعرف سر تركيبته لازم تعرف كام حاجة
كدة
-موهبة
الفخراني انه محايد جدا في اداءه و موهبته يعني اللي بيفكر قوي هيلاقي ممثل تقيل
عارف بيضحك امتي و يبكيك امتي و اللي عايز دراما خفيفة هيلاقي دراما بميزان دهب
حساس عشان ميبقاش دمها تقيل و لا تنزل لمرحلة التفاهة ...من الحاجات اللي بتميز
يحيي الفخراني انه موهبته معاها الة الزمن و مش هزار و الله ...موهبة ممكن تحسسك
انه عنده عشرين سنة و اوقات تانية تحسها موهبة خلاص في اخر العمر...هتلاقيه بيتعامل
مع الممثل اللي قدامه بمنطق انه بيدي كل واحد وضعه ...هتلاقيه قدام المبتدئ عكاز
يتسند عليه و قدام التقيل منافس قوي بيقوي عصب المشهد عشان يطلع عليه القيمة
-موهبة
الفخراني انه لما بيعمل مسلسل هتلاقيه بيجمع العائلة ...هتلاقي الصغير فاهمه و
الكبير حابه ...خليني اقولك ان يحيي الفخراني من الناس القليلة اللي معملتش شخصية
زي التانية مش بس في خيوط الشخصية...حتي في طريقة الاداء و كأنه عايز يعمل مسلسل
بطولة اسم الشخصية مش مجرد اسم علي افيش
**عايزك
تاخد نفس عميق و تعرف ان المقال جزأين ....تعالي نشوف شوية هدايا او اعمال من بابا
نويل الشهير بيحيي الفخراني
**اه
نسيت اقولك اني مش هاقدر اقول كل الاعمال...من اولها اهو
-هو الشر
المحبوب ...هو الشيطان الملعون...هو ونوس ...مسلسل كله اتقدم ببدلتين بس جوة
البدلتين شخصيات و خيوط....تلاقيه بيوسوس بحرفنة تخليك يعجبك كلامه و تمشي وراه و
فجأة يخوفك من لدعته و انتقامه..في المسلسل دة تقدر تقول ان يحيي الفخراني عمل 4
او 5 مسلسلات جوة بعض لانه كان بيتعامل مع كل شخصية بطريقتها و داخلتها و دة برة و
جوة المسلسل ...مش مفهومة دي صح؟
-يعني
هتلاقيه مع هالة صدقي ادائه يناسب المشهد انه بيبقي ونوس العاشق المتصابي و مع
اولاده مع الطماع بيبقي نصاب و مع الشيخ بيبقي طالب علم...و مع صبيانه المعلم اللي
ميتردلوش كلمة و في الحقيقة كان اقوي مسلسل عمله في ونوس مشاهده مع نبيل الحلفاوي
(له مقال علي التتر ممكن تدور عليه) مش بس عشان موهبة الحلفاوي التقيلة لا ...لان
كانت موهبة الفخراني بتعلي لدرجة انه هيوريك الصراع بين الشيطان و الانسان في اوضح
صورة ...عايزك تركز في عبقريته في مشهد ختام المسلسل و هتشوف ونوس بيتجلي و هو بيتوعد
البشر كلهم و بيقول (انا غلطت غلطة واحدة...و هو خطاء مبيتعلمش ) و الغل اللي طالع
من الكلام يخليك تعرف قد ايه الرجل دة عبقري و متمكن و قد ايه ربنا كريم معانا
او
الفخر اللي بيقول به " انا المتعلم..انا الذكي...انا الزاهي ...انا اللي
مخلوق من نار...انا احسن منه...انا اللي عبدتك قبله"
او لما
قال " مش امك كانت بتدعيلك ربنا يكفيك شر ساعة الغفلة...انا ساعة الغفلة
"
او
لحظة الشماته لما خلي غريب ينتحر و ضحك عليه و قاله حد يصدق ونوس يا غبي
-تعالي
نشوفه في الميكس الهايل في اوبرا عايدة ....شخصية متعرفلهاش هي نصابة فعلا و لا هو
روبن هود الاسكندرانية...هو فعلا المحامي الشاطر و لا الرجل الجدع و لا العاشق
المصدوم...الحقيقة في دة كله هي موهبة الفخراني في تجسيد كل المشاعر دي في مجموعة
حلقات...علاقته بالناس الغلابه فتلاقيه واقف جنبهم و تلاقيه بيحب تاني اول ما شاف
عايدة...هتشوفه بيخليك تعيط لما البيت يتهد و يخليك تضحك لما قال لوكيل النيابة
اتلهي و تضحك اكتر لما بيشرح معني اتلهي بشكل بسيط و سهل و ميتمسكش عليه
غلطة...هتلاقيه المبهدل في نفسه و تلاقيه لابس اشيك بدلة سموكن في اوبرا عايدة
قاعد بيتفرج
-هو
جحا صاحب النوادر و الاساطير و الاكيد ان بابا نويل المرة دي قرر يتحدي جحا نفسه
في نوادره فبدأ يصبغها بالوان الفخراني ...طريقة كلامه في المسلسل تقولك انه ازاي
عرف يغزل جحا بخيوط موهبة الفخراني الكبيرة...و هتلاقي مشاهده مع حماره و السلطان
فيها رائحة الفخراني او التوازن اللي يخليك تستمتع بجحا و نوادره
**عارف
ان لسه مقولتش حاجات كتير بس استنوا الجزء التاني
#بابا_نويل
#يحيي_الفخراني
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق