العين بتأكل قبل الفم و برضه العين بتقتنع
قبل العقل ...و خليك فاكر الكلمتين دول عشان هنحكم عليهم بعدين
-ارخم حاجة في اي مسلسل حلو و بيشد الناس هي
فقرة الاعلانات و بمبدأ ان المسيطر اقتصاديا مسيطر سياسيا فالمنتح هيتعرض عليك
يعني هيتعرض ...الفكرة كلها بقي انك تحول الاجبار دة لرغبة في المشاهدة...لامر
يطلع من عينك يروح لعقلك انه يقتنع ان المنتج دة يستاهل يتشاف و تدور عليه...و في
الاعلانات بيبقي في حاجات ثابتة كدة و تعالي نقولهم سوا
-في اعلانات اسمها اعلانات شيريهان و دي
عبارة عن حالة افلاس في الابداع يعني بتجيب لحن مشهور و تركب عليه كلمات و طبعا
المفاجأة هنا في ايه؟؟ ايوة بقي هو دة الابداع انك تجيب ممثلين مشهورين او مطربين
يغنوا في الاعلان و دة وضح قوي في اعلانات فودافون و اورانج و اتصالات...و الحقيقة
انهم وصلوا لقمة الافلاس في رمضان اللي هو المفروض للاسف انه موسم اعلانات قوي
للمشاهدة و دة معناه ان الاستسهال احسن بكتير من انك تفكر في فكرة جديدة مع ان
الفكرة اللي ممكن تكون بتكسر الدنيا حاجة في منتهي البساطة زي مثلا فكرة كوكاكولا
بتاعت كتابة الاسماء علي الكانزات "معلش باكتبها بالعربي" بس كوكاكولا
الحقيقة عملت حاجة في التسويق عبقرية انها وصلت احساس للعميل انه صاحب المنتج و
دايما اي عميل في الدنيا لو اديته قلم رخيص جدا بس عليه اسمه هيبقي عنده احسن من
قلم السادات و هو بيمضي كامب ديفيد مثلا
-فكرة ب 4 جنيه خلت منتجات كوكاكولا في فترة
تتفوق علي منافستها المباشرة بيبسي بشكل واضح و صريح مع اعتماد بيبسي علي الشكل
التقليدي للاعلانات ...اغنيه علي نجم مشهور جدا بيشرب زجاجة بيبسي فاضيه و بيعمل
نفسه انه مستمتع بالطعم...و تعالي بقي نشوف نوع تاني من الاعلانات اللي عكس
كوكاكولا اللي توصلك احساس انك مش عايش في مصر زي بالظبط لما تجيب ممثل كبير زي
يسرا مثلا في اعلانات شركة مقاولات و هي بتثق في الاسامي الكبيرة و الاعلان ينزل
علي قناة مجانية بيشوفها ناس متعرفش حتي اسم الشركة دي ايه...حتي الفئة اللي
بيتوجهلها اعلان زي دة مبتبقاش محتاجة اعلانات ...اصل بالعقل كدة لما تجيبلي هاني
سلامة و هو بيرقص تانجو في شقته و انه قاعد علي البسين عشان زهقان فأكيد استاذ مدحت
اللي في السجل المدني مش هيسيب المدام و هي بتعمل شوبينج و يروح ياخد في
الكومباوند دة...فالناس اللي زي دي بتعمل الاعلانات لمجرد ان في ادارة في الشركة
مهمتها انها تعمل اعلانات
-و نكمل في مجال العقارات اللي لما المرشدي
حب يعمل اعلان للشباب و قالك الشقة ب 300 الف جنيه تطلع ست في الجلاش و اللي كتب
الافيه دة لازم يقعد مع الخليل كوميدي ساعتين لوحدهم كعقاب..لما قالت ما تديهالهم
ببلاش احسن...المشكلة في الاعلانات اللي زي دي هي الفصل عن ارض الواقع ...يعني
الاعلان مش بتاعنا يا باشا ...مش بتاع واحد قاعد علي قهوة بيشرب شاي كشري عشان
الفتلة غالي ...الصورة اه حلوة بتاعت النجم بس صورة بروازها كدب ...الممثل مهما
كان شاطر بيبقي ضعيف جدا لما "بيمثل " في الاعلان
-دومتي عملت حاجة زي الفنكوش كدة و دة حقيقي
فعلا لما فجأة تلاقي السوشيال ميديا كلها بتتكلم عن سندوتشات دومتي الجديدة اللي
بتتهرب في البيت زي المخدرات و تنزل كمية قليلة جدا في السوق تخليك تفضل تدور علي
المنتج دة في كل اكشاك و محلات البلد...هي قدرت تخطف انتباهك و عقلك من غير حتي ما
تجرب المنطق و دي اللي عملته حملة انت مكانك مش هنا بتاعت البنك الاهلي و دي مكن
من كتر بساطتها بقت افيه الناس بتقوله في الشارع
-من فترة قريبة محمد صلاح قفل كل حسابات
السوشيال ميديا بتاعته و اخر حاجة كتبها ان دة وقت التواصل الحقيقي ...و الحقيقة
ان محمد صلاح مكنش نجم الحملة دي علي قد ما كانت شركة الشحن بتاعت دي اتش ال هي
النجمة و الفكرة كانت هي حجر الاساس في الموضوع...انك ازاي تمهد لفكرتك و تخلي
الناس تعيش جواها بشكل يخيليهم يبتسموا و هم كل شوية بيتفرجوا علي اعلان حاجة ممكن
ميستخدموهاش و لا مرة في حياتهم بس صدقوها...زي بالظبط لما مسلسل ابو العروسة عمل
فكرة انه يعمل اكونت فعلا بشخصية سيد رجب في المسلسل و الحقيقة فكرة عبقرية انه
ازاي قدر يشدك بحاجة تربطك باحداث المسلسل و تخليك تعيش احداثه
-لما تبقي ماشي علي الدائري في امان الله و
تكتشف ان محمد فؤاد اللي عمره ما عمل دور غني في حياته عامل اعلان عن كومباوند
سكني عن الرفاهية...طيب اذا كان محمد فؤاد مش قوي في تمثيل الادوار الفقيرة هاقتنع
انا ازاي بفكرة الاعلان...الموضوع مش حشو نجوم علي قد ما هو حشو دماغ بطعم حلو لما
ادوقه اقول الله
-مينفعش اعلان احتياج التبرعات تبقي بشكل
مهين كدة زي اعلانات دلال عبد العزيز كدة " يلا ربنا يكون في عونكوا
معلش" بس الحقيقة في الجانب التاني اعلان مجدي يعقوب كان في منتهي البهجة و
لما قام يسقف انت تبقي عايز تقوله احنا كلنا نقوملك...الموضوع ببساطة احساس بالفرح
و انت بتساعد غيرك لان دي في حد ذاتها فرحة
-من الشركات اللي بدأت تعمل نوع مختلف من
الاعلانات اتصالات اللي بدأت باعلانات ميدو و ادوارد اللي قالوا علي عيوب فيهم
فعلا و اعلان بيومي فؤاد كان ظريف لحد الاعلان الحلو و الحلو جدا بتاع احمد حلمي
اللي فكرته مناسبة جدا جدا للمنتج اللي بيتسوق عنه علي عكس فودافون اللي مصممة
تعيش في دار السلام و القلعة ما هو مش عشان هتجيبوا مغني شعبي هتبقوا شركة
الشعب...او زي اورانج اللي مصممة تعيش في دور شوكولاته جيرسي واكلة الجو ...يا
جماعة عيب و الله دة حتي لما جيبتوا الناس بتوع السوشيال ميديا خلتوهم يغنوا
...نفس منطق البلد كلها بقت مصورين...اومال مين اللي هيتصور ؟
***معلش هاخدك كدة في مشوار صغير لكوريا
الجنوبية اشرحلة فيها الفكرة الصغيرة ممكن تعمل ايه
-كان في اتنين سوبر ماركت "طبعا مش فاكر
اساميهم" كانوا متصدرين المشهد في كوريا بس رقم واحد كانت فروعه اكتر و
السوبر ماركت التاني فروعه اقل و مكنوش يقدروا يفتحوا فروع تانية...فعملوا فكرة
انهم يأجروا حيطان مترو الانفاق و يعملوا ملصقات صورة طبق الاصل شكل السوبر ماركت
من جوة و كل منتج عليه كود ممكن تطلب الكمية و النوع اللي انت عايزه من خلال الكود
دة و يوصلك علي البيت قبل ما توصل و في خلال سنة وصلت مبيعات السوبر ماركت التاني
لرقم واحد
**الاصل في نجاح اي اعلان لمنتج هي فكرته مش
هات نجم تقيل الناس تنبهر لما تشوفه بيعمل اعلان سمن او زيت و هو مش مقتنع اساسا
بالمنتج...الفكرة هي اللي بتخليك تحس ان الاعلان دة يخصك ...الاعلان دة بتشوف زيه
و انت ماشي في الشارع ...اعلان تشم رائحة الصدق فيه...يكون اول مبدأ في الفكرة
احترام عقل اللي بيشوف...قبل ما تبقي ادارة تسويق خليك ادراة تصديق
**المقال دة مجرد رأي من مشاهد عادي
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق