العواف
اللي اول مرة يشوف المقال دة احب اقولك ان دة
جزء تاني من مقال عبد المنعم مدبولي و هتسألني طبعا هو الجزء الاول اتكتب فيه ايه؟
لا بقي معلش ارجع بقي للجزء الاول او هاجيبلك
اللينك في الكومنتات
-اما بقي الناس العاقلة الراكزة اللي عارفين
الجزء الاول احب اقولكوا ان الكلام اللي فات مالوش اي علاقة بالمقال و المقال
هيبدأ حالا
-لما قولتلك في الجزء الاول ان صاحب بالين
كداب بس صاحب تلاتة مدبولي ...النهاردة انا جاي اثبتلك البال التالت اللي هو اسهل
من البالين التانيين؟ صح؟
اوعي تقول صح ...عشان البال دة اصعب بكتير و
هاقنعك بالدليل
-ينفع تبقي رئيس ناجح و مرؤوس مطيع؟؟؟ فكر في
الاجابة
-مدبولي عمل معادلة لنجاحه علي خشبة المسرح
في منتهي العجب الحقيقة...و مع ان مدبولي هو مخرج صنايعي عارف ازاي يحرك مسرحية
لنجوم مسرح بطريقة و طعم و شكل مدبولي و وصلت الصنعة ان نجوم المسرح دول حتي بعد
انفصالهم عن مدبولي بيبقوا مكملين في سكة مسرح عبد المنعم مدبولي...و عشان تتحول
من الكلام اللي فات دة لممثل علي المسرح و بالمناسبة مدبولي عمره ما كان اسم اول
علي المسرح "متستغربش" ...مدبولي عمر ما اسمه جه بطل اول...بس دة بالاسم
بس عشان بالفعل مدبولي كان بطل كل مسرحية شارك فيها
**ما تيجي اقنعك...اصله مش بالكلام و بس
-تعالي نبدأ بمسرحية مطار الحب اللي هتشوف
فيها مدبولي بالاسم مش بطل اول بس تعالي اتفرج علي المسرحية هتلاقي الفعل
مختلف...يعني مثلا معظم مشاهده مع يوسف شعبان "اللي دمه مش خفيف علي
المسرح" هتلاقي مدبولي ساند كل المشاهد اللي هو موجود فيها و غالبا مش هتلاقي
الموضوع دة في حد غير مدبولي...مش هتلاقي حد بيسند كل مشهد هو موجود فيه...مدبولي
عمل من ابطال سينما نجوم علي المسرح بس تعالي شيل مدبولي من المسرحية مش هتفتكر اي
حاجة من المسرحية حرفيا و دي معادلة مدبولي ...معادلة الجندي المجهول
-في مسرحية مطار الحب لاحظ حاجة مهمة قوي
...ان مدبولي كان فيها منقذ كل ما يلاقي مشهد او افيه انه هيقع هتلاقيه بيتدخل
بشكل محترف و سهل و من غير ما تحس بوجوده او حتي تحس ان المشهد كان واقع ...و دة
هتلاحظه في مشهد المكرونة العبقري اللي كان محور المسرحية كلها تقريبا
-في مسرحية هاللو شلبي في دور عنبر هتلاقيه
ساند بشكل كبير سعيد صالح و بالعكس هتشوف حاجة غريبة في المسرحية دي ...هتلاقي ان
مدبولي مخرج علي خشبة المسرح خصوصا في تحركاته و طريقة و وقت ما بيقول الافيه
...هتشوف واحد واثق في قدرات نفسه بشكل مرعب عشان عارف انه لو اتدخل في المشهد في
اي وقت انه هيخلي المشهد عالي في الضحك و التوازن في الكوميديا حاجة في منتهي
الصعوبة لانك لو تقيل علي المسرح يا تبلع اللي قدامك يا هتعمل نفسنة و تحاول تطفي
اللي قدامك و ساعتها عمرك علي المسرح بيكون قصير و قصير جدا كمان
*مدبولي بيعمل التوازن دة بقي بحلافنة ملهاش
حل ايها السادة...انه بيدي الافيه علي قد اللي قدامه يعني هتلاقي الافيه اللي
بيقوله قدام سعيد صالح غير اللي بيقوله قدام احمد ذكي مثلا و هتعرف ساعتها ان
الافيه لازم يكون قوي قدام واحد عالي علي المسرح زي سعيد و تدي مساحة اكتر للتمثيل
قدام احمد زكي
**و استني عشان الحتة دي هتبان اكتر جدا قدام
شوية
-تعالي بقي نشوف ناظر المدرسة في مسرحية
السكرتير الفني و دي فيها حاجتين بقي ...فكرة انك تخرج نص لبديع خيري و نجيب
الريحاني و تمثيل فؤاد المهندس دي حاجة صعبة جدا انك لازم تعمل برواز حلو لصورة
جميلة...او تكون شوية الملح اللي "ظابط الاكل" و اللي من غيره حتي لو
الاكله دي مكوناتها من اغلي حاجة هتطلع طعمها وحش...بس انك تقدر تظبط التوازن ما
بين الممثل اللي عامل دور الناظر و ما بين قائد العمل من وراء الكواليس ...و في
المسرحية دي هتلاقي مدبولي عامل ماتش كوميدي جميل بينه و بين المهندس في كل مشاهده
و قدام الناس المهندس البطل بس لو ركزت شوية ب 3 جنيه بس هتلاقي مدبولي هو المتحكم
في كل افيهات اللي بتتقال علي الخشبة دي...هتلاقي مدبولي هادي كأنه عارف بيمثل
بعين المخرج و دي حاجة في منتهي الصعوبة
-مدبولي عمل من امين الهنيدي نجم مسرح من
النجوم اللي يتعملهم حساب علي الخشبة المرعبة دي ...مخرج مع حلمك يا سي علام و
مشارك في لوكاندة الفردوس و المسرحية دي تقريبا مع نفس ابطال حلمك يا سي علام بس
هتلاقي لوكاندة الفردوس اتقل مع مدبولي...ايقاع المسرحية افضل في كل حاجة...هتلاقي
الابطال عارفين يقولوا ايه و امتي ....و خلاص اظنك اقتنعت ان لما مدبولي مشهد واقع
بيعمل ايه؟
ايــــــــــــــــــــــــوة ...الله ينور
عليك
***متزعقش ...و بالراحة عشان انا باتخض
-اكيد مش هاقدر انسي ...مينفعش انسي اكبر
دليل علي كلامي في الجزء دة
-بص يا سيدي انت هتجيب ممثل جديد بدل ممثل
اعتذر زي احمد بدير لما جه مكان حمدي احمد و تجيب ممثلة اول مرة تقف علي المسرح زي
شادية ...هتقولي بس دي شادية يا عم
**هو انا هاسكتلك يعني
-تحديدا المسرح مالوش مقاييس يعني ممكن تلاقي
واحد مكسر الدنيا في السينما و ميعرفش يقف علي رجله ربع ساعة علي المسرح...الموضوع
بالظبط لما تتعين في شركة كبيرة جدا فبتبدأ تعرف اول تفاصيلها بتبقي محتاج نصيحة
صادقة من حد تقيل عارف داوخل و تفاصيل التفاصيل و عشان كدة هتلاقي مشاهد شادية يا
مع مدبولي يا مع سهير البابلي
**ما علينا...عايزك بس تركز معايا في
الكلمتين اللي جايين دول ...اقولك علي حاجة؟؟ قوم اعمل شاي و اعمل حسابي
-مدبولي في المسرحية دي بالذات كان يتفك ب 3
ممثلين
**اهدي بس و الحق المياة عشان غليت...هاقولك
ليه
-مدبولي في ريا و سكينة كان بيعمل كوميديا
علي 3 مستويات ...مستوي مع احمد بدير و دة مستوي الاستاذ و التلميذ و هتلاقي
مشاهدهم مع بعض ان افيهات بدير هي حصاد للي بيعمله مدبولي حتي لما بدير غلط و قال
كل شيقا انكشفن و بان "هو قالها كدة مش كاتبها غلط هتلاقي عقاب الاستاذ
بالسخرية لما عمل علي بدير حفلة بمعني الكلمة و انت هتعرف قيمة مدبولي لما هتلاقي
بدير بيحاةل يلم الدور عشان لو عارف لو فتح السد هيحصل فيضان و مين ينسي صوته
الجميل و هو بيلحقهم و بيقول "كنا هنروح في داهية لكن ربنا ستر"
-المستوي التاني اللي كان مع شادية و دة
مستوي الضهر او السند و هنا بقي هتلاقي اب علي المسرح...شادية لوحدها متعملش ضحك
بس مع مدبولي الديكور يعمل ضحك...مشاهدهم مع بعض هي قصة حب كوميدية بشكل حلو و
متوازن جدا و هتحس ان فيها رائحة المهندس و شويكار او علاقة الرجل بالست علي
المسرح اللي الفضل بيها يرجع لمدبولي ...مشاهد ضحك مدبولي مع شادية علامات متتنسيش
يعني لما قال "هتيجي تطلبيني من اهلي" او لما قالها " انا كذاب
"
-تالت مستوي و دة مستوي الوحش بقي مع مرعبة
المسرح سهير البابلي و دة بقي فارس لفارس و الميدان واسع ...ملحمة كوميدية غير
طبيعية حولت قصة مأساوية لايقونة علي المسرح علي مر العصور...مين يقدر ينسي مشهد
كتب الكتاب و الحوار اللي بينهم اللي يخليك تعرف ان المسرحية دي هتفضل تعيش و تعيش
و مهما اختلفت الاذواق او اختلت المعايير هتفضل الكوميديا هي اللغة اللي يفهمها اي
جيل
**مدبولي معادلة سهلة في كتابتها صعبة في
تنفيذها ....وجوده علي الخشبة ضمان لمسرحية تعيش ...شيله من المعادلة لنفس المسرحية
هتلاقيها افيهات محطوطة جنب بعض
**مدبولي جندي مجهول علي الافيش...جندي مقاتل
علي المسرح
#عبدالمنعم_مدبولي
#الجزء_التاني_الجندي_المجهول
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق