السبت، 15 ديسمبر 2018

younis shalby


من زمان كدة و في امثال شعبية في منها اللي له لازمة و في منها اللي مالوش اي لازمة...و من الامثال الشعبية اللي كان الناس بتاخدها باكتر من شكل هي اللي تكسب به العب به ...يعني من الاخر لو لقيت حاجة بتكسبك في تعاملات او تنجحك في شغل او تجيبلك منفعة امسك بيها بايدك و اسنانك و افضل استخدمها...حاجة كدة زي الكارت (واحد و ستة) في الدومينو الامريكاني "هابقي اشرحلكوا اهميتها في الكومنتات" ...و المثل دة ممكن ينفع في حاجات كتير في الدنيا بس في المسرح هيكون ناقص حتة صغيرة قوي

-في المسرح طبعا لازم اللي تكسب به تلعب به عشان في المسرح انت بتعتمد علي علم الاحتمالات...يعني الافيه لو عجب الناس يبقي من النص حتي لو مش مكتوب...و الارتجال لو ظبط مع ضحك الناس بيبقي موقف مستمر كل يوم

**هو انا نسيت اقولكوا الحتة الصغيرة اللي باقية في المثل؟؟

-اللي تكسب به "طوره و العب به" و دي اهم تكملة خصوصا لو عايز تنجح في مكان مرعب زي المسرح...و اشهر واحد معملش كدة هو يونس شلبي

-كتير مننا بيقتنع انك لو اتحطيت وسط ناس بتذاكر فانت كمان هتذاكر بس الموضوع في حاجات تانية كتير...يونس شلبي بدأ فعلا بداية اي مبتدئ شهرة ميحلمش بيها لما عمل مدرسة المشاغبين وسط ناس تضحك الحجر ...و عمل لنفسه طريقة كان مميز بيها جدا بس الحقيقة كانت هي نفس الطريقة اللي وقعته من مكانه اللي وصل له "ازاي؟ جايلك في الكلام اهو "

-يونس شلبي في المسرحية دي كان منصور ابن الناظر اللي مبيجمعش في الكلام و هتتأكد في كل مشهد انه بينفذ النص الاول من المثل اللي في اول مقال "قولتلك متفوتش المقدمة" يعني مين ينسي "ابويا اتحرق هيييه" و كتير من الافيهات اللي مستحيل تتنسي و اللي توج بيها نفسه تالت انجح شخصية في المسرحية...و طبعا لو المقدمات سليمة هيبقي البرهان و النتائج لازم تطلع مظبوطة صح؟؟

-لا مش صح "ما انا قولتلك بقي ...المسرح علم احتمالات اصلا" ...من هنا اقتنع يونس شلبي ان الطريقة اللي يبقي فيها نجم مسرح انه ميجمعش...يبقي تايه علي المسرح في الافيهات و يضحك بس الحقيقة انه هيتوه في عالم الكوميديا...بس قبل ما يتوه استمر يونس شلبي انه يلعب باللي هيكسب به ...و لما عمل العيال كبرت هتلاقيه هو هو اللي في مدرسة المشاغبين بس بالالوان حتي ابوه كان واحد و باستثناء كام افيه زي لما شخط في حسن مصطفي لما قاله "استني يا رجل انت مش شايفني باتكلم في التليفون" ...بس غير كدة لو جمعنا المشاهد بتاعته في المسرحيتين هتحس انه روح من المدرسة راح البيت

-طيب ايه المشلكة ؟؟؟مش الرجل ناجح في الاسلوب؟؟ اللي هيخليك تكتب عنه مقال نقد؟؟
-انا خلصت المقال؟؟؟ رد عليا ...ما تستنوا يا اخوانا

-يونس شلبي حاول يلعب بنفس الاسلوب فاتحبس فيه...حط نفسه في احتمالين اصعب من بعض ...يا الناس هتدخل تشوفه تايه و ساعتها بالتكرار هتزهق لانها هتبقي متوقعه اللي هيحصل "راجع مقال مسرح مصر بالمرة" يا الاحتمال التاني و دة الاصعب ان الجمهور ميضحكش ...و النتيجة واحدة...انك تتنسي

-يونس شلبي اعتمد زي المطاعم اللي ليها اسم ...اعتمد انه تلميذ في مدرسة المشاغبين يعني الضحك بالسمعة و دة اكبر رهان خسران ممكن يراهن عليه اي ممثل خصوصا علي خشبة المسرح...و دة اللي حصل معاه بالحرف ...يعني اتفرج علي مسرحيات مثلا "الدبابير-الواد الجن-صورة ملهاش اصل-الصول و الحرامي" شوفت بقي اسامي ممكن متكونش سمعت عنها ...هتلاقي الناس و هي بتحييه في ظهوره هي شايفة مدرسة المشاغبين و العيال كبرت مش شايفين يونس شلبي ...بيضحكوا علي افيهات حافظينها من المسرحيتين مش اللي بتتقال قدامهم و دي اصعب عقاب علي خشبة المسرح انك تبقي موجود بس عشان اسمك علي الافيش ...و عشان كدة برة المسرحيتين دول مش هتلاقي تاريخ يتحط في ارشيف المسرح بطلها يونس شلبي

-و يمكن التطور اتعمل بشكل عكسي لما حاول يعمل مسرح خليجي و لو اتفرجت علي اي مسرحية فيهم انت مش بس مش هتضحك...انت هتحول او هتقفل المسرحية تعاطفا معاه انك مش عايز تشوفه في المستوي دة

-الظلم اللي اتعرضله يونس شلبي حاجتين...و الحاجتين اسمهم استسهال ...استسهال من يونس شلبي نفسه انه قرر يعمل نفس الاسلوب و ساعتها كان قدامه يا يجمع في الكلام و هو نفسه نسي طريقة الكوميديا غير بالتوهان و هاقولك بالدليل ليه؟
لان في افلام كانت فيها كمية ضحك فعلا حلوة و لما عمل مسلسل عمله بشكل كويس بس علي المسرح اعتمد علي سمعته ...و الاستسهال من عامل الانتاج اللي كان عايز الربح السريع فبقي يعمل المسرحيات اللي ملهاش لا نص و لا فكرة "برضه راجع مقال مسرح مصر" ...هات النجم يقول اي حاجة و الناس هتضحك يا عم...هو دة المبدأ اللي كانوا الطرفين متفقين مع بعض انهم يعملوه عشان ينجحوا بس للاسف الموضوع نجح نجاح مرتبط بوقت عرضه مرتنبطش بزمن نجاح

-المبدأ شامل ناس كتير بس يمكن كان اكبر مثال عليه يونس شلبي ...لانه كان قدامه اكبر فرصة انه يبقي نجم من نجوم المسرح الكوميدي بس زي ما تاريخ المسرح بيرفع لسابع سما ممكن يوقع لسابع ارض

-قانون المسرح لا يحترم من لا يحترم هيبته

#يونس_شلبي
#مسرح_التتر
#التتر
#كريم_مجدي  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ahmed zaki part 2

  خير الكلام ما قل و دل و عشان تعرف قيمة المقولة دي لازم تذاكر احمد زكي ...اكبر و اوضح و احلي حاجة في موهبة احمد زكي انه معملش اعمال عددها ك...