-لقيت شقة
تحفة و المقدم اي كلام (بس مش زي الست بتاعت ما تديهالهم ببلاش دي)
-بس اهم حاجة قريبة من سوق او حاجة عشان لو
حبينا نخزن البيت او احتاجنا حاجة ؟
-اه طبعا دي في قلب السوق
--السوق كلمة جواها مليون الف معني ...فيها
مخزن لناس عايزة تجيب حاجة البيت عشان ميبقاش البيت فاضي...و فيها رزق للبياعين
اللي موجودين في السوق...و فيها نجدة لناس مزنوقة تجيب حاجة في وقت متأخر...فيها
وشوش و ردود افعال و كاميرا حية بتتحرك طول اليوم بتسجل مواقف لو اتحكت في افلام
هتقول عليها خيال علمي و متصدقش ان في كدة بيحصل
-و السوق انواع و اشكال و مستويات...و كل
منطقة و احتياجات اللي موجودين فيها...يعني في مناطق محتاجة كارفور بس سيبك بقي من
الكلام دة امتعهم سوق المنشية و الخليفة و القلعة و اخطف رجلك علي جامع عمرو بن
العاص و شوف حواديت علي الهواء بتحصل قدامك...اصلك مش هتلاقي التنوع دة في اي حتة
و لا في اي وقت...حاسب يا استاذ...ضهرك يا هانم وسعي السكة...في السوق دة بتلاقي
الثقة اجيال من بعد اجيال يعني هتلاقي عم فتحي الجزار ابوك بيشتري منه زي ما جدك
كان بيشتري من جده ...و عم حسن بتاع الخضار اللي ستك بتشتري منه و لو فتح جنبه
مليون بتاع خضار بس هو عم حسن ...و يا سيدي لو خدت الموز من عمك طارق وحش هتلاقي
اعتذار منه و يديك احلي حاجة عشان يعوضك...تحس انك هتاخد حاجة مضمونة جدا و كأنك
واحد من اهله
-و في السوق تنوع في البضاعة و الشخصيات...في
اللي بيحب الفصال و في اللي كلمته واحدة و في بقي اللي يشوف ست فيروح معلي السعر
عشان عارف انها هتفاصل و يشوف رجل فيعلي السعر برضه عشان مش هيفاصل و يدفع علي طول
(غلابة و الله احنا)
-و زي ما في سوق في الدنيا في كمان سوق في
التمثيل " متخافش علي ضمانتي...انا قولتلك علي حاجة وحشة قبل كدة"
...سوق هتلاقي في كل حاجة و اي حاجة يتخيلها عقلك و تحتاجها عينك ...ورقة الطلبات
اللي علي التلاجة هترفع راية الاستسلام قدام السوق دة ...بس ورقة التلاجة المرة دي
هي سيناريو اي دور و السوق هو سوق التمثيل ...سوق محمد ممدوح
-محمد ممدوح او خلينا نقول سوق التمثيل بيكسر
اي ثوابت لتركيب الموهبة علي الشكل...و الحاجة الاحلي انه بيخلي المكياج كومبارس
لانه بيقدر يعمل و يقدم كل حاجة من غير ما يحتاج ماكيير يساعده بشكل كبير...موهبة
محمد ممدوح عايز تشوفها قوي شوفها في الادوار النفسية ...اللي فيها كلاكيع كتير و
خلي بالك انه بيعملها بمنهج علم النفس بتاع الحياة مش بتاع كورسات التنمية البشرية
ام 4 جنيه دي ...هتلاقي كل عقدة و عقدة في كل دور تسد عين الشمس بس دفء الشمس
موجود في اداؤه بشكل ملفت للانظار و العقول جدا...تفاصيل صغيره تخليك تتأكد ان
الرجل دة هيعيش طول عمره خلاص في الشخصية دي مش هيطلع منها ...في اوقات تتعاطف
معاه و تبقي عايز تحضنه و اوقات معلش يعني تبقي عايز تعامله معاملة الناس اللي
دمها خفيف في فيديوهات السوشيال ميديا
-و عشان السوق متنوع لازم تلاقي محمد ممدوح
متنوع...و من الحاجات اللي عايزك تركز عليها قوي في تمثيل الرجل دة انه بيتعامل
بمبدأ لكل مقام مقال...يعني لو دور خفيف و كوميدي هتلاقيه مديله مكانه بمنتهي
الحرفنة اصله مينفعش تحت الخضار جنب الفاكهة "حتي يبقي شكلها وحش" ...تقسيم
السوق عند محمد ممدوح مريح للعين و جاذب للتركيز و الاهتمام
**اسحب ورقة التلاجة من عندك بقي و تعالي
نجيب الطلبات من سوق محمد ممدوح
-تعالي نبدأ بالطلبات الخفيفة يعني نقول عادل
في كدبة كل يوم ...عادل في الفيلم دة بيعمل حاجة تقريبا في شريحة مش هاقول كبيرة
بس موجودة بين الرجالة المتجوزين...الرجل التقليدي اللي بيحب مراته (شايف كل
البنات بيشتموني و الله) بس معلش هو موجود اكيد...في الفيلم دة هتشوف خفة دم مش
طبيعية من محمد ممدوح و كأنه ممثل كوميدي من زمان لما قالهم و هم مسافرين
"ممكن نشيل الحشيش عشان داخلين علي الظابط" او لما كمل و قال لعمرو يوسف
" هادخل علي الظابط و اقوله حتة افغاني يعني" او هتضحك من قلبك قوي و
مشهد اليخت "اللي بيبعته معظم الرجالة لبعض لما حد فيهم بيتجوز" و
هتلاقي محمد ممدوح بيضحكك بضحكته في اول المشهد بالظبط اول لما بيقول "انت
صاحب سيف؟ ما شاء الله عسل زي بعض " و ركز بقي في التحول الغريب في اداء عادل
في مشهده مع درة و هو بيقولها انها انانية و بتفكر في نفسها و بس و هتعرف ساعتها
انك مش قدام ممثل شاطر ...دة انت قدام سوق تمثيل
-تعالي بقي في مكان انا باحبه بصراحة و هو
سامح زيدان و دي يمكن تاني شخصية ان مكنتش الاولي اللي طلعت في الفيلم اقوي من
الرواية...شخصية فيها كل معاني الحقد و النرجسية و النقص ماشية قدامك لحم و دم
...من اول ما ظهر في اول مشهد حركة جسمه بتقولك انه داخل يتشفي في اللي قدامه بشكل
ظاهر جدا عليه و شوف و هو بيلف المفاتيح حوالين ايده و كأنه بيقول انه الكبير
هنا...او مشهد وجعه لما بيقول لكريم عبد العزيز "علي قد ما حبيتها علي قد ما
صعبانة عليا انها حبت واحد زيك" او
لما قال بمنتهي عقدة النقص اللي فيها انتقام "متعديش عليا الحاجات دي ..دة
انا سامح زيدان"...و حتي نظرة عينه في عدلة النضارة و هو بيسأل كريم عبد
العزيز و هو مستغرب انه ازاي ميعرفش شريف الكردي و ليها صور كتير مع بعض
-نخش بقي علي حاجة تقيلة و نقول سيد القط في
مسلسل طريقي و هتشوق حاجة بقي تقيلة قوي...سوق تلاقي فيه لبن العصفور و مستحيل
يخطر علي بالك حاجة و متلقيهاش ...شوفه و هو واقف قدام المرايا و عايز يقول كلام و
يمثل برقبته و هي بتشاور و بتعمل لا و يبدأ يقول "انت لو قرفان من نفسك يبقي
انت بتحس...و انت لو بتحس كان زمانك بقيت بني ادم يا سيد يا سفنجة" و يكمل
بمنتهي العبقرية و يقول "دمرت كل اللي بيحبوك " و اللي اهم من الكلام
الجسم اللي مصدق الكلام و بالتالي يخليك انت كمان تصدق الشخصية اللي قدامك و تنسي
انه بيمثل او حتي تنسي ان دة مسلسل و دة دور مكتوب علي ورق...او في مشهد القمار
اللي بيتطلب منه مراته تنازل لو خسر و شوفه في الاول لما بالبلدي كدة اتحمق في
الاول بس بعد كدة بدأ وشه يقول تمثيل...اه و الله بيقول تمثيل
بيقول ضعف و ذل الرجال اللي مش اي حد يعمله
تمثيل و لا ينفع حد يكون كدة علي الحقيقة اساسا
-عايزين جراند اوتيل موجود...و الله موجود و
هتعرف في الدور دة يعني ايه اداء بالجسم قبل ما يكون بالكلام...يعني ايه الحوار
يبقي بالنسبة لك لو اتشال يبقي عادي ...و دة بيبان قوي في مشهده لما شال الولد و
راح لمراته و حضنها و هو متأكد انه بيحبها و مقالش و لا كلمة بس موهبة السوق قالت
كل حاجة و لما قال وجع قلب كل اللي حواليه لما قال لاحمد داوود "الحاجة دي
تخصك...متخصنيش" و العبقرية كلها في اللي حصل بعد كدة...انك تعمل رجل موجوع
دة صعب بس انك تعمل راجل موجوع وجع طفل دة من اصعب ما يمكن لانك بتتوجع من غير ما
تتكلم لانك مبتعرفش تقول انا موجوع بس تعرف تحس انك موجوع ...و تشوف براءة الدنيا
و هو بيقول لامينة خليل انا لما حد بيسألني علي ابويا باقوله "مات و هو
بيولدني "
-و الله ما ينفع ...سليمان عبد الدايم
....مجرد فكرة انك تمثل مراحل عمرية لشاب و رجل عجوز ممكن تبقي سهلة لو بالمكياج
بس مش هتلاقي صعوبة زي طريقة تنفيذ محمد ممدوح للشخصية دي...هو اختار تفاصيل المشية
اللي ارهقها العمر...طبقة الصوت اللي داس عليها المرض...كل مشهد حتي لو في نفس
الحلقة هتحس انك قدام شخصيتين كل واحدة فيهم ينفع تتعمل في مسلسل لوحده ...شوفه و
هو كبير و بيحكي لنسيمة موقف حصله " تصدقي بالله...اي واحدة باشوفها حتي لو
في اشارة مرور باشوفك فيها" و من اصعب الادوار انك تعمل دور عنوانه و من الحب
ما قتل عشان بيعمل حيرة انك تتعاطف معاه و لا تتغاظ منه و تكرهه بس في الحالتين
هتحترم اللي بيعمل دة بالحرفنة دي ...في مشهده مع نيللي كريم و هما شباب و بينادي
عليها بمنتهي صحة الشباب و هو بيقولها "اتطرشتي و لا ايه...هو انا ماليش كلمة
عليكي" و تلاقيه اتحول في لحظة للحبيب اللي بيعشق اللي قدامه و هو بيقولها في
نفس الجملة " مالك يا حبيبتي؟ ما اي اتنين متجوزين بيحصل ما بينهم كدة "
و هتلاقي مشهده لما سأل الدكتور قدامه قد ايه
في عمره و لما الدكتور قاله يرد بمنتهي القوة اللي رافضة تقبل بالاستسلام
"عشان احسب خطواتي اللي جاية...عشان متفاجأش"
**محمد ممدوح سوق في كل انواع و اشكال
الادوار و لسه قادر يستوعب اماكن و ادوار و بضاعة جديدة في اي وقت...سوق تفرح انه
في زمن بقي قريب منك عشان تشوفه و تتفرج عليه...سوق نفسك تسكن جنبه عشان يبقي
موجود في اي وقت انت عايزه...يدوم الواجب يا سوق التمثيل
#سوق_التمثيل
#محمد_ممدوح
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق