-ايه دة بقي
اشمعني دة خلص ورقه قبلنا يعني
-واسطة يا سيدي هنعمل ايه يعني...و بعدين انت
عارف واسطته مين دة؟؟ دى اللي ميتقلهاش لا
**الواسطة و اه يانا يا عالم من
الواسطة...مين فينا مبيكرهش الواسطة... و مين فينا موافقش لما جاتله الواسطة؟
-اه يعني هاجي بعد 5 مواسم اكذب عليكوا؟!! دة
حتي ميصحش
-الواسطة انواع في منها اللي بتجيبه عشان
تاخد حاجة من حقك بس عايزها تتسهل شوية او تقلل الوقت فيها شويتين و في بقي
الواسطة البجحة اللي هي تجيبلك حاجة لا من حقك و لا انت تستاهلها...يعني تاخد مكان
واحد يستاهل في الشغل...تدخل المرور من الباب المهم و متقفش في شبابيك زي الناس..و
الواسطة طبقات برضه...يعني في واسطة اللي بتحبك هتديك كارت او لو بتحبك قوي بقي
هتتكلم في التليفون و لو انت برنس هتيجي معاك تخلصلك المصلحة...و زي ما في واسطة
في الحياة لازم يكون فيه واسطة في التمثيل...بس الواسطة في التمثيل مش انك تمثل
لا...الواسطة المرة دي صاحبها هو اللي بيتوسط لاي مشهد انه يطلع حلو...مبالغ
شوية؟؟ اوفر حبتين؟
لا ما احنا متفقين علي ايه؟ هاقنعك
-لما بتجيب واسطة في الحياة لازم تكون متأكد
انها جامدة و هيخلصلك الموضوع و دة بالظبط اللي بيعمله واسطة التمثيل عادل
ادهم...موهبة عادل ادهم من المواهب اللي محتاجة واسطة عشان تشرحها و الواسطة دي
متنفعش غير معاه...عادل ادهم من الناس النادرة اللي انت مش محتاج تركز معاه و تبرق
في عينك و انت بتتفرج علي المشهد...لانك بمجرد ما بتسمع الافيه او الجملة منه
هتلاقي الواسطة اشتغلت انه يدخل قلبك و عقلك قبل اي مشهد او ممثل تاني معاه ..عادل
ادهم تركيبة برنس بس بحنجرة معلم علي قهوة بلدي...و دي تركيبة صعبة جدا مينفعش
تلاقيها غير بواسطة...يعني عينك شايفة برنس من العائلة الملكية بس ودانك سامعة
المعلم عادل اللي قاعد علي قهوة في الحسين...و بيكمل عادل ادهم واسطته لشكله انه
حتي لو عمل باشا بجد هيبقي متصدق و هينسيك مين اللي كان معلم...واسطة عادل ادهم في
التمثيل عاملة زي قطعة الصلصال " اه و الله اصل باحب الصلصال قوي" يعني
هتلاقيه معلم و باشا و صعلوك و نصاب و ارستقراطي و علي كل لون و طعم و شكل
***سامعك ياللي بتقول المقدمة طويلة...خلاص
فاضلي حبة صغيرين
-اكيد انتوا عارفين ان عادل ادهم معملش بطل
اول في معظم اعماله بس الاغرب انه كان مش بس بطل في كل مشهد...لا...دة كان زي اللي
بيوصفلك مكان انت سألته علي عنوان بس بيجاوبك بجد مش بيفتي عليك و بيقولك هو قالك
فين...في اي مشهد لعادل ادهم هتلاقيه بيوصف للي معاه في المشهد هو رايح علي
فين...يعني لو عايز المشهد يكمل كوميدي هو اللي يوصف و لو عايزه يبقي تراجيدي برضه
هو اللي يوصف...واسطة بقي
**بخصوص الواسطة ما تيجوا ناخد كروت من عادل
ادهم و نلف علي شوية مشاهد كدة نشوفها و نشرح عليها " و مش هاقدر اكتب كل
حاجة اكيد هانسي حاجة"
-تعالي نشوفه في "ثرثرة فوق النيل
" لما قال "احنا بقي سبقنا المجتمع و حطينا قوانين العالم كله هيستوحاه
مننا فيما بعد...العالم الحر...العالم المتفتح" و ايه بقي الثقة المزيفة اللي
بيتكلم بيها ثقة انه يخليك تصدقه قوي في كل حرف و المزيفة انك هتكتشف حقيقته فيما
بعد لما قال "مثني و ثلاث و رباع يبقوا تسعة" الله مش انت يا عم اللي
بتتكلم عن القوانين ازاي قدرت تبقي مزيف كدة ...و تقنع اللي قدامك بالاتنين و
واسطته في الفيلم دة بتبان قوي في طريقة كلامه الهادئة
-و شفه في علاقات مشبوهة لما قال الجملة اللي
السوشيال ميديا دلوقتي بتعملها افيه لما قال " و نتقابل في جهنم بقي...ما
احنا لو روحنا الجنة مش هنلاقي حد نعرفه"
-هو عزيز في حافية علي جسر الذهب و سيبك بقي
من خفة الدم بس عايزك تركز علي التركيبة السادية اللي عملها عادل ادهم في الشخصية
دي و ركز في حركة جسمه انه واثق من منصبه بس مش واثق من نفسه...و دة اللي بيعمله
في كل مشاهده مع ميرفت امين و خصوصا مثلا لما حرق الفستان و الهدوء القاتل اللي
كان فيه لما قالها "شوفتي الفستان بيتحرق ازاي" او لما قال "ممكن
تروحي تتجوزي احمد بس تاني يوم هتبقي ارملة" و حتي مشاهده مع حسين فهمي مدوخ
البنات وقتها " و لحد دلوقتي تقريبا" هو اللي كانت الكاميرا بتروحله
عشان يقول المشهد يروح فين لدرجة ان في مشهد كان بيمثل بضهره لما قال لحسين فهمي
"واضح انك متعرفش مين عزيز" و الجملة العبقرية لما قال " تقدر تعمل
ادوار البطولة بكل براعة و يسكت كدة و كأنه افتكر ان في حد احسن منه و يرجع يقول
بس مش علي عزيز"
-شوفناه و هو سادي و محدش طايقه صح...ما تيجي
نشوفه في فيلم الفرن و برضه هاحكيلك علي مشاهد بتتعمل افيهات في وقتنا الحالي لما
قفل باب الفرن و الصبي بتاعه قاله بتعمل ايه يا معلم قاله "هنرقص دانس يا روح
امك" و ساعتها انت عينك شايفة باشا و ودانك سامعة معلم شعبي" شوفت
اقنعتك ازاي؟"
و في نفس الفيلم عادل ادهم بيخترع "قصف
الجبهة قبل ما يطلع بعشرات السنين" لما قال ليونس شلبي ياض الزور يمشي و لا
الحق يمشي؟" و لما قاله الحق يمشي قاله ما تمشي ياض"
و لما عبد المنعم ابراهيم جاله و قاله انا
قتلت مراتي فيرد عادل ادهم مش بس برد من برة الصندوق...لا ...دة خد الصندوق معاه و
قاله جدع...او لما قال ليونس شلبي "هو دة الخطيب و سقف و قال بعده...اهلا
بيبو"
-نكمل مع الضحك المبالغ فيه و نروح لواسطة
كبيرة شويه في فيلم الراقصة و الطبال لما قالهم " خديلك يا اختي جورنال و
حصليني علي اوضة النوم و متنسيش يا روح امك تجيبي الملحق عشان نتغطي به" او
لما قال لامه " خلصتي التعميرة كلها ياما...دة الضنا غالي ياما" و لو
شيلت اول جملة ممكن تتأثر بالمشهد و تفتكره مشهد تراجيدي بس علي مين الواسطة يا
باشا بتخلي منه كوميدي و كوميدي جدا كمان ...او لما قال "من ايام الست بديعة
مصابني ..معشش في نافوخي...و لا وزن دماغي الا رقص مباهي...عســـــــــــــــــــــــــــــل"
و هنا الكوميديا عملها بجسمه...تخيل معايا باشا بيرقص بلدي...هو عادل ادهم
-في فيلم اسمه المجهول و شوف مشهد حلو قوي
لما عادل ادهم بيعمل الاداء الحركي لصوت العصافير اللي انت مش شايفه بشكل مش هتقدر
توصفه قوي لانه يديك احتمالات كوميدي او سيكولوجي او حتي تراجيدي و كوميديا سوداء
و في الفيلم دة عايزك تركز في مشاهده مع سناء جميل و هي بتسحبه بسلسلة و هتشوف طفل
صغير في صورة شخص كبير في السن
-شوفته و هو سادي...تعالي شوفه بقي في ابن
البلد اللي ممسكوك باغلي حاجة عنده و هي الخلفة في فيلم السيد قشطة و ساعتها
هتشوفه و هو ميكس ما بين الضعف و الحنية و القوة و الظلم...هتشوفه مفتري لما ضرب
سهير البابلي في الزار و هتلاقيه ضعيف جدا جدا لما رجعلها تعبان و مكسور و لقاها
متجوزة و ساعتها هيعمل مشهد عبقري متسجل باسمه و دة لازم تقول بعدها عادل ادهم
واسطة عشان المشهد يطلع بالقوة دي
-تعالي شوفوه و شوفه حلاوته في سواق الهانم و
عمل دور في الفيلم دة غير طبيعي في شخصية حسني البرنس اللي نفسه يلعب بديله بس
بيترعب من مراته ...و عبقرية الرجل دة في الفيلم دة بتتلخص انه واقف مع اتنين
عتاولة تمثيل هم احمد زكي و سناء جميل و كان هو محور اداء الكوميديا في المشهد مع
الاتنين..لما تضحك لما بيقول لاحمد زكي "بس انا عندي مشكلة في
حياتي...البنسيون اللي انت نزلتني فيه...السرير يا حمادة في حشرات بتزحف..كائنات
حية...انا مبنامش...قفايا اتهـــــــــــري" ...او لما قال لسناء جميل بمنتهي
الحزم و انك تتكلم بحزم مع سناء جميل متتعملش غير بواسطة لما قالها " مفيش
غير واحد بس ممكن ينقذ بنتك...سواق الهانـــــــــــــــــــم"
-عادل ادهم واسطة عمرها ما تتخلص...واسطة
تدخل قلبك و عقلك و انت راضي و مبسوط...واسطة مبتضرش حد بالعكس دي بتسعد كل اللي
بيستخدمها و عمرها ما ظلمت حد
#الواسطة
#عادل_ادهم
#التتر
#كريم_مجدي
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق